FCA zet punt achter eigen klein platform

Geen vervolg.

FCA heeft door een communicatie richting toeleveranciers in Polen en Italië, te kennen gegeven dat er geen nieuwe investeringen worden gedaan in een eigen klein platform. Oftewel het platform ‘Small’/’Small wide’ van FCA voor het A en B segment krijgt geen vervolg. Momenteel moet je dan denken aan de Fiat 500 en Lancia Ypsilon uit Tychy en de Fiat Panda uit Pomigliano d’Arco (plus modellen voor de Braziliaanse markt). In het recente verleden hoorden daar ook nog de Punto, MiTo, Musa en Idea bij. Dat FCA bijvoorbeeld geen vervolg gaf aan de eerstgenoemden heeft voor een groot deel hiermee te maken. FCA zocht al ten tijde van Marchionne naar een partner voor dit segment, waarin de marges erg klein zijn. Dat heeft het nu gevonden in PSA, dat met het CMP-platform en een productie in Polen, de ideale basis vormt voor nieuwe modellen in het B-segment.

Italiaanse toeleveranciers bezorgd.

Vooral de toeleveranciers rond Turijn, die betrokken waren bij de bovengenoemde modellen, maken zich nu zorgen (zo’n 60.000 banen zijn hiermee gemoeid). Veel bedrijven zijn totaal afhankelijk van de afname door Lingotto. Met toeleveringen die zich voortaan in Polen zullen concentreren, staan tal van Piemontese bedrijven theoretisch buitenspel. Maar in Noord-Italië spreekt men gelukkig ook over nieuwe kansen.

Pools platform van PSA.

Er wordt ook gezegd dat het een, het ander niet zal uitsluiten. Het CMP-platform van PSA uit Polen, heeft voortaan namelijk Italiaanse input nodig. Door de productietoename na de fusie, zal de vraag naar toelevering immers groeien. FCA benadrukt overigens dat deze communicatie losstaat van de samenwerking met PSA. Er stond al voordat de samenwerking vorm kreeg geen nieuw eigen platform op de planning.

Vooral B-segment.

FCA wil de komende jaren als onderdeel van de nieuwe groep Stellantis, flink investeren in het B-segment. Dat is al meermalen door het management in de media gezegd. De ‘Centoventi’ vormt bijvoorbeeld een belangrijke stijloefening voor deze nieuwe focus op het wat ruimere kleine segment. Ook is er recentelijk sprake van een nieuwe variant in 500-stijl, die wellicht in Servië van de band gaat rollen. Naast conventionele hatchback’s, zijn er natuurlijk ook nog de kleine Crossover/SUV varianten, waar FCA aan zal werken met PSA. Zelfs de merken Lancia en Alfa Romeo zouden hierin worden betrokken. Genoeg productieve plannen in het kleinere segment dus, waardoor de vraag naar Italiaanse expertise juist heel erg voor de hand ligt.

Deel dit artikel:

8 gedachten over “FCA zet punt achter eigen klein platform

  • 6 augustus 2020 om 17:31
    Permalink

    Platform schrappen, los van een eventuele samenwerking. Ondertussen willen investeren in het B segment. Zonder platform onmogelijk zonder samenwerking. Ik hoop dat ze het zelf nog een beetje snappen. Of ze zijn gewoon overtuigd van het slagen van de fusie met PSA.

    Beantwoorden
  • 6 augustus 2020 om 17:49
    Permalink

    Nee het was do or die, er was geen andere mogelijkheid. Partnerschap en uit rode cijfers komen was cruciaal maar absoluut niet een zeker gegeven. Anders had Marchionne nooit zo hard geprobeerd bij GM.

    Beantwoorden
  • 6 augustus 2020 om 18:59
    Permalink

    FCA heeft gedurende 10 jaar ingezet op opgeven van B-segment. Dat was een domme keuze. Geen geld?? Er werd wel steeds flink uitbetaald aan aandeelhouders, ook bij verkoop onderdelen FCA groep. Een keuze dus, geen dwang.

    Inmiddels gelukkig meer inzicht in de markt. Het PSA platform staat goed bekend, prima compromis comfort en rijdynamiek. Dus goede basis. Wel betekent dit weer uitstel voor er een opvolger voor Punto of Mito komt.
    Ik droom real jaren over dat het nieuwe bij FCA gaat over nieuwe modellen die op de markt worden gebracht, niet over organisatie of mooie ideeën die toch weer tot niks leiden.

    Beantwoorden
  • 6 augustus 2020 om 21:08
    Permalink

    B segment is in Europa toch altijd favoriet.
    Alfa en Lancia verkocht in het C en D segment beter
    Maserati en Ferrari zat jarenlang aan de duurder segment

    Beantwoorden
  • 6 augustus 2020 om 21:43
    Permalink

    @Lancia4Ever
    Dan do&die. Enerzijds schrappen, anderzijds vol inzetten op is m.i. tegenstrijdig. Of wat onhandig geformuleerd van FCA. Maar los van het geschuif met formuleringen, als Stellantis zorgt voor een goede basis, vertrouw ik het de Italianen nog steeds toe daar een knap en competitief concept op te bouwen. Het kost even wat tijd, maar dan heb je ook wat!

    Beantwoorden
  • 6 augustus 2020 om 23:51
    Permalink

    Eens Niccolo. Maar hoop ook dat motoren van Fiat/Alfa worden gebruikt. De betrouwbaarheid van PSA motoren en elektronica sla ik toch lager aan.

    Beantwoorden
  • 9 augustus 2020 om 10:25
    Permalink

    Marchionne is hier altijd heel duidelijk over geweest: Fiat was Europees marktleider in zowel A als B segment, met Panda, 500 en Punto. Maar al die jaren werd er niets verdiend. Investeren in opvolgers en op dezelfde voet verder gaan zou dus opnieuw verlies betekenen en het einde van Fiat. Een fusie, om zo nog grotere volumes te kunnen verkopen, was de enige optie. Daarbij is het kiezen tusen het eigen platform of dat van de partner. Bij PSA is wel volop geinvesteerd in platforms, motoren, eigenlijk in alles op technisch gebied, dus die hebben nu eenmaal in alle opzichten modernere en betere spullen klaar staan dan FCA. Italiaanse toeleveranciers hadden dit 5 jaar geleden al kunnen en moeten zien aankomen, en mogen blij zijn als ze uberhaupt nog een rol kunnen spelen in de toekomst.

    Beantwoorden
  • 9 augustus 2020 om 22:04
    Permalink

    Blijven interessante verschillende inzichten: FCA dat stug vol houdt dat er in het A en B segment gern droog brood te verdienen is en PSA deze segmenten blijft bedienen en keurige cijfers laat zien.

    Maar dat was mijn punt overigens niet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.