FCA dit jaar op volle capaciteit in Brazilië
FCA heeft in Latijns-Amerika de afgelopen jaren wat last gehad van een krimpende automarkt, maar dat lijkt inmiddels weer verleden tijd. Dat de markt weer snel zou aantrekken lijkt Lingotto overigens ook beseft te hebben, want alle investeringen zijn in die periode gewoon doorgegaan. Nieuwe belangrijke Fiat-modellen werden uitgedacht en zelfs een nieuwe fabriek in het Braziliaanse Goiana (Pernambuco) kwam tot stand. De productie van Jeeps en de introductie van voor de lokale markt geschikte auto’s van dat merk, vormden een belangrijk onderdeel van de FCA’s strategie om in Zuid-Amerika steeds sterker te worden. Ook de komende vier jaar zal dat overigens weer het geval zijn, zoals vertrekkend CEO Sergio Marchionne in Genève liet weten.
Goed gekozen modellen dragen bij aan het succes, zoals de immens populaire Fiat Toro (waarvan vorig jaar 50.723 zijn geproduceerd en meer dan 100.000 in twee jaar tijd) en de Jeeps Renegade en Compass. In de nieuwe fabriek in noordoost Brazilië (waar deze modellen geproduceerd worden) heeft de productie inmiddels een nieuw hoogtepunt bereikt met de toevoeging van een derde ploegendienst. De lopende band draait nu dus dag en nacht. De productie zal tegen eind dit jaar van 179.000 eenheden (2017) naar 250.000 stuks op jaarbasis zijn gestegen. Er komen bovendien maar liefst 1500 nieuwe werknemers bij. De fabriek in Betim draait eveneens op volle toeren, wat dus wil zeggen dat de productiecapaciteit in Brazilië momenteel bijna volledig benut wordt.
Vertrekkend regionaal COO (Chief Operating Officer) en GEC (Group Executive Council) Stefan Ketter kan dus terugkijken op een succesvolle periode dwars door wat mindere tijden heen. De Braziliaan zal voortaan in Europa werkzaam zijn in het GEC van FCA. Hij draagt het stokje over aan de Italiaan Antonio Filosa die al 18 jaar werkzaam is bij Fiat op Zuid-Amerikaanse bodem.
De uitrol van Jeep in Brazilië is inderdaad zeer succesvol. Maar wat hier geschreven wordt over Fiat is totale onzin. Tussen 2012 en 2016 stortte de markt in Brazilië in, en Fiat daalde nog veel harder dan de concurrentie. In 2016 en 2017 herstelde markt, maar Fiat bleef marktaandeel verliezen, ondanks de komst van nieuwe modellen als de Toro en de Mobi. “Goed gekozen modellen” is dus niet het geval bij Fiat, want de nieuwe modellen halen bij lange na niet het succes van hun voorgangers. De cijfers: in 2012 verkocht Fiat 838.000 auto’s, en was het een aandeel van 23,1% het grootste merk. In 2013 zakte dit naar 762.000, in 2014 naar 698.000 (marktaandeel gezakt naar 21%), in 2015 naar 439.000 (17,7%), in 2016 305.000 (aandeel 15,3%, en niet langer het grootste merk), en in 2017 nog 291.000, aandeel 13,4%. In jan/feb 2018 zakte het marktaandeel nog verder naar 12,4% en is het zelfs gezakt naar de 3e plek. Het succes van Jeep heeft niet kunnen voorkomen dat ook FCA als geheel aanzienlijk aantallen en marktaandeel heeft ingeleverd in Brazilie. Van 850.000 en bijna 24% in 2012 naar 382.000 en 17,3% is een dramatisch verlies.
Dat Stefan Ketter weer naar Europa komt (na Brazilië goed op poten te hebben gezet) is een goed en belangrijk teken. Noord- en Zuid Amerika staan nu goed op poten, nu wordt het de beurt voor Europa.
Met name in de USA (Jeep, RAM) wordt heel goed winst gemaakt, waarmee o.a. Alfa weer op poten is gezet, nu wordt het tijd om verder door te zetten in Europa wat betreft de fabricage, welke fabriek gaat wat doen de komende jaren.
Henk je bent een wijs mens.
@mareblu: er wordt toch ook niet geschreven dat het heel goed ging met Fiat. Er staat dat men volop geïnvesteerd heeft in Fiat wat ook zo is gezien Mobi, Toro, Argo, Firefly motoren.
@Lancia4Ever: Als je marktaandeel in een toch al krimpende markt met 1/3e terugloopt, en je totale volume meer dan halveert, dan is spreken over “wat last van een krimpende automarkt” het understatement van het jaar, en kun je ook moeilijk spreken van goed gekozen modellen. De consument heeft namelijk de overstap gemaakt naar GM, VW en Hyundai-Kia in Brazilië.
@mareblu
FCA richt zich in Brazilië niet meer op het hele goedkope deel van de markt, maar met nieuwe modellen met veel beter kwaliteit op het duurdere deel van de markt met veel beter marges. Een hele bewuste actie geweest de afgelopen jaren, waarbij ook de productie op een veel hoger plan gebracht is. Consequentie is natuurlijk een dalend marktaandeel, maar wat heb je aan verkopen als je verlies lijdt!
Hetzelfde is ook al in de USA gebeurt, met hele beste cijfers nu en hetzelfde moet in Europa gebeuren. Het heeft geen zin met goedkope verlieslijdende modellen te blijven vechten. Dat verlies je uiteindelijk, kijk maar naar de geschiedenis.
@Henk: Dat klopt voor wat betreft Jeep: er wordt veel meer verdiend op 1 Jeep dan op 3 oude Fiats. Maar voor de nieuwe Fiats gaat dat niet op: de Mobi en Argo staan echt niet veel hoger in de markt: Mobi vanaf eur 8500 , Argo vanaf EUR 10.500. Dat zijn simpele low budgetauto’s die bv niet voldoen aan Europese normen, en daarom hier ook niet te koop zijn. FCA verdient daar uitsluitend aan als ze grote volumes draaien, en dat is precies het probleem: dat doen ze niet.
De nieuwe fiats die in brazilie gelevend worden zijn echt wel goed luxe bedeeld.
Daar zit meer in dan menig europese auto..
Denk dat jij eens onder je steen vandaan moet kruipen mareblu
Ik ben het eens met Mareblu. Onder Marchionne’s leiding heeft Fiat zwak gepresteerd in Brazilië. Zelfs Hyundai verkoopt tegenwoordig meer personenauto’s in Brazilië dan Fiat, en zij zijn daar nog maar een paar jaar actief. Dat wordt wat als straks Kia op grote schaal naar Brazilië gaat.
Ik vind dat ze de juiste investeringen hebben gedaan.
Helemaal mee eens , lancia4ever