Maserati presenteert over een week Levante Hybrid
Tweede hybride voor Maserati.
Volgende week maandagochtend om 10:00 zal Maserati de wereld haar tweede hybride tonen. Eindelijk is de commercieel belangrijke Levante ook leverbaar als hybride in navolging van de Ghibli Hybrid. Het debuut vormt niet een simpele uitbreiding van het gamma, maar kan gezien worden als een grondige update voor de Levante. Een belangrijke impuls voor de alweer bijna 5 jaar oude eerste Maserati SUV. De toevoeging van een hybride variant heeft de Ghibli-verkoop uiteraard geen gigantische boost gegeven, maar heeft ongetwijfeld een positief effect gehad. De Maserati-verkoop is de afgelopen drie maanden toegenomen ten opzichte van het eerste kwartaal in 2020. De Levante Hybrid zal aan de deze positieve trend kunnen bijdragen.
Ook een milde hybride.
Er is nog niet iets officieels te melden over de specificaties. We verwachten echter dat de grotere broer van de nog te lanceren Grecale, dezelfde techniek zal herbergen als de Ghibli Hybrid. Deze heeft een 2.0 viercilinder motor met 330 pk en 450 Nm max. koppel. gekoppeld aan een 48 Volt elektrische aandrijving (0 tot 100 in 5,7 seconden). Als de techniek hetzelfde is verwachten we enigszins andere cijfers. We denken dat ook op esthetisch vlak het een en ander de Levante Hybrid doet onderscheiden. Ook al zal dit enkel in detail zijn. De twee hybride modellen die Maserati’s gamma straks rijk is, vormen enkel het begin van het uitgebreide elektrificatieprogramma van het merk met de drietand, genaamd ‘Folgore’.
and where is Stelvio hybrid? why they update this old model when Grecale is just coming??? FCA/Stellantis leadership is just crazy.
Er tekent zich nu al een heel duidelijke strategie af. Maserati krijgt de absolute leiding op het gebied van research en ontwikkeling en zal dus ook profiteren van aanzienlijke investeringen (zoals door Stellantis zelf verklaard). Als de geldkraan voor Maserati volledig open gaat, zullen andere merken (Alfa, Lancia en in mindere mate Fiat) het met enkele druppels moeten stellen. Binnen de premiumafdeling zullen Alfa en Lancia ook braafjes aan de hand van DS mogen lopen (de vertraging met de Tonale spreekt boekdelen…).
Volgens het Britse autotijdschrift CAR is de fusie tussen FCA en PSA vooral ingegeven door zorgen om het behoud van werkgelegenheid in de auto-industrie, maar ik verdenk PSA ervan dat het werkt met een verborgen agenda en uiteindelijk het eigenbelang zal laten primeren.
Als Stellantis slaagt, zal het in elk geval zijn met modellen die mijlenver af staan van vroegere Fiat, Alfa en Lancia-modellen (laten de moderne consument ijskoud !).
Slaagt Stellantis niet, dan eindigt het zoals British Leyland (een allegaartje van merken die kunstmatig in leven worden gehouden totdat de boekhouding er een streep onder trekt, geplaagd door conflicten met de vakbonden en gebukt onder loodzware kostenbesparingen),
@Andies: All the powerpoint presentations, prognoses, delays, etc etc have shown us that FCA was mainly run by a bunch of wankers. New Giulietta rwd, 6c, Spider, GTV, what a laugh. There are plenty of other brands that make interesting cars, e.g the japanese Alfa Romeo.
@Bertone
Best sailors always to be found ashore!
Serious brands to be found elsewhere.
yep, they seem to be real wankers, updating ancient Ghibli (8 year old model, end of its lifespan anyway) with hybrid unit instead keeping Alfa alive. Just stupid leading.
@niccolo : My admiration for the best sailers (other car makers) grows every day. Guess you were excited as well when years ago SM decided to pimp some Chryslers and rebadge them to Lancia.