FCA moet sjoemelaantijging afbetalen met 800 miljoen dollar
Twee jaar geleden startte de Amerikaanse overheid ook een onderzoek naar FCA als het gaat om emissiecijfers en hoe de fabrikant deze tot stand brengt. Wijlen Sergio Marchionne speelde toen direct open kaart en stelde dat de firma niet bewust bezig is met het toepassen van software dat voor lagere uitkomsten zorgt. Een mega aanklacht van 4 miljard dollar werd daarom al snel uit de wereld geholpen. Geen praktijken zoals bij VAG dus. In dezelfde periode probeerde ook de Duitse overheid herhaaldelijk de Italiaans-Amerikaanse autobouwer in het beklaagdenbankje te krijgen. Toch komt al die tijd er weinig bovendrijven, als het gaat om fraude. In Wolfsburg was er een stuk meer gaande.
In totaal moet er door Fiat Chrysler Automobiles toch 800 miljoen dollar overgemaakt worden volgens het EPA (Environmental Protection Agency). Boetes en vergoedingen (garanties) moeten er worden betaald. De zogenaamde milieuschade ten koste van de burger moeten worden uitgekeerd aan het EPA, het U.S. Department of Justice (DOJ), California Air Recources Board (CARB) (305 miljoen in totaal). Ook het California Attorney-General (13,5 miljoen) en die van andere staten ontvangen het nodige (72,5 miljoen), evenals de overheidsinstantie Customs and Border Protection (6 miljoen). Daarbij komt ook nog de betaling van 19 miljoen door FCA aan de staat Californië. Ook moet de groep bijdragen aan de installatie van 200.000 katalysatoren reeds verkochte auto’s en zal het 100.000 auto’s terugroepen voor een update van de software op 3.0 V6 diesels van de merken Ram en Jeep. Eigenaren van deze modellen ontvangen zelfs een vergoeding van gemiddeld 2800 dollar.
Daar bovenop komt ook een reuze terugroepactie van FCA voor zo’n 1,6 miljoen auto’s met een Japanse airbag van het reeds failliete Takata. Meerdere autofabrikanten in de wereld kregen hiermee te maken. Omdat deze airbags spontaan konden exploderen zijn er wereldwijd 23 slachtoffers gevallen en vele gewonden. Geen daarvan reeds overigens een auto dat geproduceerd is door FCA.
Gelukkig gaan voor FCA de zaken goed in Amerika en zijn de bovengenoemde lasten nog dragelijk te noemen. Het management van Lingotto en Auburn Hills zegt tevreden te zijn met de overeenkomst naar aanleiding van de emissies-affaire al was het omdat de eis aanvankelijk veel grotere vormen aannam. Verder erkent men dat deze gang van zaken het vertrouwen van de consument kan hebben geschaad.
Een goed einde aan een nare fase die nu eindelijk definitief afgesloten kan worden.