Lancia en Martini Racing komen op unieke wijze weer samen
Snelheid en schoonheid op het hoogste niveau. Termen die bij Lancia horen maar die door omstandigheden al tijden niet meer in de praktijk worden gebracht. Maar dat deze kenmerken springlevend zijn blijkt nu tastbaar over water.
Toen ik onlangs in een Maserati werkplaats stond van het betere soort, ervoer ik naast genot een pijnscheut in mijn Lancia-hart. Naast enkele Ferrari’s, Quattroporte’s, Ghibli’s, GranSports, GranTurismo’s en zelfs enkele Alfa Romeo 8C Competizione’s, zouden er immers grote sedans, coupé’s en race edities met Lancia logo moeten staan! Wie weet komen deze betere tijden ooit weer terug. Dat ze springlevend zijn bewijst een samenwerking met powerboat bouwer SACS (ontwerp van Christian Grande) en FPT (Fiat Powertrain Technologies). En weer haakt Lancia middels deze stijlvolle waterbedwinger, heel slim in op de wereld van de filmindustrie. Op de aanstaande grote filmbeurs van Venetië waar Lancia prominent aanwezig zal zijn, zal straks het doek van dit hoogstandje gaan. Deze Lancia boot zal tevens de nodige filmsterren spectaculair en geheel in stijl over water richting de rode loper leiden. De glorieuze Europees/Italiaanse glamour sfeer rond de cinema van de jaren ’50 en ‘60 komt met deze boot optimaal terug. SanTropez, PortoFino, Capri en het Lago di Como als achtergrond voor mooie mensen met mooie zonnebrillen en een glas Martini in de hand, komen onherroepelijk in je gedachten op bij het zien van dit krachtige schip. En daarme is de cirkel rond.
Martini en Lancia staat voor snelheid dankzij Lancia’s rijke Rally verleden, waarbij beide namen op mooie wijze samen werden gebracht. De powerboat is 31,1m lang en 3,83m breed. Onderhuids en in design biedt de boot het nieuwste van het nieuwste op het gebied van powerboat racing. Ook dit innovatieve karakter is geheel in lijn met Lancia’s historie. In de vormgeving is duidelijk een coupé- achtige lijn te herkennen die op een moderne interpretatie van een Flaminia niet zou misstaan. Ook de fijnste materialen in het interieur zorgen voor een Lanciagevoel van het betere soort. De FPT motoren achterin zijn twee krachtige N67 (6.7L) 560 pk Turbodiesel motoren met 6 cilinders in lijn. Direct electronisch ingespoten common rail Diesel technologie zorgen ervoor dat deze boot snel en vrij schoon vooruit kan dankzij een totaal van 1120 pk. Het is de crème de la crème op het gebied van water racing. Aan de boot wordt momenteel nog de laatste hand gelegd op de werf van SACS te San Giacomo.
Op 4 september aanstaande zal de tot ’Lancia di Lancia’ gedoopte powervboat op het Lido di Venezia aan het publiek en de pers worden gepresenteerd. De perspresentatie zal om 17:00 plaats vinden op het café terras van Hotel Excelsior. We gaan er vanuit dat er Martini’s geschonken zullen worden. Tijdens de Internationale beurs voor de filmkunst te Venetië, waarvan Lancia opnieuw hoofdsponsor zal zijn (2-12 september).
[nggallery id=46]
1120 PK! Dat wil wel vooruit lijkt me. Mooie boot.