FCA spreekt van tijdelijke kwartaaldip (winst -47%)
De winstcijfers zijn bijna gehalveerd (-47%) ten opzichte van het eerste kwartaal in 2018 (netto-omzet van 24,48 miljard, -5%). Toch stelde Mike Manley de aandeelhouders afgelopen week direct gerust, door te benadrukken dat 2019 geen rampjaar wordt.
Zelfs de actuele afname op de Amerikaanse markt (-6% in april) is geen reden tot ongerustheid. De target voor dit jaar wankelt niet, aldus de CEO. Intussen trekt de Italiaanse markt weer iets aan (+1,5%). FCA zag Fiat op de thuismarkt stabiliseren (-0,39%) en verkocht vooral de Fiat Panda (13.701) en de Lancia Ypsilon (5736). Wel halveerde vorig maand de verkoop van Alfa Romeo ten opzichte van april 2018 (-49,92%).
Al het goede zal na dit jaar komen als we de zelfverzekerde nieuwe CEO moeten geloven. Ook is een strategisch partnerschap heel waarschijnlijk vanaf die periode. Volgens Manley is de groep op de juiste weg. FCA speelt duidelijk geen paniekvoetbal en heeft twee dagen geleden bovendien de verkoop van Magneti Marelli bezegeld voor 5,8 miljard euro. De Italiaanse componenten producent onder Japanse regie, blijft ondertussen hofleverancier aan Lingotto. FCA verkocht gedurende het eerste kwartaal wereldwijd 1.037.000 auto’s (-14%).
Wel positief blijven want de Punto is er niet meer en Lancia moet het doen met de Ypsilon –
Totaal geen reden voor wat voor soort van voetbal of paniek dan ook, en er komen de komende jaren prima samenwerkingen op technisch gebied, zoals EV en autonoom rijden.
Gen paniekvoetbal idd. Het scoren laten ze bij FCA aan de serieuze merken over. Onder welke steen leef jij, ongelofelijk. Er gebeurt helemaal niets bij FCA, de enige mensen die het daar druk hebben, werken op de PR afdeling; Rechtpraten, wat krom is
Cisitalia schrijft ook al jaren geen rode cijfers meer!
FCA maakt auto’s waar geen kopers voor zijn én auto’s waar kopers om vragen worden niet geproduceerd
Alfa was het merk dat de rest van de Italiaanse merken omhoog moest trekken. Maar zonder innovaties en met schrappen en laten uitsterven van de twee volumemodellen een mislukte operatie. Idem Maserati waar geen nieuwe modellen en geen nieuwe techniek komen. De nieuwe motorlijn firefly wordt nog nog steeds nauwelijks geleverd en is straks verouderd voor ie is ingevoerd. De centoventi ziet er veelbelovend uit maar vermoedelijk rijden Chinese kopieën over een jaar rond en de Italiaanse niet voor 2022.
Ik hou van de Italiaanse merken maar het is moeilijk optimistisch te blijven.
Alfa én Maserati worden al sinds de jaren tachtig al bijna niet meer verkocht
Ik zou graag nu de verkoopaantallen zien van 147 en 156.
Lancia Delta verkocht alleen maar dan 147 en 156 samen
@Hilbert
Werd ook net iets langer geproduceerd.
Ik bedoel Delta 1 en 2
In absolute getallen eveneens onjuist: 147 ca. 650.000 eenheden, 65.000 per jaar. 156 680.000 eenheden, ca. 68.000 per jaar. Samen totaal dik 1.3mln. Delta 777.000 exemplaren in 35 jaar productie.
Dan valt het wel mee met de 147 en 156 dé laatste 20 jaar is het een puinhoop van Italiaanse auto-industrie
Overigens, even als aanvulling, volgens de cijfers is de netto winst -29% , dus het valt allemaal erg mee. En veel autofabrikanten hebben dit eerste kwartaal nogal tegenvallende cijfers, het zit een beetje ‘in de lucht’ zeg maar.
@Henk, alles is betrekkelijk. Thuismarkt FCA totaal -/-19,50% bij een afname van 6,53% van de totale markt vind ik niet meevallen. PSA -2,8% VW -1,9% BMW +0,3% en Toyota +1% Betreft Q1 en m.i. bedroevend resultaat. Als het al in de lucht zit, dan waait de wind het wel erg naar de hoek van FCA.
@niccolo
Ik heb geen idee waarover je het hebt. Je moet goed lezen, ik ga in op het artikel en heb het, net als het artikel, over de winst.
FCA is niet anders dan een investeringsmaatschappij, ze hebben gewoon voor een groot gedeelte ingelegd in Jeep omdat de Europeanen vaak in kleinere auto’s rijden is het goedkoopste om risico te spreiden door samenwerking aan te gaan met PSA
@Henk
Q1 thuismarkt.
In eerdere berichten vermeldden jullie concrete verkoopaantallen per merk en type. Ik weet niet hoe jullie die cijfers ter beschikking kregen, dus zouden jullie ze weer willen vermelden? Overigens haal ik van autotijd.be verkoopcijfers van een aantal landen in Europa, waaronder die in Italië. Die zijn voor Italië echter niet per model. Niet alleen april 2019 is daar slecht. Alle maanden van 2019 zijn voor alfa helaas gemiddeld een halvering ten opzichte van 2018. 9484 in 2019 t/m april tegen 18829 in de zelfde periode in 2018.
@Michiel Je kunt ze vinden op de site van het unrae.it. Daar staan de cijfers per merk en groep plus de modellen die binnen de top 50 vallen. Door de aanhoudende krimp vond ik het de laatste tijd minder interessant het te vermelden. Maar ik zal het heroverwegen 😉