E.torQ motor van Fiat vanaf 2020 uit productie
Over een paar jaar is de kleine maar uiterst efficiënte nieuwe Firefly-motor (ook als milde hybride) dé toonaangevende en multifunctionele krachtbron van FCA op mondiale schaal. Dan zullen zowel de driecilinder variant als de viercilinder versie volop vermarkt worden. Dat is tevens in plaats van enkele andere motoren. Bijvoorbeeld de TwinAir, die dus niet een heel lang leven beschoren is, maar ook de veelgebruikte 1.3 MultiJet die steeds meer naar de achtergrond zal verdwijnen. En dan is er ook nog de vooral in Brazilië veel gebruikte 1.8 E.torQ. Een blok dat in 2010 het levenslicht zag en nu veel terug te vinden is in Fiat’s voor de Braziliaanse markt maar dat ook in de Jeep Renegade ligt. De oorsprong gaat echter veel verder terug en stamt uit midden jaren ’90, toen de firma Tritec haar product leende voor het een joint venture tussen Chrysler en het Britse Rover dat nog onderdeel was van BMW.
De naam ‘eTorque’ blijft, want zo heet ook de nieuwe milde 48 volts hybride, die inmiddels is geïntroduceerd op de nieuwe Ram 1500 pick-up. Het systeem heeft een batterij van 0,43 kWh. De eTorque voorziet de V6 benzinemotor van 122 Nm extra koppel en 176 Nm extra aan de V8.
De Firefly van Fiat (foto onder) is intussen ook nog volop in ontwikkeling. Zo is men bezig om de 1.3 Firefly van een turbo te voorzien, die het (viercilinder) blok kan oppeppen tot 150/160 pk. Men test het motorblok hiervoor tot 180 pk (26 kg [kgf] aan koppel) melden insiders, wat niet bevorderlijk is voor de transmissie tijdens test.
De 1.2 Fire moet dood, dat is de motor die niet meer te handhaven is. De Twinair aflossen kan, maar het is momenteel in de onderklasse de enige moderne motor, dus het aflossen daarvan heeft de minste haast.
Als we voor de 1.0 driekwart van 160 nemen, wat vanwege dat het exact dezelfde cilinders zijn redelijk in de buurt zou moeten komen, kunnen we voor de 1.0 120pk verwachten voor de versie met turbo. Dat klinkt als een heel mooi vermogen voor een 1.0. Ik hoop wel dat ze de turboversies ook voor de massa beschikbaar maken en we niet aangewezen gaan zijn op de atmosferische versies: Doe dan maar de Twinair.
Vraagje aan de Autoedizione-redactie: Is er al wat bekend gemaakt over de techniek van de Firefly?
De 1.3 Firefly bestaat niet, het is de 1.4 Firefly (de 4 cilinder uitvoering).
Het blijft voor mij onvoorstelbaar dat deze motor in Brazilie al anderhalf jaar in productie is, en nog altijd niet geleverd wordt in Europa. Hoe moeilijk kan het zijn? Ze schudden in 1 jaar 3 compleet nieuwe Jeeps en een nieuwe RAM uit hun mouw, maar een nieuwe motor voor Fiat duurt en duurt maar voort. FCA legt werkelijk geen enkele prioriteit bij Europa.
En het duurt en het duurt maar. FCA is gewoon veel te traag, zeker in Europa. Het nieuwe vijfjarenplan voor m.n. Europa is er pas op 1 juni.
Nu krijg ik weer een hoop kritiek vanwege mijn kritische houding, maar het valt gewoon niet te ontkennen dat het tempo van FCA bedroevend is.
@henk -EDIT- foutje
Heeft FCA niet gewoon te weinig vermogen om het tempo omhoog te gooien? Volgens mij rekken ze de capaciteit (tot het ontwikkelen van nieuwe modellen) tot het maximale op momenteel en proberen ze vooral van de schuldenlast af te komen en intussen zo rendabel mogelijk te zijn.
@henk de 1.3 Firefly bestaat wel, de 1.4 niet.
De Firefly motoren hebben allemaal de zelfde boring en slag.
De 3 cilinder 1.0ltr Firefly heeft 999cc en de 4 cilinder 1.3ltr Firefly heeft 1332cc.
Dus die word gezien als een 1.3ltr.
@mareblu Dat de Firefly nog niet in Europa wordt aangeboden zou te maken hebben met, dat er hier alleen turbo versies geplant zouden zijn.
Van zowel de 3 als 4 cilinder motoren komen er diverse versies qua vermogen.
Zo zou de 3 cilinder er als turbo komen met 80-90 pk en 110-120 pk.
De 4 cilinder turbo als 130-140 pk en 150-160 pk.
Er zijn al foto’s te vinden van een oranje met camo Panda waar de 3 cilinder turbo in getest zou worden.
Dit model zou voorgesteld worden op Genève volgende maand als Panda MY (nieuw model jaar)
@dmantione Al is de 1.2ltr 8v FIRE een wat oudere motor, het is in mijn ogen nog steeds één van de betere motoren die FCA maakt.
Ik denk zelf dat de 1.2ltr 8v FIRE nog langer mee kan als ze er gewoon een Mild Hybrid van maken.
Dit is heel simple toe te voegen en benodigd geen fundamentele veranderingen.
@HZW
Ga maar naar de Braziliaanse sites of de sites met info over de Firefly serie.
Het spijt me maar de 1.3 Firefly bestaat niet, de 1.4 Firefly wel. Het is geen 1400cc, dat is het nooit precies, er wordt altijd een naam aan gegeven door de fabrikant en Fiat noemt deze versie de 1.4 Fiefly.
Overigens hoop ik vurig dat de huidige versie 500 ook nog met de Firefly komt, ga ik gelijk bestellen. De huidige 2-pitter vindt ik echt nix.
@henk tot nu toe heb ik alleen maar artikels gelezen waar gesproken wordt van de 1.3 Firefly.
Ik ben nog geen enkel artikel tegengekomen waar van een 1.4 Firefly gesproken werd.
Teven is het blok 1332cc groot, dus gebruikelijk wordt dat afgerond naar 1.3ltr en niet naar 1.4ltr.
Zou het bv 1368cc zijn dan zou 1.4ltr wel meer aannemelijk zijn.
@henk de 2 pitter vraagt gewenning.
Toen ik er ooit voor het eerst in reed vond ik het ook totaal niets, maar nu na ruim 30 maanden sturen met de 85 TA turbo vind ik het een prima motortje met een lekker bruikbaar koppel, verder is hij fluister stil bij constante snelheid ongeacht welke snelheid dat is.
@HZW
Mogelijk hebben ze dit toch aangepast, er werd tot voor kort gesproken over de 1.4 versie, mogelijk wordt dit de naam voor de EU.
@HZW Hoe dan ook, het is een geweldige ultramoderne motor, zeker in de komende turbo uitvoeringen. Het wordt de hoogste tijd!
Btw, het zou realistisch mogelijk kunnen zijn, dat het 48v Mild Hybrid systeem toegepast wordt op de “Niet” turbo motoren.
Dus bv op de 1.2ltr 8v FIRE en op de nieuwe 999cc en 1332cc Firefly motoren.
Want deze motoren zouden extra baat hebben bij de koppel toename van het Mild Hybrid systeem.
@Orso @Lancia4Ever: Eens dat het tempo van FCA veel te traag is , het is al jaren “too little too late”. Als de Giulia een Mercedes was geweest dan was er sinds begin 2017 een SW< een SUV en een coupe, waren er instapmotoren, hybrides en kwam er volgend jaar een facelift plus een EV-variant. Maar helaas. Tochb laat FCA in de VS en in Zuid Amerika zien dat ze het wel kunnen: nieuwe modellen aan de lopende band. Het is een kwestie van prioriteiten. Kennelijk wordt er in de VS en in Zuid Amerika meer verdiend. Europa is duidelijk niet de plek waar geïnvesteerd wordt.
De 1.2 Fire zou inderdaad opgewaardeerd kunnen worden, turbo, Multiair, inderdaad hybride, allemaal verbeteringen die de motor weer acceptabel zouden maken. Maar… Fiat heeft ervoor gekozen de 1.2 zo te laten als hij is. In zijn huidige toestand is hij zowel fiscaal niet aantrekkelijk, als praktisch niet aantrekkelijk: Met 65pk en het lage koppel onderin van een atmosferische motor is er beter koop. De Twinair is een betere optie, maar belangrijker, ook als we naar atmosferische motoren kijken, dan heeft de concurrentie inmiddels beter.
In beginsel is het net als met de 1.4 Fire: De modernste versie als 1.4 Multiair Turbo is een uitstekende motor, maar de atmosferische 1.4 8v versies die ze in de Tipo lepelen zijn zwaar op leeftijd, wil je niet meer hebben en moeten net zozeer dood als de 1.2.
Wees blij dat de Firefly motoren hier nog niet aangeboden worden. Zo zullen bij de lancering hier alle kinderziekten er uit zijn wat het imago van FCA enkel ten goede kan komen.