Welke modellen is FCA nu aan het ontwikkelen?
Vroeger…, toen FCA nog met meer regelmaat nieuwe modellen ontwikkelde, waren de verschillende stappen naar een marktintroductie voor ons liefhebbers altijd goed te volgen. De eerste testfase betrof meestal een verzaagd bestaand model, waarbij met veel knip en plakwerk een nieuw platform werd gecamoufleerd. Als schrijvende redactie vonden we dat altijd het meest interessant; Je speculeerde er volop op los en meestal sloot dat wat de spionagefoto toonde, ook nog aan op een eerder gerucht. Een tweede testfase bood vervolgens een eerste aanblik op een volledig nieuwe carrosserie en was daarom niet minder interessant. Je staarde je een ongeluk en wenste dat de dikke (toen nog zwarte) tape zo van je beeldscherm gepeld kon worden.
Tijdens de laatste testfase, zag je tot slot bijna compleet onthulde auto’s rijden, die reeds tijdens een eerste productiefase waren geassembleerd. Kenmerkend was dat de testmodellen erg vaak werden vastgelegd op camera. Nieuwe Fiat’s, Lancia’s, Alfa’s en Maserati’s werden vaak rond FCA’s ontwikkelingscentrum in Orbassano (Turijn) gespot of ergens in het zuiden nabij Pomigliano d’Arco. Uiteraard waren er dan ook nog de winterse momenten in Zweden en de warme kiekjes in Spanje.
Inmiddels leven we in heel andere tijden. De ontwikkeling van nieuwe modellen is grotendeels een virtueel gebeuren en vinden plaats in een steeds korter tijdsbestek. Maar hoewel FCA uitgerekend dit jaar nog, ons maar al te graag een kijkje in de ontwikkelingskeuken toonde, valt het erg op hoe weinig er momenteel gaande is. Orbassano is het grootste deel van het jaar gesloten en rond de grote fabrieken (waar proefmodellen doorgaans van de assemblagelijn rollen) valt niets nieuws te spotten. Alleen bij Ferrari in Maranello is dit wel regelmatig het geval. In de VS is nog wel wat beweging te zien. Daar zijn enkele modellen van Ram (2500/3500 heavy duty) en Jeep (Wrangler PHEV en Grand Cherokee) in ontwikkeling. De ontwikkeling van de compleet nieuwe Grand Cherokee (foto boven), gebaseerd op het Giorgio-platform van Alfa Romeo, is al vergevorderd (tweede fase) en valt het meest op.
Fiat is natuurlijk gefocust op de ontwikkeling van een volledig nieuw elektrisch model. Dit is niet enkel een gerucht, want inmiddels zijn er her en der eerste fase ‘mules’ gespot, voorzien van een standaard 500 carrosserie die duidelijk iets de kort is voor het onderstel met Fiat Grande Punto wielen/velgen (foto boven). We verwachten spoedig de eerste testexemplaren met definitieve carrosserie, ook rond Mirafiori waar de productie plaats zal vinden. Verder worden licht afgeplakte testmodellen van de 500X regelmatig gezien. Het gaat dan om de 500X Sport met nieuwe 1.3 Firefly turbo, die binnenkort gepresenteerd zal worden.
Wat Alfa Romeo te wachten staat is een stuk minder duidelijk. Er zijn nog geen pre-productie modellen van de Tonale gespot. Wel rijden er volop Stelvio’s en Giulia’s rond met afgeplakte bumpers en milde wijzigingen in het interieur. Dit lijkt alles te maken te hebben met een update voor 2020. Of er al sprake is van hybride techniek, is niet geheel duidelijk, maar lijkt gezien de intensiteit van de tests wel aannemelijk. Een vakantieganger spotte nog wel een met Alfa’s gevulde trailer (foto’s boven) ergens in Frankrijk, onderweg van of naar Italië, met een wel erg beplakte Giulia. Is hier sprake van een eerste ‘mule’ voor een GT? Wisten we dat maar zeker in deze onzekere periode…
We wachten af
In ieder geval een stuk zinniger beschrijving dan op sommige andere sites die opgewonden doen over de ‘spionage’ foto’s van de 500e, die inderdaad niets meer is dat een mule. niets aan te zien..
Ja kan wel goed zien dat de wielbasis behoorlijk is toegenomen.
Lijkt me eerder een Giulia MkII dan een GT. Hopelijk met nieuwe koplampen geïnspireerd op de SZ / Tonnale en ook de achterlichten een Tonnale sausje (of anders de Giulietta die ook nog steeds fraai oogt). Deden ze eeerder ook met de Brera (voorbereiden op de 159 toch?). Stuk beter dan beter de huidige voorkant van de Giulia (en in sterke mate de Stelvio met een ‘muizensnoet’)
In Autocar staat een interessant interview met Olivier François, over de toekomst van Fiat. Zeer lezenswaardig.
De link naar het artikel in Autocar (na lang zoeken…) : https://www.autocar.co.uk/car-news/new-electric-fiat-500-lead-five-model-renewal-plan
Niks nieuws onder de zon : Fiat 500 electric, nieuwe Panda in 2021 (jaja nog zolang)op basis van de Centoventi met verschillende batterij-packs, geen vervolg voor de 500L, wel een 500 Giardiniera (dan pas ?), Tipo als SUV op basis van de Renegade / 500X, 500X wordt vervangen door iets gelijkaardigs.
Maar die Olivier François : wat heeft die te zeggen bij FCA ?
Enkele jaren geleden veel bla-bla ivm Lancia.
Resultaat : nul komma nul.
Iedereen in een Jeep, probleem opgelost aldus FCA