Fiat Tipo SW: Ingetogen topper
De donkerblauwe Fiat Tipo Stationwagon Business Lusso (in Italië alleen als Business Easy en Business) die wij afgelopen zomer reden, doet je afvragen waarom deze auto geen veel geziene gast is op onze wegen. De ruime kofferbak, comfortabele rijdynamiek en niet in de laatste plaats de aangename look, zijn kwaliteiten die van de Tipo SW een zeer complete auto maken. Helemaal in deze meer luxe uitvoering, is het een wagen die de nodige voldoening geeft naarmate de kilometers vorderen. Het antwoord op de vraag krijg je direct bij een blik op ’s lands wegen. Het is namelijk een drukbezet segment, die van de compacte Stationwagens. Vrijwel ieder courant merk op onze kleine dichtgetimmerde Nederlandse markt, heeft er eentje in de aanbieding. Tel daar bij op dat de prijs exact moet kloppen, wil je tegenwoordig vooral zakelijk nog het een en ander kunnen slijten. Toch zit dat met nog geen 27 mille wel aardig goed, dus komt het aan op het altijd zelfde bijtellingsliedje, dat dus 22% is. In Italië kost de editie die we reden nog geen 23.000 en is de Fiat daarmee scherp concurrerend. De sedan kon ons vorig jaar al behoorlijk bekoren, maar deze SW maakt eens te meer duidelijk dat er meerdere redenen zijn om deze Fiat gezinswagen op je shortlist te zetten. Bovendien is het feit dat je in Nederland (in België zie je ‘m vaker) zelfs in dit segment nu een originele auto kunt kiezen die boven de massa uitstijgt, een absolute plus voor de Tipo.
[nggallery id=1175]
Het merk uit Lingotto heeft een lange goede traditie op het gebied van betrouwbare compacte gezinsauto’s. De op de eerste Tipo gebaseerde Tempra sedan en SW leken onverwoestbaar en ook met de Marea serie kon je vele kilometers zonder problemen doorrijden, dankzij robuuste motoren en een zeer goede platformtechniek. Toch is het makkelijk om die prestaties te vergeten in deze snel veranderende wereld, waarin Fiat de afgelopen jaren eigenlijk meer af- dan aanwezig leek op deze markt voor Jan modaal. De Stilo SW was de laatste in z’n soort. De reden van deze afwezigheid is uiteraard puur een centenkwestie. Na het verdwijnen van de onrendabele Bravo, beloofde FCA geen directe opvolger te lanceren vanwege een te hoge kostenpost. Een aantrekkelijke Bravo SW, die volgens insiders al lang en breed op tekentafel lag, ging zo het archief in zonder ooit de productiefase te bereiken. Met de creatie van de Tipo op basis van een platform dat al veelvuldig in gebruik is (500L, 500X, Toro, Renegade) en de productie op Turkse bodem, leek het eindelijk weer mogelijk om het kostenefficiënt aan te pakken. Ondanks dat is het duidelijk dat FCA dit segment nog altijd niet al te lucratief vindt. Daarvoor is Fiat tegenwoordig een te kleine speler in Europa en enkel op de thuismarkt sterker dan diens opponenten.
Maar laten we al die zakelijke argumenten nu maar even opzijzetten… De Tipo is de best verkochte C-segment auto van Italië en valt bij de consument enorm in de smaak. Dat is niet voor niets. De Tipo is namelijk erg compleet, voelt zeer degelijk aan en oogt modern met een vleugje klasse. Vooral de voorzijde vertoont het juiste DNA in onze ogen, dankzij een coherent lijnenspel. We hopen dat Fiat dit familie-gezicht wat verder door zal voeren, mits we niet veel te lang moeten wachten op bijvoorbeeld een Crossover op dezelfde basis of een Europese variant van de Argo. Het gerucht gaat dat deze wel in de pijplijn zit voor de periode 2018-2019. Met name deze SW vinden we in z’n geheel ronduit mooi. De rijke uitrusting draagt daar natuurlijk aan bij. In prachtig, laten we zeggen ‘Lancia-blauw’, met 17 inch ’two-tone’ velgen, is het een ingetogen doch knappe verschijning. ‘Eindelijk weer een mooie Italiaanse SW’ was een van onze eerste gedachten tijdens het instappen. Overigens binnenkort nóg een zeer mooi ogende variant verkrijgbaar genaamd ‘S-Design’. De Tipo SW is dik 457 cm lang en dus uiterst ruim achterin. Een erg praktisch voertuig dus als je het achterste meubilair wegvouwt. De laadvloer is dan dik 1,70 m diep. Maar de Tipo SW oogt nooit lomp dankzij een zorgvuldig vormgegeven achterklep en scherp kantelende korte C-stijl (550 liter bagageruimte).
Je kunt de Tipo ook gerust loven om z’n rijdynamiek. De auto stuurt heel direct en communicatief en heeft een prettig schakelende zesbak (ook verkrijgbaar met DCT automaat die alleen deze maand gratis wordt aangeboden). Het comfort is zoals gezegd zeer goed dankzij een goed absorberend onderstel en een vrij stille cabine. Ook op de snelweg is de Tipo stil en comfortabel. De 16v T-Jet is lekker gretig, pakt vroeg op en klinkt mooi met een kleine roffel op de achtergrond. In die cabine is het goed toeven dankzij voldoende zacht aanvoelende materialen en prima afwerking. Een fijn 7 inch beeldscherm met DAB+, Uconnect Live met toegang tot allerlei media en de laatste verkeersinformatie, maken het leven makkelijk volgens de modernste standaard. Daar komen nog zaken als een achteruitrijcamera bij. Hoofd- en beenruimte is er volop, zowel voor- als achterin. Kortom een buitengewoon complete auto waar niets op aan te merken valt, als je niet van muggenziften houdt. Met de Tipo SW bezit je dus te midden van de massa een frisse verschijning die erg prettig is in de omgang. Fiat heeft absoluut geen halfbakken product geleverd in dit drukbezette segment en pakt de draad gewoon weer op, waar Lingotto het tien jaar geleden ongeveer (of langer als het om een SW gaat) heeft laten liggen. Conclusie; Een unieke auto in al z’n ingetogenheid. Laagdrempelig en toch bijzonder. Precies zoals het uiterst gastvrije kasteel Aldenghoor met aangelegen Brasserie in het Limburgse Haelen, waar we meer dan hartelijk werden ontvangen op onze doorreis met de Fiat Tipo SW.
[nggallery id=1176]
De reden dat Fiat in Nederland niet succesvol is met de Tipo is dat de Nederlandse importeur niet of nauwelijks aktief is in de zakelijke markt. Daarnaast heeft de Tipo ook een relatief hoge uitstoot, wat zijn concurrentie positie meer verzwakt. De auto verdient in ieder geval veel meer ! Maar dat geldt voor meer modellen.
Staat bovenaan de shortlist voor de volgende leasewagen. Het enige dat ik jammer vind is dat er geen audio upgrades in de optielijst staan, buiten de DAB+ en de Android auto. Betere speakers, versterker en subwoofer had het afgemaakt. Is ook gunstiger in de lease dan zijn directe concurrent, de Peugeot 308SW.
Ik heb enkele maanden geleden proef gereden met deze uitvoering en ik was aangenaam verrast, een erg plezierig rijdende auto. Tot aankoop is het niet gekomen, maar dat heeft meer te maken met de lage inruilprijs van mijn huidige bijna 11 jaar oude auto, waardoor vooralsnog doorrijden toch beter uit komt.
De nieuwe Firefly motoren uit Polen moeten hier zo snel mogelijk in begin 2018 zodat de uitstoot lager wordt en de Tipo aantrekkelijker wordt voor de Nederlandse markt, want met de Tipo zelf is helemaal niets mis, ik begin hem steeds mooier te vinden!
Zeker een mooie auto. Nu nog tevreden met mijn Croma maar dit is wel een mogelijke opvolger. De 1.4 tjet is op zich prima en betrouwbaar maar inderdaad zijn de formele verbruikscijfers niet top. Van de diesels wel, maar die zijn alleen interessant als je veel rijdt. De SW heeft als voordeel dat ie grotere bagageruimte en meer hoofdruimte heeft.
Prima auto inderdaad, maar de concurrentie is moordend en dan moet alles kloppen. En dat is niet het geval, voor ons land. Bij deze luxe versie valt het relatief nog wel mee, maar bij de meest verkochte basismodellen is het verschil met het buitenland extreem. Vanafprijs in Italië 15.240, in Duitsland 14.450, in Nederland 19.995. Dat is 30% duurder. In die landen is het prijsverschil tussen no nonsense modellen als de Tipo en bv de Skoda Rapid en de meer modern ogende modellen veel groter dan hier. En dus is de markt voor no nonsense modellen hier maar klein. Daar hebben Dacia, Skoda, Seat etc in NL ook last van. Zoals Rene1964 zegt: snel die Firefly modellen erin!