Maserati terug met volledig V8 Trofeo gamma
Evolutie volgens een goede traditie.
Zoals we al eerder zeiden, is Maserati met een gedegen vorm van evolutie bezig. Dat bewijst het feit dat het hele gamma als extra krachtig Trofeo topmodel verkrijgbaar zal zijn binnenkort. Italië op z’n best. Voor ons een teken dat juist ook na de fusie er voldoende mooie projecten op komst zijn, die niet alleen met elektrificatie te maken zullen hebben. De drietand is gelukkig springlevend.
Nu ook de Ghibli met V8.
Onder de titel ‘The art of fast’ zien we dat Maserati alles behalve afscheid neemt van de V8, en ook niet van de door diverse media al afgeschreven Ghibli. Na de extra schone en zakelijk slimme hybride is er nu ook de zeer aantrekkelijke Trofeo met veel unieke en prachtige details. We beelden ons meteen in hoe prachtig deze Ghibli moet klinken en hoe deze E-segment sedan nóg meer zichzelf van de rest (lees Duitse sedans) weet te onderscheiden. De nieuwe V6 ‘Nettuno’ is dus gelukkig niet het meest exotische in Maserati’s toekomstige motorengamma.
V8 geweld op z’n Italiaans.
De werktitel over elegante snelheid is dus niet overdreven. De Ghibli en Quattroporte zijn uitgerust met een prachtige 3.8 liter V8 TwinTurbo van 580 pk. De basis voor deze extra sterke versie voor de Trofeo, vormde de 530 pk variant van de Quattroporte GTS. De Levante Trofeo was reeds uitgerust met dit fantastische blok uit Maranello en Modena. Van 0 tot 100 gaat voor de Ghibli Trofeo in enkel 4,3 seconden (4,5 voor de Quattroporte Trofeo) en de topsnelheid ligt op een duizelingwekkende 326 km per uur (730 Nm koppel). Terwijl de Levante vierwielaangedreven is, zijn de beide sedans echte achterwielaangedreven sportwagens. Dit pure gevoel gaat uiteraard niet geheel ten koste van veiligheid, want zowel de Ghibli als de Quattroporte Trofeo, zijn uitgerust met techniek voor krachtenverdeling genaamd ‘IVC’. Beide Maserati’s gebruiken de 8-traps ZF transmissie, die speciaal op het nieuwe blok is afgestemd. Naast de standaard standen ‘Normal’, ‘ICE’ en ‘Sport’, is er nu ook de ‘Corsa’ modus. Zoals ‘Race’ in de Alfa Q. Het motorblok oogt overigens prachtig, aangezien men in Modena niet te veel plastic heeft gebruikt.
Drietand met prachtige details.
Een belangrijke reden om ook in het hoogste segment Italiaanse te rijden, zijn de talloze smaakvolle details. Dat kan niet vaak genoeg gezegd worden. Maserati toont dat ook nu weer bij de introductie van deze Trofeo modellen. Zo zien we onder andere de toevoeging van Carbon fiber op de juiste plekken, zonder een Botox gevoel te creëren en subtiele hoogglans rode details op diverse plekken (luchtinlaat aan de zijkant en drietand logo’s) die de krachtige uitrusting verraden. Wie goed heeft opgelet ziet dat grille is vernieuwd. Deze heeft op de Trofeo dubbele glanzend zwarte verticale spijltjes. Zowel de Ghibli als de Quattroporte Trofeo zijn uitgerust met de zeer mooie ‘Orione’ 21 inch velgen. De Ghibli en de Quattroporte Trofeo zijn gebaseerd op de ‘MY2021’ editie, die vooral aan de achterzijde te herkennen zijn aan de vernieuwde achterlichtunits met boemerang-vormige LED’s. Een kenmerkend detail dat straks ook op de MC20 terug te zien is en op de toekomstige D-segment SUV. De Ghibli oogt extra brutaal met subtiele inkepingen in de motorkap (die de Levante Trofeo ook heeft) voor de koeling à la Giulia Q. Een Italiaanse driekleur siert de zwarte B-stijl.
[nggallery id=1265]
Dat wordt weer een lekkere BPM boete. Dit soort wagens is (helaas) kansloos in NL en binnenkort ook in andere Europese landen.
Waarom maakt FCA nu niet eindelijk eens een fatsoenlijke plug-in hybrid voor Alfa en Maserati?
Haha, dat precies niet waar zo’n auto voor is bedacht…Je koopt ‘m omdat je ‘m wilt hebben…en kunt betalen.
Een vorm van een kers systeem had deze trofeo’s meer power gegeven en een beetje de hoge co2 uitstoot en mogelijke boetes of tesla afkoop premie kunnen besparen of voorkomen. FCA zal toch wat moeten doen aan de EU normen daar helpt deze leuke maar erg late V8 niet aan mee. Ze zullen hiermee vooral een aantal minder GTSen verkopen maar deze er voor in de plek en voor de Ghibli zijn er V6 kopers die nu voor de V8 aankloppen maar het zijn niet de broodnodige extra verkopen. Maak inderdaad ook een plug-in met de 2.0 3.0 V6 en de 3.8 V8 daar gaan ze extra aantallen mee scoren. En ga de Giulia en Stelvio eens voorzien van mild hybride en plug-in met de 1.5 Giulia en 2.0 en 2.9 voor beide. Tonale in productie en meteen een Giulietta met de zelfde techniek. Dan gaan de verkoopcijfers wel stijgen ipv dalen. De verkopen in Italië waren ook bar slecht de Duitsers verloren niet maar de Italianen helaas wel ze doen daar ook niks aan hun eigen economie.
@Lancia4Ever: Of je hebt principes en weigert idiote heffingen te betalen.
Hoe zeggen ze ook weer? Dinosaurussen zijn niet uitgestorven door de veranderende omstandigheden maar omdat ze niet in staat waren zich aan deze veranderende omstandigheden aan te passen.
Hoe zeiden ze dat ook alweer…. beter 1 dag als leeuw dan 1000 als schaap
(@Orso: Persoonlijke principes leveren doorgaans bar weinig op en zijn zo vluchtig als de wind. Een échte Maserati V8 kopen is echter een principe dat op zichzelf staat en tastbaar is :-))
Ach mensen die dit kunnen betalen liggen niet wakker van BPM. Dat is hetzelfde als over onderhoudsprijzen zeuren als je dit koopt. Ik denk dat het ‘volk’ beter naar andere auto’s kan kijken.
Wat een azijnzeikers hier met een uitroepteken!! Dit zijn de auto’s die je wilt bij Maserati zoveel beter als de nieuwe BMW M5 die totaal niet meer sportief is. Echt briljant dit wat een heerlijke auto’s. Heb het genoegen gehad om zowel de BMW M550I X Drive te mogen rijden als de Maserati Ghibli zeker na de facelift echt een sportsedan helaas is de 5 serie dat niet meer hele slechte besturing met zeer weinig gevoel veel te dik stuur. En ook de remmen vond ik niet geweldig bij BMW de tijden van de E39 5 serie liggen lang achter ons. Maserati en Alfa Romeo maken oprijden nu echt de betere auto’s.
Ciao Squadra
@Lancia4Ever
Om de tridente als eendagsvlieg in de handen van Peugeot te laten sterven, dat hoeft voor mij nou ook weer niet. De tijd met Citroën was ook geen feest. Maar je hebt gelijk: se la forma scompare la sua radice è eterna.
@Squadra: de uitdaging waar Maserati en Alfa Romeo voor staan is elektrische auto’s te gaan ontwerpen die rijden als een sportwagen, met behoud van de emotie en alles wat het tot een sportwagen maakt. Het is onomkeerbaar, elke cent die FCA nu nog in brandstofmotoren steekt of in modellen die niet vanaf dag 1 primair als elektrische auto worden ontworpen is nutteloos besteed. Op de foto staan 3 prachtige auto’s , die niemand meer gaat kopen, op een paar verdwaalde Arabieren en Amerikanen na. Kijk naar wat Porsche doet, en hoe succesvol ze zijn. Middenin een tijd van elektrificatie en een Corona crisis zien zij hun verkopen stijgen, waar Maserati al 3 jaar op rij dalingen laat zien van 30-50%. PSA snapt veel beter wat er nodig is dan die dromerige Italianen. De keuze zal zijn: een Maserati met een stekker, of de stekker uit MAserati.