FCA ontkent Chinese interesse
De speculaties rond een eventuele Chinese aankoop van FCA bleven de afgelopen dagen nog even rondzingen, maar Lingotto heeft het nu officieel een halt toegeroepen. Enige Chinese producenten ontkenden zelf al, maar toen Great Wall eerder vandaag zelfs in verband werd gebracht met een eventuele overname van het (strategisch belangrijke) merk Jeep, heeft FCA toch besloten er een officieel persberichtje tegenaan te gooien.
Er is geen contact geweest voor een eventuele overname van Jeep of andere merken uit het portfolio van Fiat Chrysler Automobiles. FCA laat verder weten dat het op koers ligt om haar investeringsplan en de daaraan gekoppelde doelen voor de periode 2014-2018, tot een goed einde te brengen. Over 6 kwartalen zal dit plan afgerond zijn en begint een nieuwe fase (2019-2022).
Dit is goed nieuws om te horen .
Zo’n persbericht heeft geen enkele waarde, want ook als er wel zou worden onderhandeld zal men zeggen dat dit niet het geval is. De pers informatie geven verstoort de onderhandelingen en verzwakt de positie. Bovendien is FCA een beursgenoteerd bedrijf dat koersgevoelige informatie niet zomaar de wereld in mag slingeren zonder ook de aandeelhouders te informeren. Als het waar is dan neemt FCA afscheid van de nog maar kort geintroduceerde strategie van het wereldwijd produceren en verkopen van haar merken: met Jeep was men daarmee het verst gevorderd met fabrieken en goede posities in Zuid- en Noord Amerika, China en Europa. Wat dat betreft onwaarschijnlijk. Maar de schuldenlast is zwaar, en als het bod goed is, dan kan het zomaar gebeuren. Zeker ook omdat fusies en overnames met Westerse partijen tot nu toe stuk liepen, terwijl andere partijen wel steeds meer met elkaar samenwerken. FCA moet samenwerken, overnemen of overgenomen worden, daarover is Marchionne duidelijk geweest. Een fusie / joint venture met Great Wall lijkt me meer voor de hand liggen dan de verkoop van Jeep.
@mareblu. De schuldenlast is niet meer hoog.
Dat is niet helemaal waar @Orso. Eind 2016 was de netto schuld nog 4,58 miljard, op 30 juni was de netto schuld gezakt naar 4,22 miljard, terwijl de doelstelling is dat het eind van dit jaar gezakt moet zijn naar 2,5 miljard. Dat gaat uit de operationele resultaten niet lukken. En dus is verkoop van onderdelen of het zoeken naar een financieel gezonde (fusie of overname) partner heel realistisch. FCA is 4x zo groot als Great Wall, maar zij hebben meer cash, dus zo gek zou het niet zijn als er een vorm van fusie/overname/joint venture komt.
@mareblu.
Adjusted EBIT JAN-JUL 2017 was 3,4 miljard. Schuld nog 4,2 miljard. Verwachte EBIT 2017 meer dan 6 miljard. De schuld is geen probleem meer. Al lossen ze niets af.
Toch is er echt wel iets aan de hand. De aandelen blijven stijgen en dat is niet voor niets!
Een zeer reëel toekomstscenario:
Alfa, Maserati en mogelijk ook Magneti Marelli en/of Comau gaan dezelfde weg op als Ferrari en gaan direct bij de Exor/Agnelli groep horen en in FCA blijven achter de massafabricage merken die zeer nauwe samenwerking (of meer…) met de chinezen gaan zoeken.
Automobielmanagement 23.08:
‘Ja, wij hebben inderdaad de intentie om te kopen.’ Duidelijker kon de woordvoerder van het Chinese autobedrijf Great Wall Motors het niet zeggen: GWM wil in ieder geval Jeep en desnoods Fiat Chrysler Automobiles helemaal kopen. Directeur Wang Fengying zegt dat hij al een toenaderingspoging heeft gedaan maar FCA ontkent tot nu toe in een officieel bericht dat er ook maar van enig contact sprake is geweest.
GWM zou een niet serieus te nemen bod gedaan hebben inderdaad.