De onderscheidende kracht van de Fiat 500X S-design
Zoek je een originele compacte Cross-over/SUV met een fijne turbomotor. Ga dan naar een Fiat-verkooppunt voor een mat groene 500X S-Design met 1.4 MultiAir van 140 pk. Onlangs vergeleken we dit geslaagde product nog met de evenknie Renegade en was de conclusie opnieuw dat het qua rijervaring een buitengewoon prettig aanvoelende auto is, die goed in elkaar steekt. Daarover in dit verslag dus verder geen woord, maar des te meer een pleidooi over waarom deze versie van de 500X het gamma van Fiat ontzettend veel kleur geeft.
Cross-overs uit het kleinere middensegment zijn onwaarschijnlijk populair in Europa. We vragen ons alleen af waarom ze dan stuk voor stuk zo saai zijn? Bijna allemaal zijn het look-a-likes met een kleurloos kantoorklerk-achtig karakter (niks mis met een echte kantoorklerk!). Hoewel fabrikanten tegenwoordig vaak zelfs twee varianten in hun aanbod hebben (een zakelijke en een wat speelsere versie), echt karaktervol wordt het nooit. Soms lijkt het of designers gedwongen zijn om zijdelings ook een auto op hoge poten te schetsen. Of je nu model A, B of C neemt van een van de grootste producenten in de wereld, het blijven altijd dezelfde vormeloze koetswerken met een of ander creatief detail in de C-stijl. Eigenheid moet (te) vaak van een origineel soort LED-verlichting komen, die je na tig keer op de openbare weg gezien te hebben, ook wel weer snel zat bent. Er is geen model dat in je geheugen meegaat als een aangename herinnering. De Range Rover Evoque is eigenlijk de enige niet in Italië gebouwde die ons in positieve zin te binnen schiet. En hoe hard nieuwkomers als de BMW X2, Volvo XC40 en Jaguar E-Pace zich ook proberen te onderscheiden in het ‘hogere segment’, het blijven domweg ietwat raar ogende karretjes die je met de beste wil van de wereld niet echt mooi kunt noemen. Als je ze ziet denk je enkel… Wat is er mis met een conventionele hatchback mensen?
In Italië laat men sinds een paar jaar zien dat ook als je laat aan een dergelijk project begint (lees SUV’s bouwen in allerlei maten), en het zelfs om een minder rijk gevuld gamma gaat, het onderscheid snel is gemaakt. Van 500X tot Levante aan toe. In het geval van de S-Design gaat het verder dan alleen de carrosserievorm. Groen is momenteel in de mode, ook op auto’s, maar Fiat startte de trend een tijd geleden al met de nieuwe 500S. Maar toegegeven… De massa kiest daar waar meer aanbod vandaan komt. Maar laat dat nou ook een reden zijn om des te bewuster naar de Fiat-dealer te lopen. De 500X S-Design is er vanaf € 28.295,-. Handgeschakeld is ie ook te krijgen, maar we vinden de comfortabele DCT toch echt een fijnere optie. Soepel en in stijl op weg tussen de grijze massa zullen we maar zeggen.
Ik ben niet echt een SUV liefhebber, maar moest ik er eentje moeten kiezen zou het zeker deze zijn. Hoe zit het eigenlijk met de betrouwbaarheid/levensduur van de DCT?
Matte lak en zwarte velgen… gruwelijk
@Lusso Het is de DCT/TCT die nu al acht jaar meegaat en debuteerde in de Giulietta. Ik heb nooit klachten gehoord over deze bak.
Wat mij betreft een super combi 🙂
TCT geweldig met de 1.4 en 170PK had de 159 graag gehad met deze combi. Veel beter dan die 1.8/9 en 2.2
Deze motor en bak weet ook wel raad met een giulia zou prachtige instapper zijn voor in de EU zou voor heel wat meer aantallen zorgen en is echt niet Kinderachtig.
Vind die kleur combi verschrikkelijk. Misschien wat voor het leger maar niet voor het huis.