Maserati Ghibli weer helemaal vers als hybride
Aan de Ghibli de eer
Het doet ons deugd om te zien dat de Ghibli de eer krijgt om af te trappen in Maserati’s elektrificatie programma. Het Italiaanse E-segment is niet zo groot en in sedans leek al helemaal niet meer geïnvesteerd te worden door het moederconcern. Maar met de komst van de Ghibli Hybrid hebben we het daar helemaal niet meer over. De Ghibli is weer helemaal up-to-date en is ditmaal uitgerust met een 2.0 viercilinder en een 48 volts hybride systeem, dat voor een totaal vermogen zorgt van 330 pk. Van nul naar honderd kan in 5,7 seconden. De top ligt op 255 km per uur.
Ook de 2.0 kennen we van Alfa
De 2 liter viercilinder uit Termoli kennen we onder andere van de Giulia. Eerder deze maand toonde Maserati ook al haar nieuwe ‘V6 Nettuno’ uit dezelfde fabriek die we in basis kennen van de Quadrifoglio’s. De meest krachtige 2.0 (MultiAir) tot nu toe kennen we van Alfa’s Veloce-modellen, met een vermogen van 280 pk. Een hybride versie als deze voor de D-segment Alfa, is hopelijk binnenkort ook een feit. Maserati heeft er intussen alles aan gedaan om de karakteristieken van een V6, zoveel mogelijk in deze vierpitter te incorporeren. Men deed dat in het Innovation Lab te Modena door onder andere veel aandacht aan het geluid te besteden. De 2.0 zal in deze hoedanigheid straks ook Maserati’s nieuwe D-segment SUV debuteren. Volgens Maserati levert de 2.0 dezelfde prestaties als de 350 pk sterke V6 en ligt de CO² uitstoot plus het verbruik intussen 20% lager. Het verbruik is te vergelijken met de V6 diesel.
Nieuw interieur en stijlkenmerken
Maserati heeft qua uiterlijk gekozen voor een evolutionaire aanpak, wat ook geldt voor het interieur. Hiermee is de in Turijn geproduceerde Ghibli weer volledig actueel. Aan de achterzijde zijn de lichtunits voorzien van een nieuwe lay-out met boemerang vormgeving, zoals ooit op revolutionaire wijze op de 3200 GT voor het eerst te zien was. De Ghibli Hybrid herken je trouwens het snelst door te letten op de blauwe details ( Blu Anodizzato) in de logo’s op de C-stijl, rond de luchtgaten op de zijkant, de Brembo remblokken en de afwerking in het interieur. De drietand in de grille bestaat uit één glad geheel.
Alle laatste digitale snufjes
Binnenin debuteert het draadloze oplaadpunt voor je Smartphone, maar bovenal het nieuwe infotainmentsysteem met het jongste multimediale systeem genaamd Maserati Intelligent Assistant (vocale bediening van Tencent via Android). Middenin de console valt het grote HD scherm op dat te krijgen is van 8,4 tot 10,1 inch (nu in 16:10 verhouding) en waarop volledig nieuwe graphics te zijn zijn. Ook de lay-out van het instrumentarium is nieuw. De connectiviteit is ook maximaal dankzij Maserati Connect. Kaarten worden constant geüpdated evenals de verkeersinformatie. Ook is het mogelijk om gebruik te maken van diverse diensten via Amazon Alexa en kunnen aan de wi-fi hotspot tot wel 6 telefoons gekoppeld worden. De Ghibli Hybrid is vanaf september bestelbaar. De officiële optielijsten zijn echter nog niet openbaar gemaakt door Maserati.
[nggallery id=1263]
Jammer d a t alle alfa plannen ineens naar maserati gaat
Als zelfs ik al zoiets zeg is het goed mis.
Ik hoor niks meer van de tonale?????
Inderdaad is het verontrustend dat alle investeringen in toekomstige Alfa’s ineens bij Maserati verschijnen. Wat is hier gaande?
Plan #246 in de prullenbak. Nieuwe modellen plan voor Alfa zullen wel gepresenteerd worden voor 2025 🤔
Tja en bij Alfa is het stil dood stil deze techniek zou een jaargelden in de giulia eindelijk echt gaan komen eerder was het al 2017. Maar nee. En maar gek vinden dat de Alfa’s bijna niet verkopen. De Italianen zijn te traag. Ook de 1.5 met mild hybride is niet gekomen voor de giulia die zou Alfa’s CO2 uitstaat flink verlagen. Ik zou graag een plug-in giulia zien komen met 40 tot 50km range zat voor dagelijks gebruik in ons geval en op vakantie gewoon snel kunnen tanken😀
Mooi voor de inmiddels wat oudere en zware Ghibli. Ze zouden er voor de Ghibli beter aan doen een nieuwe te ontwikkelen op Giulia’s Giorgio platform en dan ook een alfa even knie. Waarbij de alfa de echte sport versie is en de Maserati meer de luxe broer is.
Alle concurrenten hebben inmiddels een plugin hybride of BEV en dan komt Maserati nu nog met een mild hybrid. Wat een kansloze aktie weer. Hopelijk grijpt PSA snel in, en zet de vaart erin. Elke maand onder leiding van FCA lopen Alfa en Maserati 2 maanden verder achterop
Marketingtechnisch snap ik het nog wel dat nieuwe techniek op een Maserati debuteert in plaats van Alfa. Maar het is natuurlijk wel jaren te laat.
Deze voetballer heeft het geluk dat hij een Ghibli krijgt :
https://www.hln.be/sport/time-out/-blij-om-deel-uit-te-maken-van-de-maserati-familie-romelu-lukaku-sluit-deal-met-italiaans-luxemerk~a87cffe9/
Waanzinnige auto die precies op tijd komt, Je kan nu geld gaan verdienen aan dit concept zeker nu de deal er is met PSA nog steeds de mooiste E-segment sedan. De nieuwe BMW 5 series is ruk zeker om te rijden. De nieuwe 5 serie viel door de mand bij EVO ze vonden de remmen niet goed en de stuurinrichting niet meer BMW!
Kansen voor de Italianen!
Ciao
Squadra
Ja Squadra, alleen jammer dat ze wel heel erg opgetogen doen over een mild hybrid. Ik had tenminste een plug-in verwacht. Nu zitten we nog steeds opgescheept met een gigantische BPM boete. Hoe kan het toch dat FCA zo ontzettend achter loopt en er nog steeds meer plannen dan modellen zijn.
Verder blijft de Ghibli in zijn klasse m.i. nog steeds de mooiste auto van het moment.