Kan FCA de diesel wel in 4 jaar wegwerken?
Het nieuws dat gisteren naarbuiten kwam via Financial Times, over het geheel uitfaseren van de diesel door FCA in 2022, doet nogal wat stof opwaaien op Italiaanse bodem. Op de beurskoers had niet veel invloed. Het aandeel FCA steeg zelf even richting de 18 euro om vervolgens weer op -0,54% uit te komen (17,52 euro) aan het einde van de handelsdag.
De veroordeling van dieselmotoren door overheden zorgt voor een spagaat bij de autproducenten en dus ook bij FCA. Het is namelijk geen kleine klus om dit grote gat weer op te vullen met een rendabel alternatief en dat binnen vier jaar tijd. Vier jaar is in de auto-industrie als twee dagen. Natuurlijk heeft Fiat ook nog een troef in handen genaamd CNG, dat de komende jaren vooral op Italiaanse bodem naar verwachting enorm zal groeien als markt. Maar Lingotto kan niet alleen leven van de Italiaanse markt. Volgens analisten is het binnen vier jaar realiseren van het bovengenoemde feit, een moeilijke opdracht voor FCA, die enkel kan slagen als er nu volop doorontwikkeld gaat worden zonder uitstel. Hybride en elektrische voertuigen in allerlei segmenten zijn een must. Overigens heeft FCA het nieuws gisteren ontkend noch bevestigd.
De Italiaanse bonden zijn deste ongeruster sinds deze aankondiging. Want wat gebeurt er met al die banen die momenteel van de productie van dieselmotoren afhankelijk zijn, zoals die in Termoli, Pratola Serra en vooral die bij VM motori in Cento (foto). Het gaat om ongeveer 3000 banen die op de tocht komen te staan. Ferdinando Uliano van de Fim-Cisl zegt dan ook dat een helder plan voor deze werknemers alle prioriteit heeft. Bij Magneti Marelli slaat men ook alarm omdat daar veel diesel gerelateerde componenten en software wordt geproduceerd. Kortom een hele industrie dient binnen vier jaar te worden aangepast. Deze zogenaamde ‘exit strategy’ van de diesel heeft dus heel wat voeten in aarde. In 2017 werden door FCA 461.000 dieselmotoren geproduceerd. De vraag is bij FCA in korte tijd gedaald van 51% naar minder dan 40%. VM heeft de productie in een paar jaar tijd al zien halveren.
De Duitse auto-industrie staat voor nog veel grotere uitdaging! We staan voor heel spannende tijden en het is niet voor niets dat FCA bepaalde investeringen de laatste tijd heeft bevroren, er moet een nieuwe toekomst worden gebouwd.
Ik denk dat ze niet anders kunnen. Nu vastklampen aan de diesel is dodelijk binnen 2 à 3 jaar. Het kan natuurlijk zijn dat ze een partner op het oog hebben die al ver staat op het vlak van hybride techniek, ofwel is de eigen ontwikkelde hybride (in de pacifica) een schot in de roos en kan die techniek snel worden uitgerold naar de rest.
Dergelijk nieuws is eigenlijk ook nefast voor de korte termijn: wie gaat nu nog een diesel kopen?
Eerst maar eens zien of het verhaal klopt. FT is doorgaans goed geïnformeerd, en het uitfaseren van diesels is wat de meeste fabrikanten al hebben gecommuniceerd, dus het zal wel. Een belangrijke nuancering is wel dat FCA slechts 20% van haar auto’s in Europa verkoopt, de rest daarbuiten. Buiten Europa wordt nauwelijks gedieseld. Het zal FCA best raken, maar zo dramatisch als het lijkt hoeft het niet te zijn. Het kan er wel nog meer toe leiden dat FCA zijn prioriteiten buiten Europa legt qua investeringen, zoals het al een aantal jaren doet, tot groot verdriet van ons liefhebbers van Italiaanse auto’s.
Magneti Marelli maakt behalve dieselonderdelen ook accu’s. En zou daarmee ook een spil in de elektrische plannen kunnen worden als goed geacteerd wordt. Ik ben zeer benieuwd wie de toeleverancier gaat worden van de 48V-techniek. Kopen ze die, net als de aandrijflijn van de 500E, in bij Robert Bosch, of zeggen ze “we doen het zelf”. Zeker ook in het licht van de plannen om MM af te stoten. Het kan een cruciale kwestie worden in de toekomst van de Italiaanse automobielindustrue.
De vraag of FCA de diesel in 4 jaar kan wegwerken is geen vraag, het is simpel wat er te doen staat, punt uit.
Vooral de recente ontwikkelingen in Duitsland zorgen voor een versnelde dood van de diesel, een soort actieve euthanasie. Niemand gaat nu nog investeren in diesel, de enige vraag is: hoe kunnen we zo zorgvuldig mogelijk de diesel begraven en alles wat daar industrieel mee te maken heeft, en dat is heel veel.
Toch een kleine nuance hierbij, het gaat alleen om de diesel voor personenauto’s en niet voor gebruik in (lichte) vrachauto’s?
Ik heb de afgelopen weken al kennis gemaakt met het terugdringen van de diesel. Bij het bestellen van een nieuwe leasebak, blijkt het kantelpunt van benzine naar diesel opgerekt te zijn van 30.000 naar 50.000. Met andere woorden, alleen de echte KM vreters mogen nog diesel. Bovendien zijn die dan alweer op voordat het 2022 is. Het afdwingen van 100% elektrisch of hybride is inmiddels ook in de maak tussen mijn werkgever en de leasemij.
Het is overigens een Tipo SW Business Lusso 1.6DCT geworden 🙂
@Marco Pas gefeliciteerd! Mooie, originele en uiterst comfortabele keuze! Je hebt de Nederlandse wegen weer wat meer kleur gegeven. 😉
Zonder meer 1grote oplichterij, als we maar blijven voeden dat diesels slecht zijn gaan we er met zn alle in geloven zo zit de mens in elkaar. We betalen jaren meer wegenbelasting voor diesel wat niet besteed wordt aan milieu, niewe diesels zijn niet slechter dan benzine,zelfs beter ivm hoger rendement. Vergeet even niet de productie van accu en de zware metalen die hier in zitten en ook weer verwerkt moeten worden. 2e handsje van 10 jaar zijn straks niet meer te koop dus meer productie nieuwe auto’s nee dat is gezond. Aut fabrikant moet wel mee gaan dankzij het politieke geleuter .