Fiat Panda: Polen of Pomigliano?
FGA komt met het mes op tafel en laat zich niet bespelen door de bonden.
Daarom is de inzet van Turijn nu dat men zelfs bereid is de Panda in Polen te houden. De gemoederen lopen dus weer eens hoog op in Italië. De oorzaak ligt in de voorwaarden van de fabrikant en de eerste reactie van de vakbond daarop. In het vijfjarenplan en vele commentaren van Marchionne hebben we altijd af kunnen lezen dat de belangrijkste voorwaarde voor de herstructurering van Pomigliano d’Arco de totale medewerking was van bonden en werknemers. Ondanks dat de verbouwing van de fabriek bij Napels nu in volle gang is, wil FGA duidelijk maken dat het voordeel nu niet bij de eisende bonden ligt. Om dat duidelijk te maken dreigt men daarom feitelijk met het loslaten van de fabriek in de Campania streek.
Gister zijn de staalbonden FIM, FIOM en UILM om de tafel gaan zitten om zich te beraden over de volgende reactie. Maar de bonden hebben niet veel te willen aangezien de eis van Fiat in ruil voor een investering van 700 miljoen klip en klaar is; Maximale flexibiliteit. De bonden sputteren tegen omdat FGA het aantal diensten en uren wil doen toenemen en de pauzes zullen worden ingekort. Vooral FIOM schijnt zich daar niet in te kunnen vinden.
De vraag is nu hoe ver men wil gaan. In Termini Imerese had men het wel geweten. Of is er meer aan de hand in het overcorrupte Napels?