Alfa Romeo MiTo uit productie
De charismatische en degelijke Alfa Romeo MiTo, is deze week aan het einde van zijn carrière gekomen. De assemblagelijn in Mirafiori staat inmiddels stil. Tien jaar vlogen sinds de lancering vrijwel ongemerkt voorbij. We weten het nog goed dat Alfa Romeo eigenlijk in 2008 al met een redelijk beperkt pallet een hernieuwde merkidentiteit wilde neerzetten. Eentje die de jongere klant moest aanspreken, die dankzij de aanwezigheid van het juiste DNA door z’n oogwimpers een mini 8C Competizione zag staan. ‘DNA’ waren ook de initialen voor een magisch knopje in het interieur, die de aantrekkelijke rijdynamiek van de MiTo met de hand bedienbaar maakte. Een item dat tot op vandaag in heel het gamma terug is te vinden.
‘Milano-Torino’ was de doopnaam voor de kleine hatchback, die stiekem de eigenlijke opvolger van de 147 was. Een naam die alles met de productielocatie en de oorsprong te maken had. Het publiek werd bij het kiezen van de naam actief betrokken in een online verkiezingscampagne. Jonge potentiële klanten werden nog voor de wereldwijde lancering uitgenodigd om zelf te ervaren wat de MiTo zo uniek maakte.
Heel even leek er boven de al redelijk sportieve Quadrifoglio Verde (later Veloce genaamd) nog een ultiem sportmodel op de markt te komen. Zou Alfa Romeo de GTA-badge gaan toepassen op een extra lichte versie en er zelfs mee gaan racen? Iedereen hoopte er vurig op en had met de presentatie van een concept in 2009 (die inderdaad GTA heette), alle reden om te rekenen op een daadwerkelijke lancering (foto boven). Niets bleek minder waar. Ook een volgens interne bronnen geplande vijfdeurs versie zag nooit het daglicht. Alfa Romeo presenteerde een jaar later wel de C-segment Giulietta, maar besloot verder vooral de hand op de knip te houden. Onderdeel van jarenlange kostenbesparingen. Alfa Romeo heeft een grote jonge klantenkring nooit daadwerkelijk geambieerd. Ook al zou niemand dat tijdens de presentatie (waarbij voormalig premier Berlusconi zelfs een kijkje kwam nemen) van de MiTo op 24 juli 2008 bij Pallazzo Chigi hebben geloofd (foto onder).
We hebben bij AutoEdizione door de jaren heen met plezier vele kilometers gereden in de dynamische MiTo. Een product van zeer goede kwaliteit bovendien. Het zou volgens onze berichtgeving destijds de basis gaan vormen van een hoogwaardig en compleet gamma, dat steeds verder naar boven toe zou uitgebreid worden. Dat laatste staat voor deze jaren inderdaad op het programma, maar wat ons misschien wel extra melancholisch maakt momenteel, is het feit dat dit lagere segment inmiddels ook weer door FCA is losgelaten; “Addio piccola Alfa…sei un MiTo.”
Een trieste dag mag je wel zeggen , want de mito is een zeer mooie maar ook betrouwbare auto bij ons .intussen al 140000 km probleemloos.
We gaan nu op zoek naar de laatste generatie mito en hopelijk komt er over 4 jaar weer iest.
Heb er ook eentje, net zoals de rode op de foto maar dan in Alfa rosso. Een gewone 1,3 JTDM 95 pk, dus niks buitengewoons . Maar we zijn er gigantisch aan gehecht geraakt, nog steeds mooi, niet gedateerd, gigantisch betrouwbaar, en ja, rijplezier! Ik hoop dat we toch nog even mogen blijven doordieselen met dit redelijk schoon Mitootje. Mitotiamo
Hopelijk komt er snel een nieuwe giulietta.
Echt zonde, want een echt karakteristieke auto tussen alle segment-genoten! Hopelijk komt er een Ultima/o Edizione waardoor deze later als klassieker extra waarde krijgt. Verdient de auto!
Mijn Poolse vrouw noemt onze MiTo als koosnaampje Mitoeska. Ik heb een zwarte MiTo Junior Bifuel 120Pk van 2015, staat al 115 dkm op , totaal zonder problemen, lekker tourwagentje! Dat ik weet dat er geen nieuwe komt krijg ik een wee gevoel in mijn buik en worden mijn ogen nat………….doorrijden tot klokje rond 500dkm of een tweedehands Giuletta kopen.
De Mito is de eerste van de vele FCA auto’s die weg gesaneerd worden de komende jaren.
Het verhaal is dat de Mito opgevolgd gaat worden door een B-segment crossover of SUV.
MiTo opvolger 147??? Dat is de Giulietta. De 147 was niet groot maar wel een C segmenter de mito een B. De mito tegen de boven kant de 147 aan de onder rand de 147 was meer een 156 Hatchback technisch waren het 2 zusters. Een mito is toch vooral smaller in lengte zit hij met 4 meter dicht tegen de 147 dat wel. Mito deelt het Punto platform. En de 5 deurs niet op de markt brengen is een misser van formaat want dan hebben ze toch heel veel meer Mitos verkocht. En hadden wij er ook minstens 1 gehad vermoedelijk twee want de Giulietta word misbruikt als boodschappen wagen toen de 159 overbodig werd wegens ander werk. Omdat ik me zelf niet in een panda zie rijden (wil toch we iets het gevoel hebben in een auto op weg te zijn 1 waar op je van op aankan dat een bocht geen bocht is maar slechts een slingertje in de weg😁).
Ik hoop dat HZW goed zit en er toch wat komt een crossover moet nog wel te pruimen zijn met een verlagings set is er dan wellicht nog een redelijke B segmenter van te maken. Alles boven de 1,50 meter zou niet op de linker baan moeten mochten al de rijdende schuttingen bellemeren een goed overzicht op de weg.
We liggen lekker op schema met het nieuwe meerjarenplan! 4C uit productie, MiTo uit productie. Allemaal volgens plan!
Er mist echter een elementair onderdeel uit het plan… ik ben er zo langzamerhand ook niet meer zo van overtuig of het nog goed gaat komen allemaal. Onlangs weer paar weken in Italië doorgebracht en opvallend hoe on-Italiaans de Italianen zelf ook de laatste jaren zijn gaan rijden.
Daarom staat er ook ‘Feitelijke opvolger’ waar zijn veel 147 rijders in overgestapt? De MiTo en niet de veel grotere Giulietta. Uiteraard is de 147 een C-segmenter, maar dan wel uit een andere tijd. Mijn Lybra was jarenlang een D-segmenter, maar was een compact karretje in vergelijking met de D-segment joekels van nu, die in de jaren ’90 voor E-segment waren doorgegaan.
jammer rijd al jaren met veel plezier een MiTo S. Er blijft weinig leuks over. Lancia om zeep en nu van onderaf Alfa afbouwen. Alleen de 124 en de Abarth blijven leuk maar voor hoe lang?h.
Toch erg jammer dat de 159 niet met 1.4 170pk en tct is geleverd ipv de non turbo 1.8/9 en 2.2 als opvolgend blok lichter in de neus meer power. Ik zou de Giulietta zo voor z’n 159 verwisselen. Kwam net een rode SW tegen wat een prachtwagen is die 159 toch tijdloos ontwerp dat onze 159 10jaar was vroeg iemand hoe oud hij was konden ze niet geloven dat hij al 10 was. En nu rijd ze denk ik ritten naar polen kenteken staat op geëxporteerd😢. Tja wie zit er nu in nl op een 12 jaar oude diesel te wachten. Hoop mrb bijna geen afschrijving meer dat wel😉 Maar drinkt wel in stads verkeer, zuinig op de snelweg drinkt minder met 130km/h dan een Punto eco evo het was een heerlijke Grand Tourer maar voor ons ondoenlijk om hem te houden te duur voor die paar ritten in een jaar en eerst aan de lader om na de lange stilstand er beweging in te krijgen soms stond ze wel 2 maanden de stoep aan te staren dat is auto mishandeling.
Sergio Marchione heeft met Italiaans geld Amerikaanse auto-industrie gered en Italiaanse auto-industrie omzeep geholpen.
Het was een goede auto. Hij is alleen al zo veel jaar verwaarloosd dat het goed is dat het over is, het werd gewoon te pijnlijk. Het B-segment blijft het grootste segment uit de Europese automarkt en de concurrenten zullen dankbaar zijn voor het vrijwillig vertrek van Fiat.
Het grootste gebrek van de Mito bleef zijn 3 deuren. Was er een 5-deursversie geweest, dan had men er beslist meer uitgehaald. Ik evenwel de indruk dat het besluit Alfa te marginaliseren toen al genomen was.
Soms lijkt het wel of Marchionne bij Fiat in dienst is voor de concurrenten. “Maak jij de Fiat Groep maar lekker kapot, dan nemen wij die klanten/marktaandeel wel over”.
FCA onder leiding van Sergio Marchione:
Lancia is dood, Fiat leeft alleen nog op de gewone 500 – de 500 L en de 500 X zijn een flop. Tipo zie je ook zelden op de weg. Fiat komt met een 124( slechte kopie van de Mazda MX 5) waar niemand op zit te wachten. Punto krijgt geen opvolger, net als de Bravo destijds.
Alfa Romeo komt met 2 premium modellen die slecht verkopen. Nog geen 20000 stuks ipv 85000stuks voor de Giulia !Opvolger Giulietta is er nog steeds niet(productieplannnen vooruitschuiver en cancelen is Sergio een topper in). Mito uit productie en geen opvolger,doodzonde ! Alfa Romeo 4C productie stopt. Opvolger Maserati GT is er ook nog steeds niet.
Geen elektrische auto op dit moment in de planning.
Oja ,financieel ziet het er wel goed uit,eigelijk logisch als je productie banden stil zet en niet investeert in een massa auto.
Ik hoop dat Sergio heel snel met pensioen gaat en de hele toko verkocht wordt aan van mijn part Geely. Volvo en Jaguar gaan als nooit vantevoren met behoud van eigen stijl en looks!
Het pad wordt verder geëffend voor een overname. De mogelijke doublures worden er vakkundig uit gepoetst. Wat rest zijn de historische merknamen, de kroonjuwelen en hier en daar wat marktaandeel. Het wagenpark hier Italië in ogenschouw nemend denk ik dat het (inmiddels) de beste optie is. Ik zet in op Hyundai.
Maakt me niet uit aan wie de zaak verkocht wordt. FCA heeft inmiddels duidelijk bewezen ongeschikt te zijn om in de autowereld een rol van betekenis te spelen. De totale incompetentie is stuitend te noemen ! Zo langzamerhand wordt het denk ik ook bij de grootste optimisten duidelijk dat er de laatste jaren hoofdzakelijk gelogen is door SM en de zijnen.
Het tegenstrijdige is, hoe je het ook wendt of keert, SM heeft het hele concern voor een zeker faillissement weten te behoeden en omgezet in een onderneming die winst maakt en schuldenvrij is. Dat is objectief gezien een prestatie van formaat die niet velen hem zouden nadoen. Dat saneringsbeleid is nu mooi geweest en nu moet er weer gas gegeven worden. Wisseling van de wacht is denk ik nu echt noodzakelijk. Voor elke fase de juiste CEO. Of het leugens waren of wishful thinking kan je dan nog over twisten;-)
Volgens mij waren het noch leugens en was het noch wishful thinking. Volgens mij was het ambitie. Diep respect voor Marchionne dat hij de zaak schuldenvrij heeft weten te maken. Meesterlijke zet met Chrysler. Wat Daimler niet lukte, lukte onder zijn bezielende leiding wel! Maar toen werd de praktijk weerbarstig. En daar kan een nieuwe CEO weinig aan doen.
Vanddag een nieuwe mito gekocht samen met de vrouw
@Hoekree, gefeliciteerd met de nieuwe MiTo, een lekkere vette uigezocht?
Een mooie blauwe twin air 105 pk met alles erop en eraan
O km en volgende week staat ie voor de deur.
Droevig nieuws, zeker aangezien er geen opvolger komt. Ik heb twee mitos mogen rijden in de lease, en dat waren toch wel hoogtepunten in mijn auto-geschiedenis, echt wat speciaals tegenover de fiestas en clios van deze wereld
En inderdaad doodzonde wat SM met Alfa aan het doen is, het zal me weinig verbazen als over 10 jaar Alfa het zelfde lot heeft ondergaan als Lancia
@AR159, de mito is destijds ook door alfa als vervanging van de 3 deurs 147 gepositioneerd, na 2008 is de 147 ook alleen maar als 5 deurs gemaakt, en voor de 147 rijder die met een beetje ruimte minder ook aankon, was het best een aardige opvolger, een tikje kleiner en iets minder comfort, maar wel nieuwer, moderner en met frisse sterke motoren.
@Vitorio
Ik weet dat FCA dat zo aan klede ja. De Italianen hebben op markt segementen en hoe je die bediend helaas wat vreemde opvattingen waarbij ze bij VAG e.d. Aan tonen dat dat niet echt het geval is en voor zo ver dat wel gebeurd zijn ze er blij mee want nemen ze juist vaak de duurdere mee ipv het goedkopere. Pheaton kijkers worden doorgaans A8 rijders op een uitzondering na. Alle nieuwe modelen groeien bij een nieuwe generatie. En een 3 deurs 147 is niet veel ruimer dan ee mito maar was er wel als heerlijke GTA met een pracht van V6. In de mito past een dergelijk blok met geen mogelijkheid. En hij is toch wel pittig smaller. Het is net als VW de nieuwe polo presenteerde en zecht er is geen nieuwe Golf nodig want de Polo is net zorgtaak als een voorgaand model Golf. De Italianen zijn als de dood voor concurrentie binnen de eigen merken. Ze jagen daarmee de klant liever weg naar de concurrent buiten de eigen merken dan dat ze concurrentie binnen het merk toe laten. Het lijkt er nu voor Alfa op dat ze de teugels wat hebben laten vieren met de Q versies waarmee je een Ferrari het snot voor de ogen kunt rijden maar met de 8C was dat nog ondenkbaar wel veel power een prachtige koets maar geen regelrechte race wagen maar een grand tour. Op de een of ander kromme reden heeft Margione bij 1 deel van de wiskunde lessen zitten slapen ik kan jet me van een boekhouder niet begrijpen dat hij dat stukje heeft gemist of verkeerd begrepen. En dat is over de verzamelingen. Zo hebben ze de neiging om alleen auto’s te bouwen voor A of B en als er overlap de collectie A&B willlen ze doorgaans geen auto’s maken. Echter bij Lancia en Chrysler gingen ze nog meer de mist in toen dachten ze dat Amerikaanse pizza en Italiaanse pizza de oplossing was in de hoop meer te verkopen ipv de hel markt C en L te bedienen bediende ze een heel kleinstukje van de collectie C&L allen zij die van en Italiaanse en Amerikaanse pizza houden wat betreft de verkopen in de EU en die collectie bleek uiters mager. de 300c en voyager waren voor EU begrippen goed vertegenwoordigd toen ze dachte Amerikanen voor Italianen te verkopen liepen alle klanten weg de Chrysler klanten en Lancia klanten lieten bijde links liggen alleen een handje vol liefhebbers van beide merken kochten er 1 ik vraag me zelfs af of in nl überhaupt alle dealer modelen zijn verkocht want ik ben er nooit 1 tegen gekomen buiten een straal van 500 meter van een dealer. Er zijn zelfs meer thesissen verkocht denk ik dan Thema/300’s destijds vond ik de kappa prachtig maar een thesis heb ik nooit wat gevonden ging mij iets te veel richting het idee wat ik bij de laastst Scorpio vooral
De voorkant de rest ging wel Nu schop ik tegen het zerebeen van de Lancia liefhebber denk ik maar ik kan hem toch niet ze waarderen de chinezen wel denk ik die zullen er verzot op zijn geweest. Te veel marmer zeg maar.