Bonden vragen FCA om vervroegde investeringsaankondiging
Hoewel FCA het jaar 2017 positief heeft kunnen afronden, is de tweede helft van vorig jaar voor het merendeel van de Italiaanse fabrieken een behoorlijk moeizame geweest. De productie werd na enkele jaren van stevige bedrijvigheid weer eens met enige regelmaat onderbroken, vanwege een dalende vraag naar de modellen die daar in productie zijn.
In Pomigliano d’Arco steeg de vraag naar de Panda gewoon nog, maar snakt deze grote faciliteit al een tijd naar een structurele uitbreiding van de productie. Intercontinentale productiemodellen van Alfa Romeo (en mogelijk nog een merk) zijn weliswaar in aantocht, maar laten voorlopig nog even op zich wachten.
Melfi voelt een terugloop, vooral dankzij de assemblage van de verouderde Punto, die steeds meer op zijn laatste benen loopt. Maar ook de terugloop van de Amerikaanse vraag naar de compacte Cross-overs 500X en Renegade helpen niet mee.
Mirafiori is weliswaar blij met de Levante, maar wacht eveneens op de toevoeging van een nieuw model van Alfa Romeo.
Grugliasco moet soms pas op de plaats maken, omdat de Ghibli en de Quattroporte het steeds rustiger aan doen op markten als de VS en China.
De Maserati-fabriek in Modena speelt nog maar een hele kleine rol in het geheel met kleine aantallen van de GranTurismo, GranCabrio en 4C coupé en Spider.
Alleen Cassino, waar de Giulietta, Giulia en Stelvio van de band rollen en de grote bedrijfswagenfabriek SEVEL in Atessa (Fiat Ducato), voelen geen afname maar groei. De leveringen aan de VS door Cassino verlopen naar wens (12.000 eenheden in 2017).
Hoewel Lingotto vorig jaar nog spoedige aankondigingen beloofde, wat nieuwe investeringen betreft, weet niemand nog wat er precies gebeuren gaat. Dat blijkt ook uit de ongerustheid bij de grote vakbonden in Italië. Fim-Cisl voorman Ferdinando Uliano wijst FCA op het contrast tussen de eerdere belofte dat iedere Italiaanse werknemer voor 2020 weer aan het werk is, en de grote stilte die nu al een tijdje heerst. De presentatie in mei mag volgens de vakbondsleider niet het eerst volgende moment zijn, aangezien er dan bijna een jaar verloren is gegaan en er dus ook in de periode erna nog weinig verandering in de huidige situatie is gebracht. Oftewel meer dan 66.200 werknemers, die opnieuw lange tijd afhankelijk zullen zijn van een sociaal vangnet waar steeds minder rek in zit. Vooral het uitstel in het steeds verder uitrollen van Alfa Romeo’s gamma van 8 modellen, wordt nu gevoeld. Uliano vraagt Marchionne om deze maand al meer inzage te bieden, gedurende de autosalon van Detroit die volgende week start.
Ik denk niet de FCA het lang gaat uithouden zonder grote partner of overname.
Het complete FCA gamma wordt steeds ouder en er zijn steeds meer modellen aan vervanging toe.
Ook de Panda/500 zal onderhanden genomen moeten worden voordat daar ook een terug loop in komt.
Nou, dat is een kwestie van mentaliteit. Er is best markt voor nieuwe modellen, dat is echt het probleem niet. Geld voor de investeringen zou het kunnen zijn, maar in het huidige klimaat en met de huidige beurskoersen zouden ze ook prima geld uit de markt kunnen ophalen. Waarmee die partner echt niet zo nodig is. Maar… de leiding wil een partner dus gaat nu alles de wachtkamer in, totdat die partner gevonden is, vrees ik.
Ik kan me ook niet aan diezelfde indruk onttrekken. Een eventuele fusie of overname zal m.n. voor de volume-modellen van Fiat grote gevolgen kunnen hebben, door de mogelijkheid om dan op veel grotere schaal te sharen.
Het is jammer voor de Italianen, en heel jammer ook voor ons, Italiaanse autoliefhebbers, maar de focus van FCA als het gaat om investeringen ligt bij de Amerikaanse merken. Een nieuwe RAM pickup, een nieuwe Compass, Wrangler en Cherokee, hybride techniek bij Chrysler, daar liggen de volumes en daar ligt het geld. Uit alles blijkt dat in Europa op de rem wordt getrapt met nauwelijks nieuwe volumemodellen en een enorme achterstand in motortechniek. Laten we hopen op een snelle opsplitsing van het bedrijf en een gezonde toekomst voor de Italiaanse merken onder de vleugels van een Duitse, Koreaanse, Chinese of whatever partij. Het kan alleen maar beter worden.
@mareblu
Niet helemaal waar.
In Brazilië nieuw
De toro
De argo
De mobi
Strada
De crinos.
In europa de tipo familie
De 124 spider
Alfa romeo
De giulia
De stelvio
Maserati
De levante.
Mischien voor jou te weinig ik zou zeggen koop een iteliaan en help ze daar hebben ze meer aan dan hier klagen toch
En voor europa in italie gemaakt ook nog de jeep renegade
“koop een iteliaan” heb ik al gedaan. En nota benen een die niet mijn voorkeur had maar om het gebrek aan alternatief. Anders hadden er 2 Alfa’s voor de deur gestaan i.p.v. een Alfa en een Fiat. Geruchten over een 5 deurs Mito zijn er wel geweest maar van productie is het nooit gekomen. Net als zoveel. Ze moeten werk maken van hun gamma door het gebrek aan een Giulia SW die simpel te produceren is missen ze al veel markt in de EU een Selvio is een prima wagen voor wie een SUV wil maar niet voor wie een SW wil hoe subliem een Stelvio ook mag zijn al is het de beste wagen ooit op deze aardbol geproduceerd niet iedereen is weg van SUV’s (waaronder ik misschien als ik 80 ben en de hoge instap kan waarderen voorlopig ben ik daar niet aan toe) En ja als ze in Namibië ze zouden verhuren zou ik er 1 willen huren want daar is hij in zijn element daar heb je niks te zoeken met een sedan/sw/coupe/sportwagen buiten windhoek heb je net aan 5 asfalt wegen ofzo 🙂 gravel is daar het beste wat ze hebben. Ze moeten niet uitstellen of ze hadden al lang met PSA moeten gaan samen werken i.p.v. minder nu helemaal ze opel hebben overgenomen kunnen ze vollumes maken al was het alleen maar voor het delen van onderstellen en motoren voor FIAT/Lancia en A en B segement Alfa. C/D/E Alfa’s delen met Maserati en dan meer op Alfa waarden.
@alfa 159
Mooi dat je in een italiaan rijd.
Ik begrijp je volkomen
Maar de stelvio heeft in amerika de giulia al ingehaald .
Daardoor komt er straks weer een mooi model ook voor jou.
Geloof me een suv is echt nodig.
Alfa heeft echt zijn best gedaan om er een super auto van te maken.
Maar er moet gewoon geld binnen komen .
Voor de mito en giulietta is zoveel concurrentie daar verdienen we echt weinig aan.
Maar er is gezegt dat in elke klasse waar we nu in zitten er een nieuw model gaat komen.
En er moet ook altijd een sportwagen bij zitten .
Laten we hopen op een 6C met 510 pk
@Hoekree: Inderdaad, in Brazilië wordt veel geinvesteerd. Zoveel dat daar ook de basis wordt gelegd voor wat er eventueel nog aan Europese Fiats komt: de fireflymotoren, de Argo, etc. Het is van de zotte dat die firefly motor al een jaar geproduceerd wordt en dat die hier nog altijd niet wordt geleverd. Andere regio’s waar FCA wel in investeert zijn India (lokaal geproduceerde Jeep Compass) en China, waar zomaar even 200.000 Jeeps zijn verkocht! Terug naar Europa. Jouw lijstje bevat geen enkele auto die in 2017 is geintroduceerd, behalve de Stelvio. Als de Giulia Duits was zou hij dit jaar al weer een facelift krijgen. FCA lijkt te denken dat dit een nieuw model is. Bij Maerati is de LEvante nog fris, al ontbreekt de hoognodige hybride variant die Audi/BMW/Porsche/Volvo wel hebben. De overige Maserati’s zijn technisch hopeloos verouderd, en er lijkt geen enkele nieuwe te komen dit jaar. In sommige Europese landen ging Maserati de afgelopen maanden -50%!
Wasrschijnlijk nog dit jaar de nieuwe punto .
@Hoekree: ik bewonder je optimisme, maar ook dat is weer een voorbeeld van hoe weinig prioriteit FCA legt bij Europa. De opvolger van de Punto wordt eind 2018 geïntroduceerd, dus zal vanaf 2019 leverbaar zijn. Dit zijn de Europese verkoopcijfers van de Punto door de jaren heen:
2016 62.654
2015 79.202
2014 86.955
2013 104.000
2012 135.235
2011 220.545
2010 267.248
2009 327.447
2008 279.134
2007 377.783
2006 401.625
2005 269.022
2004 328.603
2003 361.856
2002 418.118
2001 541.274
2000 550.639
1999 442.866
1998 560.554
1997 581070
En in 2017 haalden we 55.000 nog niet eens. Je zou dus kunnen stellen dat het laatste, inmiddels zwaar verouderde model, nooit het succes van vroeger heeft kunnen evenaren, en dat de opvolger een jaar of 4 te laat komt.
Dit is appels met peren vergelijken marebleu.
De auto markt verandert snel.
Fiat heeft intussen de 500l en 500x en de tipo fam . De tipo 200000 per jaar de 500x en 500l doen ook aardig mee weet ff niet precies hoeveel maar 150000 zeker.
Dus ja zo gaat dat sommige moddelen verdwijnen maar andere komen er voor terug.
De automarkt verandert niet in de zin dat er geen B-segment meer verkocht wordt. Er worden meer dan genoeg Polo’s en Clio’s verkocht wordt. Dat Fiat nu wat sterker meedoet in het C-segment is mooi, maar dat verhult niet de wanprestatie in het B-segment, nog altijd kost dat Fiat heel veel marktaandeel. Het B-segment is in Europa één van de belangrijkste segment, zo niet het belangrijkste. Als je tot de grote jongens wilt behoren, dan doe je mee in de hoofdarena.
Anders rest je de nichemarkt.
Nee Hoekree, je zit er opnieuw helemaal naast met je roze bril. Met de 500X en L heb je inderdaad een punt, en die werden samen in totaal ook 150.000x verkocht. Maar de Tipo is een C-segmenter. Succesvoller dan voorganger Bravo, maar staat los van Fiat doet in het B-segment. Vroeger was de Punto leidend in het B-segment, zie de aantallen. Nu zijn dat de Clio en de Polo (allebei ruim 300.000x in 2017). Het is precies zoals Dmantione schrijft een wanprestatie in het B-segment.
Marebleu
Ik een roze bril? Nee hoor .
Maar wel 100% fca man.
De reden voor het laten vallen van b segment is dat daar in europa niks op verdiend word.
Wel 8n andere wereld delen.
De tipo is een c segmenter klopt de best verkochte auto van Turkije alleen andere naan.
Voordat je me weer van roze bril beschuldigd zou ik zeggen kijk eens van alles wat ik heb gezegd in de jaren wat klopte ervan .
Dat argument dat in het B-segment geen geld te verdienen is hier vaak gevallen. Het kan gewoon niet kloppen en wordt hier gebruikt om wanbeleid goed te praten De omvang van de markt is enorm. Je ziet dat concurrenten er juist in investeren. En marges… neem de prijs zonder BPM eens van een Clio en van een Punto. Op welke zou meer marge gemaakt worden?
Kortom… ik wil wel eens een onderbouwing zien dat er op het B-segment niets verdiend wordt.