De nieuwe V6 van Maserati genaamd ‘Nettuno’
De V6 van Alfa voor de MC20
Deze V6 met een hoek van 90° kennen we natuurlijk al van de wedergeboorte van Alfa Romeo een aantal jaren geleden. Maserati heeft het blok met dubbele turbo mee naar Modena genomen en klaargemaakt voor de MC20 die in september zal debuteren. Deze lichte sportwagen met middenmotor vormt de vaandeldrager van een nieuwe koers voor het merk met de drietand.
De drietand in het DNA
Een naam voor een motor, is in dit geval misschien wel een extraatje om deze prachtige krachtbron wat uit de sfeer van Alfa Romeo weg te kunnen halen. ‘Nettuno’ (Neptunus) is de naam van de Romeinse watergod die de drietand vasthoudt. Een standbeeld in Bologna (afbeelding onder) bracht lang geleden de gebroeders Maserati op het idee om een uniek logo voor hun sportwagenmerk te bedenken.
Nieuw vermogen.
Maserati spreekt over een motorinhoud van 3.0 in plaats van 2.9. Het vermogen komt op 630 pk (210 per liter) bij 7500 t/min. En het koppel is 730 Nm bij 3000 t/min. Een droog cartersysteem zonder oliepan, zoals Ferrari die ook gebruikt, moet zorgen voor optimale verdeling van de smeerolie bij hogere G-krachten. De compressieverhouding is 11:1, de slaglengte is 82 mm en de boring 88 mm.
Indirect injectiesysteem
Turbolent Jet Ignition oftewel TJI, is een innovatief indirect en direct injectiesysteem (met kleine aparte verbrandingskamer), met dubbele bougie, dat meestal in wedstrijdauto’s wordt gebruikt, maar nu dus voor het eerst op een ‘stradale’ toegepast is. Het directe injectie systeem heeft een druk van 350 bar en het indirecte 6 bar. De BiTurbo is uitgerust met een elektronisch WasteGate kleppensysteem. De motor heeft verder een dubbele nokkenas met variabele timing. De EU6D motor weegt 220 kg, is 1000 mm breed, 650 mm hoog en 600 mm diep. Dankzij de geavanceerde methodes in Maserati’s Innovation Lab, is de ontwikkeling van deze motor en de toepassing ervan in de MC20 bespoedigd.
Carbon Fiber kap
De afdekkap van de motor is van carbon fiber en lijkt op die van de V8 zoals deze is toegepast in de Maserati Levante Trofeo.
[nggallery id=1262]
Duidelijk een evolutie van de Alfa motor, die heeft een slag van 86.5 en dezelfde boring van 82. Ik heb de indruk dat alle investeringen die oorspronkelijk voor Alfa waren voorzien, doorgesluisd worden naar Maserati.
ik bedoel natuurlijk een slag van 82 en een boring van 86.5…
Goed dat de investering in deze motor breder wordt ingezet, zou toch onzin zijn om voor Maserati weer een geheel andere motor te ontwikkelen dan voor Alfa. En beide met Ferrari-DNA…
@N.N.; prima hoop toch ook dat ze iets verandert hebben behalve de naam tot de 2.9 van Alfa
Mooi blok en pittig aan de power. Dus deze Alfa motor heeft extra Alfa genen mee gekregen door er een twinspark van te maken. Want de Ferrari genen die er in zitten zijn al van oorsprong Alfa genen als de kraam kamer van het merk Ferrari.
Mooi dat ze hier wel werk hebben gemaakt van het uiterlijk van het blok. Nu dat stuk plastic met verchroomde hobbels in de prullenbak en dat met de 2.9 ook zo doen als bij dit blok of echte Chrome inlaat pijpen er op geen plastic onder de motorkap😤