Al 1 miljoen auto’s uit Pernambuco
FCA’s succes met Jeep.
Jeep doet het niet alleen in Europa veel beter sinds de overname door Fiat, maar ook in Zuid-Amerika. Het is een succesverhaal geïnitieerd onder het toeziend oog van Marchionne in 2009. De toevoeging van een grote nieuwe fabriek in het noorden van Brazilië (Goiana in de staat Pernambuco) was een van de pijlers van deze strategie. Eentje die vruchten afwerpt, want inmiddels zijn er al 1 miljoen auto’s gefabriceerd in deze in 2014 geopende nieuwe faciliteit. Tavares was persoonlijk aanwezig deze week bij dit heugelijke moment (foto onder).
Nieuwe versie erbij.
En de groei zal waarschijnlijk enkel doorzetten, want naast de Fiat Toro pick-up, de Jeep Renegade en de Jeep Compass, zal er ook een vierde model dit jaar nog in productie gaan. Het gaat om een ruime 7-zits variant op hetzelfde, ‘SUSW’ platform van Fiat. Een Compass maar dan iets opgerekt achter de achterwielen (zelfde wielbasis, zie scoop foto). De naam van de nieuwe Jeep wordt volgens Braziliaanse bronnen volgende maand onthuld (Grand Compass?). Het is een zoveelste verrijking van Jeep’s gamma dat enkel uitgebreider lijkt te worden. In de VS debuteren in het hogere segment dit jaar de nieuwe Grand Cherokee (op Alfa’s Giorgio-platform) en Grand Wagoneer. In China lanceerde men reeds de Grand Commander en Commander op Fiat’s Compact platform van de Cherokee (en o.a. Giulietta, Bravo, Delta). Op Europese bodem zal binnen enkele jaren in het kleinste segment, een Jeep gebouwd gaan worden op Frans platform, dat geassembleerd zal worden in Fiat’s Poolse fabriek te Tychy. Of de 7-zits Compass ook in Europa aangeboden gaat worden is niet bekend. Het lijkt ons niet geheel onwaarschijnlijk. Melfi, dat ook de Compass en de Renegade bouwt, zou met weinig aanpassingen dit model kunnen opnemen in haar productie.
De (Grand) Wagoneer staat op het chassis van de Ram 1500. Grand Cherokee (L) staat wel op het Giorgio platform.
Spreekt mij wel aan al die Jeep modellen !
Alleen de hoge prijzen niet !😢