Maserati ook klaar voor terugkeer naar F1?
Na Alfa Romeo is er ook een kans dat Maserati terug zal keren in de F1. FCA lijkt met een verrassende aanpak bezig te zijn en zet het rijke verleden van haar merken in als visitekaartje. Klinkende namen als Ferrari, Alfa Romeo en Maserati (officieel liet ook Lancia ooit op dit podium van zich horen) horen thuis in de F1 en mogelijk is dat -gecombineerd met een aanbod op het gebied van techniek- aanlokkelijk voor kleinere renstallen om hun positie in de hoogste divisie van de autosport te versterken.
Het glorieuze Maserati is al 60 jaar verdwenen uit de F1 en maakte mede dankzij de beroemde Argentijnse coureur Juan Manuel Fangio (foto) een onvergetelijke indruk die twee mondiale coureurstitels in de wacht sleepte. Maserati behaalde 9 overwinningen. Volgens AutoExpress staat FCA op het punt de drietand te verbinden aan het Amerikaanse team Haas.
Het lijkt niet zomaar een wild gerucht, aangezien er zelfs een bedrag van 20 miljoen euro wordt genoemd. Ook motorisch zal Haas op krachtbronnen uit Maranello kunnen rekenen. De samenwerking lijkt dus in alles op dat van het recent gevormde Alfa Romeo Sauber F1 Team. Het dragen van het merk vanuit Modena, heeft voor het team Haas enkel voordelen. Marchionne ontkende onlangs niets over een dergelijke samenwerking voor Maserati en voegde er zelfs aan toe dat de Formule E ook interessant terrein is voor Maserati. Maserati wil immers ook auto’s voor op de weg ontwikkelen die volledig elektrisch zijn.
Je zou Lancia teurg kunnen laten keren als rallyteam. Dat hoeft niet persé met eigen modellen, Lancia zou de eerste periode omgekluste Jeeps, Chryslers en wellicht Fiats kunnen inzetten voor zo’n team. Het zou het merk Lancia weer wat smoel geven. Dat heeft evenwel alleen zin als je langetermijnplannen met het merk hebt.
@dmantione
Lancia terug de rallypaden op vergroot de grip op het F1 circus niet. Lancia naar F1 past beter in dat plaatje.
Lancia wordt niet meer als actieve merknaam gebruikt. Er komen geen nieuwe modellen, dus racen onder deze naam zal dan ook niet gebeuren lijkt mij
In het plaatje van Grip op de F1. Lezen wat er staat.
Laten we de fantasie over Lancia in deze sport a.u.b. achterwege laten. Verspilde energie.
Wat echt super nieuws is: er gaan in de USA steeds sterkere geruchten dat er een 6-in-lijn motor onderweg is, gebaseerd op de nieuwe 4 cilinder motor. Deze gaat alle V6-cilinder motoren (met en zonder turbo) vervangen, en zal ook geschikt worden voor Alfa, naast Jeep, Dodge en Ram, en waarschijnlijk ook voor Maserati (in aangepaste uitvoering natuurlijk).
Voor de echte specialist is er maar 1 vorm voor een echte 6-cilinder motor: in-lijn, zoals ook bij BMW en Mercedes.
Nou henk weet niet qat je allemaal wil zeggen maar de busso v6 is motor die je moet hebben gewoon een v6 en ik weet zeker dat er in een alfa nooit een lijn 6 komt
@Hoekree
Wat ik wil zeggen is dat een in-lijn 6 cilinder echt veel beter is dan een V6 maar alleen geschikt bij achterwielaandrijving (nogal logisch) en daarom tot nu toe nooit ontwikkeld door FCA.
Maar de achterwielaandrijving wordt steeds belangrijker binnen FCA (Maserati, Alfa, Jeep, Dodge, groot model Chrysler, Ram) zodat het nu wel de moeite waard is!
De bestaande V6 binnen FCA was aan een hele grote technische update toe (zoals bijvoorbeeld directie inspuiting) maar de nodige techniek is al ontwikkeld voor de nieuwe 4 cilinder. Deze 4-cilinder uitbreiden naar een 6-cilinder is veel goedkoper dan de V6 aanpassen.
Het heeft allemaal te maken met simpele logica.
Aanvulling: in Alfa zal nooit een V6 komen, maar een in-line 6 zal wel mogelijk worden.
@henk
Vraag ik mij wel af wat de technische voordelen zijn van een 6 in lijn t.o.v. een V6. Dus los van de kosten (Waarbij je ook zou kunnen redeneren “men neme een V8 en haalt er twee cilinders af”) en de link met het verleden.
Zullen we ‘m (of haar?) F154 V6 noemen? 😉
@niccolo
De loopeigenschappen zijn beter, vraag maar eens aan een echte motorspecialist. Het is niet voor niets dat Mercedes recentelijk nog een hele nieuwe 6 in-lijn heeft ontwikkeld. Voor bijna alle autofabrikanten is het een probleem want bij voorwielaandrijving kan je alleen V6 gebruiken.
Je V8 verhaal gaat niet op want FCA heeft geen moderne V8, wel een super ultramoderne in-lijn 4. Vandaar.
Als ik goed geïnformeerd ben, hebben ze recent nog leentjebuur gespeeld bij hun neef in Maranello. V6 of Straight 6 is een lijstje met plussen en minnen. Mercedes kiest nu voor 6 in lijn, Alfa Romeo had met de Busso een V6 in huis die tot de op dat moment best lopende zes cilinders behoorde. Ook in vergelijking met de 6 in lijn motoren, behoorde. Het kan beide.
Ik vermoed dat deze geruchten uit de wishful thinking hoek van de Jeep fans komt. Ik ben er zo één met een 6 in lijn, haha. Dat een 6 in lijn beter loopt heeft te maken met ontsteking tijdstippen en motorconstructie, maar dan kan een echte techneut beter uitleggen.
@Marcos
De Busso had per zuiger een eigen krukastap waardoor de ontstekingsvolgorde anders is dan bij een V6 met twee zuigers per krukastap. Overigens niets mis met een 6 in lijn. Behalve dan de gevolgen op het zwaartepunt van de auto waarin deze gemonteerd is. Maar dat is voor een JEEP dan weer minder relevant 😉
@Niccolo
Elke zuiger een eigen krukastap is een lijnmotor techniek, maar bij de Busso in V vorm gezet en geen klassieke V-motor (hierdoor is de motor ook langer dan bij een echte V).
Als ik het goed heb was de Ferrari F1 boxer motor (Niki Lauda periode) ook deze techniek, maar hierbij was de V helemaal naar beneden uitgeklapt naar boxervorm. Voordeel hierbij was: goede loopeigenschappen gecombineerd met heel laag zwaartegewicht.
Zo is dat Henk, daarom liep die Busso ook zo mooi als een lijnmotor. Dat ze daar bij Mercedes niet aan gedacht hebben 😉
In de USA is de nieuwe 2.0 turbo geïntroduceerd met mild-hybrid.
Vermogen 280 pk, een koppel van bijna 400, lijkt me absoluut top, en de basis voor de nieuwe 6 cilinder.
@Henk
Er kleven ook nadelen aan een 6 in line zeker voor alfa. Langer blok meer hogte nodig onder de kap war nadelig is voor de vormgeving (meer blokkendoos dan sportieve op lopende lijn). En als je cilinders er aan kunt plakken en of afhaken kun je ook een 3 pitter nemen met ieder 30 graden of meer er af en die aan elkaar plakken. Dan moet je wel de kruk as tap delen of aanpassen dat je toch compact op 1 as kunt. Tja het blijft dromen maar een Boxer of een vlat 6 zoals de vlat 12 van weleer is voor het zwaarte punt en de vormgeving ideaal. En dan de dynamo en Electro motor in de bak verwerken als mild hybride 🙂 en dan wel een trans axiale bak
@AR 159
Dat is nou juist het hele punt waar het allemaal om gaat:
bij achterwielaandrijving is er veel meer ruimte in de lengte onder de kap, en is een langere 6-in-lijn geen enkel probleem!
@henk
Wel als je streeft naar een laag zwaartepunt en een optimale gewichtsverdeling.