Grugliasco viert Maserati Ghibli nummer 100.000
Na de honderdduizendste Maserati, viert men in de Avvocato Giovanni Agnelli Plant te Grugliasco nu specifiek de productie van de honderdduizendste Ghibli. De stijlvolle tijdloze E-segment Maserati rolde als S Q4 GranSport van de band in de kleur Blu Emozione. Bestemd voor de Italiaanse markt, de markt waar de Ghibli al sinds de introductie in 2013 een behoorlijk succes geniet. De Ghibli S Q4 is uitgerust met een V6 Twin Turbo van 430 pk, gaat in 4,7 seconden naar de 100 en heeft een top van 286 km per uur.
Maar de productie loopt al jaren achteruit, dus heel veel valt er eigenlijk niet te vieren. Grugliasco heeft met de productie van de Quattroporte en de Ghibli twee inmiddels traag verkopende sedans in handen. Vooral omdat de concurrentie in deze luxe hogere segmenten niet bepaald stilzit en omdat de Chinese markt de afgelopen jaren terugliep. Het recent onthulde meerjarenplan van Maserati moet verlichting brengen, al zijn er kwade tongen die beweren dat de zogenaamde ‘polo del lusso’ (tandem van de productie van luxe auto’s in Mirafiori en Grugliasco) gevaar loopt, wat het voortbestaan betreft. De voormalige Bertone-fabriek heeft nog geen toezeggingen als het bijvoorbeeld gaat om de opvolger van de Quattroporte en van de hier gevierde Ghibli is zelfs geen opvolger in zicht.
De Ghibli is prachtig. 100.000 is voor een zo’n klein merk een mooi aantal. Maar het voldoet niet aan de eigen gestelde verwachtingen. Opvolgbeleid is by far het zwakste deel binnen FCA modellen strategie. En nu dus ook weer bij Maserati. Dat consequente modellenbeleid vereist zelfvertrouwen en geduld. Beleid lijkt exclusief gericht te zijn op de financiële positie van de groep (en is succesvol uitgevoerd). Nu tijd om duurzaam modellenbeleid te voeren. Niet alleen maar uitstel en afstel van modellen en bestaande modellen discontinueren.
Beleid van FCA is meer gericht op Amerikaanse merken
FCA beleid is slopen wat er is, en mensen voor de gek houden.