Fiat-fabriek in Servië hoopt op opvolger Punto

Vanuit Servische hoek komt het nogal realistisch klinkende gerucht dat de Fiat-fabriek in Kragujevac een tweede model mag gaan produceren. Het zou om een auto gaan van 3,99 m, die tevens in India geproduceerd zal gaan worden. Er is weinig fantasie nodig om dan aan de 3,998 m lange Fiat Argo uit Brazilië te denken. De Punto zal logischerwijs als opvolger een echte prijsvechter krijgen en dus is Italië niet het juiste productieland. De Argo is bovendien een doordacht model dat platformtechnisch, motorisch (nieuwe drie- en viercilinder Firefly motoren) en qua uitrustingsniveau compleet op zichzelf staat. Kortom, ingrediënten die van de nieuwe B-segmenter dé ideale mondiale auto maken, vandaar ook een productie in India.

Europees FCA-baas Alfredo Altavilla ontkent overigens niet langer dat de Argo in aangepaste vorm en met een andere naam, eventueel op ons continent kan debuteren. Het familiegezicht van de Tipo is reeds duidelijk in de kleine Fiat te herkennen. En aangezien in het C-segment voor een goede naam uit het verleden is gekozen met de Tipo, kan het zijn dat dit model Uno zal heten. De naam Punto is dan bijvoorbeeld nog beschikbaar voor een meer niche variant op vergelijkbaar platform, die wél gewoon uit Melfi kan komen. Een soort verlaagde 500X. Melfi heeft gezien het aantal werknemers een derde productiemodel hard nodig.

Op dezelfde basis en assemblagelijn zou tevens bijvoorbeeld een compacte Alfa Romeo en/of Lancia gebouwd kunnen worden. Wanneer er niet vroegtijdig bevestiging vanuit de industrie zal komen, weten we pas volgend voorjaar tijdens de presentatie van het productieplan voor de periode 2018-2022 of wat precies de keuze van FCA zal zijn.

Deel dit artikel:

3 gedachten over “Fiat-fabriek in Servië hoopt op opvolger Punto

  • 12 september 2017 om 19:40
    Permalink

    Even doorpakken en op dit Argo / Uno platform een nieuwe MiTo en Lancia zetten.

    Beantwoorden
  • 13 september 2017 om 00:23
    Permalink

    Eens met René! Al mag de nieuwe Mito ook een maat groter, onderstel 500L en zo. Die kan dan gebouwd worden waar nu de Punto wordt gebouwd. Dan houden de mensen daar ook hun baan.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.