Fiat zet nieuw logo als eerste op nieuwe Strada
Een robuust logo voor betaalbare robuuste auto’s, dat is waar Fiat in Brazilië recent naartoe heeft gewerkt. Een nieuw imago met een bijpassend embleem. Het nieuwe logo stond reeds prominent op de achterzijde van diverse modellen, maar met de aanstaande introductie van de nieuwe compacte pick-up Strada, is er helemaal afscheid genomen van het rode logo uit 2007. Dat is goed te zien op een eerste plaatje van de Fiat Strada 2020. We verwachten dat het rode logo op termijn ook van de Europese modellen zal verdwijnen en plaats .
De strategie van FCA op de Braziliaanse markt, is om Fiat in het segment van compacte pick-ups en SUV’s sterker te maken. Het offensief lijkt in grote mate op dat van Jeep, alleen neemt Jeep de rijkere klant als doelgroep. De nieuwe Strada is dus onderdeel van deze strategie dat in feite met de succesvolle Toro al is begonnen in 2016. Het krachtige design is ook grotendeel geënt op het grotere boertje uit Goiana (deelstaat Pernambuco). De Strada zal voornamelijk zijn uitgerust met de FireFly 1.3 met een vermogen tot 109 pk. Ook kan men nog rekenen op de Q Evo 1. We weten niet of Fiat Europese plannen heeft voor dit model. We achten de kans klein. De Strada is overigens al sinds 1996 een uiterst belangrijk model voor Fiat op de Braziliaanse markt.
Zoals gezegd gaat Fiat’s offensief in het segment van Pick-ups en SUV’s behoorlijk vorm krijgen de komende paar jaar. Het lijkt alsof FCA’s hoofdkantoor in Betim met een inhaalrace is begonnen na wat magere jaren. Fiat wil haar sterke positie op deze grote Zuid-Amerikaanse markt blijven handhaven. Inmiddels is de testfase voor een kleine SUV op basis van de Argo begonnen (foto onder), evenals die van een grotere SUV (foto boven) op basis van de pick-up Toro, oftewel het Small(US)Wide platform waar bijvoorbeeld ook de Compass op staat. Het vorig jaar getoonde concept Fastback, staat model voor deze nieuwkomet.
Worden we Amerikaans??