Productie elektrische Fiat’s wordt revolutie voor de industrie
Het begint straks allemaal met de nieuwe Fiat 500E, maar dat moet slechts het begin zijn van een uitgebreide reeks modellen met min of meer dezelfde basis. Dit alles moet zelfs voor een stevige opleving zorgen in de regio Piemonte, waar nog altijd duizenden toeleveranciers zijn gevestigd. Allen voortgekomen uit de industrie van Fiat, die ooit zo levendig was en die van deze noordelijke regio, een belangrijke economische motor voor heel Italië maakte. Zo’n bloeiperiode lijkt nog heel ver weg, maar volgens sommigen zijn er al concrete signalen, dat er een nieuw tijdperk zit aan te komen.
De lijst van directe leveranciers en bedrijven daar weer omheen, is inmiddels compleet. Van grote tot middelgrote en kleine bedrijven. Deze zorgen straks dat meer dan 70% van de nieuwe elektrische Fiat 500E in Mirafiori gefabriceerd kan worden. Deze bedrijven zullen in de toekomst bovendien niet enkel afhankelijk zijn van de kleine Fiat op batterijen. Er zullen dankzij de nieuwe techniek die Fiat de komende jaren uitrolt, nog meer modellen met dezelfde technische insteek gerealiseerd worden. Kortom Turijn kan weer naar de toekomst kijken, dankzij de productie van de (Italiaanse) elektrische auto.
Men spreekt over twee fases. De eerste is reeds gaande en heeft nu vooral nog te maken met toelevering van kant en klare systemen van leveranciers als LG en Samsung. Dat is tijdelijk om een vlotte opstart te kunnen garanderen, zodat volgend jaar al bepaalde doelen zullen worden gehaald, om de emissie omlaag te kunnen brengen. Vervolgens is Turijn en de regio Piemonte aan zet en zullen enkel nog de cellen voor de batterijen elders ingekocht worden. In en rond Turijn wordt dan gewerkt aan modules op maat, zodat er een grotere mate van flexibiliteit en efficiëntie bereikt kan worden, ten behoeve van de productie van meerdere modellen. Ook zal er volop de synergie gezocht worden met Magneti Marelli, dat onlangs onder Japanse regie is gekomen, maar nog altijd volop in Italië aanwezig zal blijven rondom FCA’s industrie.
Ben benieuwd naar waar ze mee komen. Als stads auto is een bereik van 80km al snel zat. Dat scheelt een hoop dood gewicht. Dus een modulair batterij systeem zou geweldig zijn 1 basis element en meerdere uitbreidings mogelijkheden die je mogelijk voor vakanties bij kunt huren. Of dan gewoon lekker je 500e in ruilen voor een giulia Jtdm met mild hybride.😀
Het zal wel weer een Jeep worden en dan in zakformaat
Dat modulair is waarschijnlijk hetzelfde dat VW doet. Een platvorm dat naar believen kan worden ‘opgerekt’ voor diverse modellen. Dus geen modulaire accupakketten…
Mooie berichten maar het revolutionaire wordt me niet helemaal duidelijk. VW doet toch soortgelijke dingen.
@ Wim de concept fiat had dat juist modulaire batterijen.
Het klinkt allemaal weer mooi (en deze keer ook werkelijk echt als een mooie toekomst)… maar wederom hangt het van de daden af. Mooie plannen waren er de afgelopen jaren genoeg, ze werden alleen niet of minimalistisch uitgevoerd. Laat ik de zonnige bril vandaag opzetten en zeggen dat men in Lingotto blijk geeft dat men weet wat er moet gebeuren.
@henk revolutie voor de industrie in Italië. Gaat VW ook kleine elektrische stadsautos bouwen? Ik denk namelijk dat FCA hier een kans heeft om marktleider te worden. De Italiaanse markt is het meest geschikt voor dit type auto gezien de vele steden met te hoge uitstoot en het type infrastructuur. Grootste vraagstuk is meer om welke aantallen het zal gaan. De schimmige politiek in Brussel i.c.m. de rol v.d dominante Duitse (en Franse) autolobby geeft n.l een nogal troebel beeld van de toekomst.
De schimmige Brusselse politiek; het is alsof je een Italiaan hoort spreken.