Dood weduwe Bertone einde van een tijdperk
Lilli Bertone; ze had haar man Nuccio op z’n sterfbed in 1997 beloofd het merk minstens een eeuw oud te laten worden. De moeilijkheden waren er intussen allang, want carrosseriebouwers, hoe briljant en waardevol hun ontwerpen ook waren, werden steeds meer overbodig geacht door de autofabrikanten. Zo ook Bertone uit Turijn, dat inderdaad een eeuw oud werd in 2012 en ook onder de kundige leiding van weduwe Lilli prachtige ontwerpen wist te realiseren. Winst werd er allang niet meer gemaakt en de productie van auto’s voor fabrikanten in Grugliasco, werd in 2009 verkocht aan Fiat. Alleen het hoofdkantoor met designafdeling maakte een doorstart onder de naam Bertone Cento.
Lilli zwoer met haar tevergeefse toewijding aan het nalatenschap, eeuwige trouw aan haar overleden man, die gedurende zijn leven automobielgeschiedenis schreef met talloze iconische modellen. Van de Alfa Romeo Giulietta Sprint tot de Fiat Dino (de Coupé en de Ferrari 308 GT4) en de 850 Spider, de Alfa Romeo Montreal, de Fiat X1/9, de Lancia Stratos en de Lamborghini Miura en Countach. Kortom, tijdloze schoonheid getekend door Bertone, waardoor iedereen die ooit het bekende logo op zijn eigen auto heeft gehad, besefte dat het om iets bijzonders ging.
Dat symbool van een rijke geschiedenis, die we nooit meer op een nieuwe auto terug zullen zien, is definitief verleden tijd. Vooral nu ook Lilli (84) is overleden. Ze woonde de laatste vijf jaar van haar leven in het Zwitserse Lugano. Bertone maakte een mislukte doorstart. Zowel het museum hield geen stand, als het initiatief om in China elektrische auto’s te bouwen onder een nieuwe eigenaar. Bertone Cento in de gemeente Caprie (in het zuidelijke deel van de vallei Val di Susa ten westen van Turijn) was het designhart waar in de laatste jaren nog werd gewerkt. Ontwerpen als de Alfa Romeo Pandion en de Jaguar B99, waren laatste kunststukjes, die aantoonden dat het commerciële succes weliswaar voorbij was, maar dat het vakmanschap dat in 100 jaar tijd was opgebouwd, nog altijd springlevend was.
De B99 was een prachtig werk van Michael Robinson……..
De pandion is een prachtige concept car jammer dat het niet tot een mooi straat auto is geworden. Toch wel jammer dat zulke design huizen en/of koets bouwers omvallen. Misschien hadden ze zich toch mar meer weer moeten richten op de rijken net als vroeger in de tijd van de 6C en 8C’s i.p.v. een opgepompte lada op anabole uit Engeland. Vroeger maakte die ook daar elegante wagens maar dat is er niet meer erg bij. Ferrari heeft de ons of programma’s maar i.p.v. al die s classes 7 series Bentley’s en R&R zouden er best prachtige zargaro’s Pininfarina’s en Bertones of tourings etc.
Mmm edit knop?!😉
Bertone had ook leuke Fiat en Lancia,, ‘s
De teloorgang van de designhuizen merk je op de straat. Het is bijna één grote eenheidsworst geworden, zeker op vlak van de SUV’s.
Ik heb verschillende Bertones gehad, waaronder de X1/9 en de Alfa GT
Ben in 1989 in de fabriek geweest met de fiat x/19 club. Hand geschud van Nuccio, voelde toen al als een groot voorrecht. Super trots was hij op de x/19 Jammer dat er geen bestaansrecht meer is voor kleine fabriekanten