FCA schrapt banen in Windsor Canada
De dagen dat Marchionne nog leefde en de fabriek in Windsor bezocht om de productiestart van de Chrysler Pacifica te vieren, lijken voor het Canadese personeel alweer heel lang geleden. De markt van de MPV (‘minivan’) is in heel Noord Amerika in een dip geraakt en het politieke landschap in de VS is eveneens drastisch veranderd en meer naar binnen toe gericht. Kortom, stuk voor stuk ongunstige omstandigheden voor de fabriek in Ontario waar men met heimwee terugkijkt naar de jaren dat de eerste generatie Voyager van de band rolde.
De komst van FCA in 2009 was voor Windsor aanvankelijk een heel gunstig gegeven en zorgde voor de nodige opleving. Inmiddels is productie met een kwart afgenomen de laatste maanden en staat het hoge personeelsaantal van 6100 werknemers extra onder druk. Vanaf september stapt men over op twee ploegendiensten in plaats van drie en zullen er geleidelijk 1500 banen verdwijnen. FCA mikt hierbij zoveel mogelijk op een vervroegd pensioen voor de oudste werknemers. Het lijkt erop dat de Canadese fabriek deze hoge prijs zoals gezegd ook moet betalen, dankzij de politieke agenda van Donald Trump. Nieuwe banen in Michigan (FCA wil daar de komende jaren 6500 banen creëren dankzij een investering van 4,5 miljard dollar) gaan ten koste van Canadese. Ook GM heeft aangegeven in Canada te gaan schrappen.
Ja, aandeelhouders regeert
Regeren is vooruit zien.