FCA erg veerbaar in 2019
Manley, die doorgaans uitblinkt in typisch Britse ingetogenheid, noemde 2019 zelfs een historisch jaar voor FCA. Niet omdat het torenhoge resultaten betrof, maar omdat de mindere maanden meevielen en omdat het laatste kwartaal zelfs geld opleverde. Kortom, FCA bewees dat het financieel erg gezond is, zelfs als de markt tegenzit. Daarmee deed de groep uit Turijn en Detroit het beter dan menig concurrent. Dit goede resultaat komt ook nog precies op het moment dat er een partnerschap gevormd wordt met PSA. Idealer kan dus eigenlijk niet. FCA maakt zich bovendien klaar voor een emissieloze toekomst. Wellicht is het deze optelsom die Mike Manley tot die hoogdravende uitspraak bracht.
De winst daalde in 2019 met 19% naar 2,7 miljard en de omzet met 2% naar 108,187 miljard. Maar in het laatste kwartaal groeide het eerste met 35% naar 1,578 miljard euro en het laatste met 1% naar 29,643 miljard. In 2019 werden door de groep wereldwijd 4,2 miljoen auto’s verkocht, een afname van 9% (vooral vanwege het wegwerken van voorraden in de VS, het schrappen van enkele modellen in Europa en de minimale resultaten in China). In Zuid-Amerika gaat het bijzonder goed met FCA, ondanks de turbulente economische situatie in ArgentiniĆ«. Intussen staat 2020 geheel in het teken van de fusie die eind dit jaar of begin 2021 afgerond zal zijn. De sfeer op de beurs rond FCA, is er eentje van vertrouwen.
Het enige negatieve nieuws dat Manley voor de aandeelhouders in petto had, zijn de voorlopige resultaten van Maserati en Alfa Romeo. Voor deze merken was 2019 wel een dieptepunt. Manley zegt dat de fusie met PSA, juist veel zal betekenen voor de herlancering van deze merken. Nieuwe aandrijftechniek speelt hierbij een centrale rol en de plannen voor de Italiaanse luxemerken (Lancia niet meegerekend) reiken tot 2024. Dit jaar nog zal er het nodige omtrent deze plannen getoond worden. Vooral als het om Maserati gaat. Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar, zal een ‘Maserati Day’ gehouden worden, een event waarbij het nodige te zien zal zijn. Manley zei overigens niets over het evenement in Arese ter gelegenheid van 110 jaar Alfa Romeo.
Manley sprak ook over het actuele Corona virus. Door stagnatie in de toeleveringen vanwege de wereldwijde virusuitbraak, zei de CEO dat er een kans is dat een Europese fabriek van FCA tijdelijk op slot moet. Hij noemde niet welke, maar gezien de lage productiviteit van Kragujevac, waar de 500L in productie is, denken we dat het om deze Servische locatie zal gaan. Andere fabrieken hebben elk een belangrijke taak momenteel, vanwege de productie van een nieuw model. Cassino zou in principe ook risico kunnen lopen, ware het niet dat we verwachten dat daar binnenkort de productie van hybride versies zal starten en dat de productie van de Giulia en Stelvio iets zal toenemen met dank aan de nieuwe MY2020 versie. Manley bevestigde de targets voor 2020 en is optimistisch over de nabije toekomst.
Geen gevoel voor Alfa Romeo heeft deze man. Verschrikkelijk. Mooi dat er financiĆ«le resultaten worden geboekt, maar als alfa liefhebben ben ik deze man liever kwijt. Geen GTV, geen sportwagon, geen grote E-klasse geen grote SUV, alles is uitstel of afstel en dan verbaasd zijn dat je feitelijk met 2 modellen geen dikke winsten draait…
Het verbaast me dat er nog goede resultaten worden geboekt ondanks de desastreuze modellenpolitiek.
Geen Italiaansbloed
Rare jongen. De verkopen van Alfa en Madera vielen tegen? Dat lijkt me onzin. Kijk naar Alfa: geen Mito, geen Giulietta meer, geen SW, geen instapmotor, geen hybride en geen elektrische auto. Wat alle concurrenten wel hebben. Verwacht je dan echt dat de verkopen op peil blijven? Idem voor Maserati, Lancia en Fiat. Met geen of bijna geen nieuwe modellen en nieuwe technieken wordt ieder merk vanzelf minder interessant.
Hopelijk gaat voor Fiat het tij keren met de microhybride en elektrische 500. Mits daarna ook ander nieuws volgt.
Voor Alfa lijkt het wachten op de Tonale en hopelijk ook snel ander nieuws. Niet een 600+ pk versie van iets of nog meer SUV maar gewoon een goede hatchback en SW erbij. Die ook als hybride en E leverbaar moeten zijn, af introductie.
Sorry, zie dat de spellingscontrole iets raars heeft gemaakt van Maserati
Ah! Een plan tot 2024! Dat ontbrak er aan de afgelopen jaren natuurlijk… nu komt het vast goed.
Bij MB / Daimler worden vele mensen ontslagen, die hoeven bij FCA niet ontslagen te worden want ze maakten in verhouding al bijna niets meer, kan nu dus alleen nog maar beter gaan, zucht, hoop ik!!!