Winstgroei FCA: Manley ziet een zelfstandige groep voor zich
FCA presenteerde vandaag haar tweede kwartaalcijfers, die zeker niet zo negatief waren als menigeen zou verwachten. De omzet daalde enigszins (-3%), maar de winstcijfer waren juist hoger dan in dezelfde periode van 2018. Manley voorziet dat de financiële doelen voor 2019 zullen worden behaald gedurende het tweede halfjaar. Ook benadrukte de CEO, dat een partnerschap met Renault weliswaar een mooie buitenkans was geweest, maar dat FCA tevens prima op eigen benen kan staan in de toekomst. Alle investeringen zullen de komende jaren doorgaan, ook al had dit in een samenwerking met meer voordeel gekund. Overigens blijft Lingotto intussen de deur openhouden voor mogelijke partners, die ook veel voordeel zien in een gelijkwaardige fusie.
Tijdens het afgelopen kwartaal heeft FCA wereldwijd 1.157.000 auto’s verkocht, wat 11% minder is dan in dezelfde periode vorig jaar. De netto-omzet is blijven steken op 26,7 miljard, terwijl de nettowinst is toegenomen tot 793 miljoen (+14%). Manley noemt het een solide en structureel resultaat, dankzij een steeds efficiëntere bedrijfsvoering en goede resultaten in de beide Amerika’s. In Europa heeft de focus volgens Manley vooral gelegen op het verder reduceren van de kosten en zal ook het komende halfjaar pittig zijn. Vooral omdat er nog geen nieuwe modellen gelanceerd zullen worden. Manley zegt dat er nog veel werk ter verrichten is, om het juiste productportfolio te krijgen op Europese bodem. Hybride en elektrische modellen vormen daarin een belangrijk onderdeel. Maserati speelt als eerste een grote rol op dat gebied, want voor dat merk zijn tot 2023, 10 marktintroducties voorzegd.
Het merk met de drietand kon vandaag deze aankondiging wel gebruiken, want het kromp de afgelopen drie maanden met maar liefst 46%. Alfa Romeo, de andere belangrijke pijler van de luxe tak, deed het niet veel beter met -42%. Ook Fiat kromp op Europese bodem (-10,2%), terwijl Jeep (+1,8%) en Lancia beide groeiden (+27,4%).
Lancia stond altijd bekend als de luxere auto merk.
Alfa was toch de sportieve auto vanwaar die ommezwaai
Het heeft allemaal te maken met het creëren van de juiste basis en voorwaarden. Daarom gaat FCA nu eerst Maserati grondig versterken en van de juiste technische uitbreidingen voorzien. Zo kan Alfa Romeo (dat nog altijd het sportieve DNA zal houden) veel structureler in ontwikkeling blijven en kunnen op termijn zelfs Lancia en Chrysler nieuwe input krijgen in de grotere segmenten aangezien alle techniek al aanwezig is, Een solide Maserati zorgt voor minder risico dat het opbouwen van AR en op termijn Lancia zal mislukken.
@Lancia4ever… geloof je dat nu allemaal zelf?
Of moeten we dit interpreteren als Harald Wester die weet wat er nodig is bij Maserati en Tim Kuniskis intussen doorsukkelt met Alfa Romeo?
Alfa Romeo heeft iemand nodig die het merk begrijpt en Kuniskis is die persoon duidelijk niet.
Omzetdaling natuurlijk ook door de verkoop van MM.
Het spel met Renault is interessant, FCA speelt hier nu duidelijk het mooie maar moeilijk krijgen meisje (konden ze een paar jaar geleden nog niet). Mocht het tot toenadering komen van Renault (veel analisten denken dat) dan heeft FCA het heel goed gespeeld en komt er voor hen een heel goede deal uit.
@dmantione
Ken je Tim Kuniskis ?
De man heeft de schijn ernstig tegen:
– Harald Wester aan het roer bij Maserati: Verkopen verveelvoudigen
– Kuniskis aan het roet bij Maserati: Verkopen storten in, geen enkel investering in Modena, fabriek met sluiten bedreigd.
– Harald Wester aan het roer bij Maserati: Actie, nieuwe modellen, en als de wiedeweerga investeren in Modena.
Verder kunnen we een twijfelachtige beslissingen m.b.t. Alfa Romeo aan Kuniskis toeschrijven, zoals de afwezigheid van een Giulia Station en het wangedrocht dat Stelvio heet. Belangrijkste is dat alles wat de man tot nog toe aangeraakt heeft een mislukking is geweest.
Spreekt de man inmiddels al een woord Italiaans?
@Hans75
Op zich schetst Lancia4Ever en logisch scenario. Het is in een vrij recent verleden gelukt Maserati naar een hoger plan te tillen. Waarom zou dat nu niet weer lukken? Beginnen met Maserati is de meest logische keuze: kleine aantallen, hoge marges. Hoe het in de praktijk zal uitpakken zal blijken, maar het plan vind ik niet slecht.
De redenering achter de kostenreductie blijft mij overigens fascineren: als je niets produceert, maak je ook geen kosten.
De basis van FCA blijft akelig small en ik ben benieuwd of het Manley en de zijnen lukt met de huidige winsten deze basis te verbreden. De afwezigheid van de Agneli’s bij het doen van investeringen vind ik een slecht teken.
Ondanks dat Lancia beter zal verkopen blijft FCA steevast vast houden aan hun eigen koers
Op andere autogerelateerde merksites gaan de discussies over de nieuwe modellen die op de markt zijn. de een vindt ze mooi, de ander niet. Overgang maar fwd, grote grille, etc etc. Hier gaat het alleen nog maar over de koers en plannen die FCA moet volgen of evt. gaat volgen. Inhoudelijk over de nieuwe modellen op de markt niet, want die zijn er niet. Een armoedig zootje, dat FCA. Aan het gezicht van Manley te zien, vindt hij dat ook. De verkoopcijfers in I over juli 2019 spreken weer voor zich
Kreeg vandaag de nieuwe Quattroruote binnen met een ‘Made by Italy’ special, met uitgebreide test en informatie van de ongelooflijk mooie Alfa Tonale, uitgebreide informatie van de Fiat Centoventi en uitgebreide informatie over de Ferrari SF90 Stradale. Mooi.
FCA moet gewoon autos bouwen voor de klant die ze koopt. Als je de verkoopaantallen ziet van de Lancia Y. Van de Punto en MiTo in hun laatste maanden, dan weet je wat te doen. Nieuwe modellen in die Range.
@dmantione
De afwezigheid van de Alfa Giulia Station is absoluut geen beslissing van Tim Kuniskis persoonlijk. Als je dat denkt dan snap je het toch niet helemaal.
De Alfa Stelvio is een zeer geslaagde auto, misschien wel de mooiste SUV is zijn klasse.