Fiat 500X + 500L = nieuw model

Olivier François sprak in zijn recente interview met Auto Express dus vooral over het segment van de grotere aantallen. Oftewel de rationele rak van Fiat. Over het 500 gamma wilde hij enkel kwijt dat er geen aparte opvolger komt van de 500L. Enkele maanden geleden werd er door FCA nog wel gesproken over een opvolger van de 500X uit Melfi. Te verwachten tegen 2022. François sprak hier opnieuw over, maar voegde er nu aan toe dat Fiat van deze auto eigenlijk een soort mix zal maken, tussen een 500L en een 500X. Het gaat om een totaal nieuw fenomeen.

Een auto met meer praktische eigenschappen dan de huidige 500X en tegelijkertijd wat dynamischer dan een 500L. Fiat wil dit model vooral ook elektrisch maken, liet François weten. Ook dat is bepalend voor hoe deze nieuwe compacte SUV eruit komt te zien. Feitelijk gaat het hier om een herschikking van FCA’s invulling van de segmenten.

We denken dat François het hier namelijk eigenlijk heeft over het nieuwe offensief in het meest compacte SUV-segment. Alfa Romeo, Jeep en mogelijk zelfs Lancia, zullen in dit ‘B-UV’ project meegenomen worden. FCA verwacht juist in dit deel van de markt veel terreinwinst te kunnen boeken, met name in Italië. PSA is sterk op dit gebied en vormt de ideale partner.

Deel dit artikel:

3 gedachten over “Fiat 500X + 500L = nieuw model

  • 28 mei 2020 om 11:22
    Permalink

    Het is maar hoe je het uitlegt natuurlijk…
    De volgende 500X wordt meer afgestemd op praktische mogelijkheden (hoera!).
    De 500L houdt op te bestaan (heeft altijd al meer tot de rationele tak behoord)
    Er komt een verhoogde TIPO-variant voor in de plaats.

    Beantwoorden
  • 31 mei 2020 om 11:50
    Permalink

    De 500L hadden ze als Panda XL op de markt moeten brengen.

    Beantwoorden
  • 1 juni 2020 om 18:55
    Permalink

    Eens met HZW.
    De 500X is mooier maar mist wat ruimte en gebruiksgemak van de concurrentie-SUV dus in die zin is een mengeling van de twee een goed idee.
    Vraag is wel: als de 500L verdwijnt, wat gebeurt er dan met de fabriek in Servië? Je kan die moeilijk botweg sluiten. Maar productie van 500X weghalen uit Italië is ook geen goed idee. Misschien kan de nieuwe Punto in de plaats van de 500L worden gebouwd. Iedereen blij, toch?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.