Elektrische Maserati in 2019 productierijp
Volgens Marchionne zal Maserati in 2019 ook elektrisch aangedreven zijn. Het merk met de drietand vormt een krachtig wapen in de mondiale verkoop van de Italiaanse automobiel en dus mag er ook op het gebied van technische innovatie wat verwacht worden. Maserati neemt het voortouw, want tegen 2022 zal de helft ongeveer van FCA’s wagenpark deels of volledig elektrisch zijn. De voorheen -wat deze techniek betreft- zeer sceptische CEO, is er nu zeker van dat de vraag naar dit type aandrijving zal toenemen.
De diesel heeft veel minder toekomst, al mag dankzij een update van de software voor de dieselmotoren die FCA in de VS verhandeld, nu weer met een gerust hart de verkoop worden hervat. Hoewel er nog steeds een gerechtelijke vervolging plaatsvindt, is de CEO er veel zekerder van dat FCA zich geen grote zorgen hoeft te maken over deze zaak.
Het officiĆ«le productieplan tot 2022 zal tijdens de ‘Investor day’ voor aandeelhouders in het voorjaar van 2018 bekendgemaakt worden. Toch zal dit jaar al het een en ander al bekend worden gemaakt, met het oog op de bonden in ItaliĆ« die namens de werknemers meer perspectief eisen. Terugkomend op Maserati, valt er aan de zorgvuldig verpakte bewoordingen van Marchionne duidelijk op te maken, dat Alfa Romeo steeds meer een eenheid zal gaan vormen met het prestigieuze merk uit Modena.
Het bewijst weer eens hoe goed Marchionne veranderende tijden kan aanvoelen! Het lijkt met de elektrificatie allemaal veel sneller te gaan dan een paar jaar geleden voor mogelijk geacht en de reactie van FCA is 100% perfect.
Ik zou eerder willen zeggen dat Marchionne goed heeft aangevoeld dat het met de electrificatie van auto’s juist niet zo snel gaat als menigeen 2 jaar geleden riep. Wereldwijd is dit jaar minder dan 1% electrisch / hybride, volgend jaar hooguit 1,5%. In 2022 nog altijd max 10%. Marchionne was misschien laat overtuigd, maar dat was niet zonder reden, EV’s worden pas over een paar jaar rendabel. Zijn timing is perfect.
@Mareblu
Precies wat ik zeg, het blijkt NU toch ineens sneller te gaan dan sommigen dachten, doordat nieuwe technische ontwikkelingen sneller gaan dan eerder gedacht en door de toekomstige keiharde boycot van diesel en benzine in EU landen. Dus heeft Marchionne / FCA met perfecte timing de planning aangepast.
Laat FCA dan ook maar snel komen met Hybrid’s op basis van de TwinAir motor, daar was de 2 cilinder TwinAir motor voor bedoeld, om met een electro motor tussen motor versnellingsbak uitgevoerd te worden.