Maserati-fabriek in Grugliasco half jaar op halve kracht
In de voormalige Bertone-fabriek in Grugliasco (Turijn) weten ze nog goed hoe de productiestart van de Maserati Quattroporte en Ghibli voor een grote opluchting zorgde. Na de overname door FCA, dat ontzettend veel voeten in de aarde had, kon ruim 1000 man personeel eindelijk weer vooruit kijken. Dat is nog niet eens zo lang geleden (2012). Helaas komt er voor deze werknemers weer een periode aan van verplichte vrije uren, iets wat doet terugdenken aan de donkere tijd onder Bertone. Het gaat om afname gedurende een periode van 6 maanden. Een afname van het werk met zo’n 59%. Maar liefst 1582 werknemers van het totaal van 1683, komt voor deze noodgedwongen maatregel in aanmerking.
Het besluit is geen verrassing, want al enkele maanden is er sprake van een veel lagere productie van de twee luxe sedans van Maserati. Het zijn dus nog geen gouden jaren voor de door FCA gevormde tandem Grugliasco-Mirafiori. ‘Il polo del lusso’, zoals deze as van auto-fabrieken in de Piemontese hoofdstad wordt genoemd, snakt naar een volgende stap. Het momentum dankzij de drie nieuwe Maserati-modellen is alweer iets van het verleden aan het worden, gezien de gestaag afnemende vraag. Een vervolg dankzij de toevoeging van bijvoorbeeld enkele Alfa Romeo-modellen (topmodel sedan en grote SUV), is nog steeds geen feit. De openlijke toezegging om iedereen in deze fabrieken weer aan het werk te krijgen voor 2019, is allang niet meer reëel, wat de vakbonden in Italië inmiddels heeft gealarmeerd. Voor Mirafiori is de komst van een nieuw model naast de Levante, al wel redelijk concreet aan het worden (grote Alfa Romeo SUV in 2020). Een welkom feit, aangezien de MiTo niet heel lang meer meegaat (mogelijk dit jaar nog uit productie). Grugliasco zal helaas langer moeten wachten, voordat er een nieuwe impuls zal komen (wellicht grote Alfa Romeo sedan in 2021 en opvolgers van de huidige Maserati’s).
Could it be that the Alfieri and Alfa 60C coupe will be produced over here?
In Mirafiori yes. Could be….
tijd voor nieuwe modellen op Giorgio platform en Pininfarina design
Tijd voor een nieuwe eigenaar. Onder de vlag van FCA zijn MAserati en Alfa ten dode opgeschreven. Too little, too late is wat ze al jaren laten zien, en ook de komende jaren komt daar geen verandering in. Laat de Chinezen, Duitsers, Indiërs maar komen, het kan alleen maar beter worden.
Het best presterende merk de afgelopen twee maanden was Jeep. De Amerikanen zagen de verkoop met 60,5 procent toenemen tot 24.122 exemplaren. Concerngenoot Alfa Romeo noteerde een plus van 20,1 procent naar 14,296 stuks.
Dit gast over jan feb 2018
In alleen europa
Ja Hoekree.
De verkoop van Fiat zakt in elkaar. Die van Alfa lijkt goed doordat vorig jaar om deze tijd de Stelvio nog niet meedeed. Dat wordt binnenkort anders.
Het is too little too late. Helaas.