FCA in mei sterk op Europese bodem (+12%)

In mei groeide de Europese automarkt met een gemiddelde van 7,7%. Fiat Chrysler Automobiles ging daar nog eens dunnetjes overheen met een kleine 12% in vergelijking met de vijfde maand van 2016. Een stabiele toename dus van FCA in onze zone, waar het al maanden achtereen in een positieve flow zit. Vooral op de Duitse markt (+31,6) is momenteel een structurele stevige toename zichtbaar, wat alles met modellen als de Tipo, Giulia en Renegade te maken heeft. In Italië zijn met name de eerste twee ook echte kaskrakers en beide leider in hun segment. Bovendien ontvangen ook reeds langer bestaande modellen de nodige updates wat het marktaandeel op eigen bodem goed zal doen. Dit weekend alleen al starten de 500X S (foto), vernieuwde Panda 4×4, de nieuwe Panda City Cross (foto) en vernieuwde 500L. FCA verkocht in Europa vorige maand 109.800 auto’s (+11% op jaarbasis).

In Europa groeide Fiat met 15,6%. De Panda en 500 zijn samen opnieuw goed voor een groot aandeel van de verkochte exemplaren. Samen goed voor ruim 30% in het totale A-segment en een kleine 40.000 verkochte auto’s in mei. Alfa Romeo groeide vorige maand met 47,8%, gelijk aan 8.200 eenheden (37.000 stuks en +40,5% op jaarbasis). Lancia blijft stabiel met 5300 verkochte auto’s op met name de Italiaanse thuismarkt (32.800 stuks en +0,5% op jaarbasis). Jeep is stabiel met 9.200 verkochte auto’s in mei (44.600 stuks en +0,6% op jaarbasis).

Deel dit artikel:

12 gedachten over “FCA in mei sterk op Europese bodem (+12%)

  • 17 juni 2017 om 10:32
    Permalink

    mooi te zien dat Alfa het goed doet. Ze zijn nog ver van waar ze ooit zaten maar gaat de goede kant weer op en dat zonder betaalbare instappers. Maar kent iemand ook de totaal cijfers van Alfa? Ben wel benieuwd naar het totaal plaatje. Op basis van de EU cijfers tot nu zou dat 90.000 verkochte auto’s beteken aan het einde van het jaar. Toch wel jammer dat ze niet ook de 1.4 met 150 en 180PK leveren in de Giulia Daarmee zouden ze nog wat lichter kunnen zijn en gunstigere prijs voor meer aantallen in de EU en dat kan positief uitpakken voor de verkoop van de duurdere modellen door meer exposure trekt ook meer klandisie (moeten er nog wel weer een paar dealers erbij komen want die zijn dun gezaaid en maar weinigen bereid om 50km of meer te rijden om een dealer te bezoeken).

    Beantwoorden
  • 17 juni 2017 om 13:45
    Permalink

    Ik lees overal op het internet dat van de Giulia nog geen 20000 stuks verkocht zijn.
    En dat terwijl Sergio op een aantal van minimaal 80000 stuks had gerekend !
    Maar de Stelvio zou het gaan goed maken zei Sergio.
    Helaas pindakaas, je ziet ze bijna niet op de weg en zijn bijna net zo zeldzaam als een Ferrari .
    Jammer want de Giulia is een schitterende auto,maar helaas ook erg duur.
    Was toch beter geweest om de volume modellen Giulietta en de Mito te vernieuwen!
    Zijn mooie projecten de 4 C, Giulia ,Stelvio,maar of ze het daar mee gaan redden?
    Zou doodzonde zijn van Alfa Romeo ,een prachtig merk!

    Beantwoorden
  • 17 juni 2017 om 23:21
    Permalink

    Prachtige cijfers van FCA in Europa, daar worden we blij van. Wel jammer dat de redactie hier maag blijft jubelen dat het zo fantastisch gaat met de Giulia, want dat is helaas niet het geval. Marktleider in het segment in Duitsland? Onzin! In mei werden in Duitsland 210 Giulia’s verkocht, year-to-date 1264. Audi A4 5528 / 26.165, Mercedes C 6558 / 29.855. BMW 3 344 / 18.164. De Giulia doet het wel iets beter dan de Jaguar en Lexus, maar de aantallen zijn in vergelijking tot de Duitse 3 te verwaarlozen. En de geplande 80.000 stuks op jaarbasis wereldwijd worden op geen stukken na gehaald, we staan in 5 maanden op minder dan 15.000 stuks. Feitelijk maakt de Giulia een nog zwakkere start dan de geflopte159 en dat is zorgelijk. Die haalde in Europa de eerste jaren nog meer dan 50.000. En de 156 zelfs ruim 90.000. Snel komen met meer carrosserie varianten en met basismotoren. En hopen dat de Stelvio het beter gaat doen.

    Beantwoorden
  • 18 juni 2017 om 15:21
    Permalink

    Marublu .

    Als je beter leest dan lees je marktleider in italie . Voordat je weer wat roept eerst goed lezen

    Beantwoorden
  • 18 juni 2017 om 21:28
    Permalink

    Mood dat FCA al een tijd aan het groeien is. Maar het is nog kwetsbaar, in de EU te afhankelijk van de thuismarkt. Als FCA niest, is Italië verkouden maar als Italië niest is FCA gelijk ziek.
    De Giulia is een mooie auto maar de verkoopcijfers blijven nog achter bij de verwachtingen. Een SW zou zeker helpen. In het begin duurde hel (te) lang voor de productie op gang kwam, nu lijkt de vraag achter te blijven. Nu ligt dat ook door minder afzet in VS en Azië maar dat maakt ook duidelijk dat gokken op die markten ook een risico is. Dus misschien niet zo gek om ook te werken aan modellen specifiek voor de EU. Zoals de SW. En mogelijk als instapmotor de 1.4 multiair met 170 pk. Wat minder vermogen maar ook minder gewicht dus toch Alfa- waardige prestaties.
    En snel een HB als opvolger van de Giulietta en dan op basis van onderstel 500L of van nieuwe Argo een nieuwe Mito. En als die mooi en mooi afgewerkt wordt, op prijsniveau Audi A1 maar dan wel als 4-zitter. Moet markt voor zijn en geld mee te verdienen zijn.

    Beantwoorden
  • 19 juni 2017 om 17:17
    Permalink

    De duitse drie, de duitse drie, de duitse drie…
    Dan zit je op een italiaanse auto forum en dan lees je de hele tijd iets met ‘de duitse drie’. Wat is dat toch, waarom moet daar perse tegen op gebokst worden?! Is dan pas het zelfbeeld van FCA in orde? Ten eerste is het de eerste aankomende tien jaar per definitie absoluut onhaalbaar om van die verkoop-aantallen te winnen. AR komt van ver, heel ver, van op sterven na dood, verwacht geen wonderen.
    Hoe lang hebben de Duitse drie er over gedaan om te komen waar ze nu zijn? Precies… ruim een halve eeuw. En dan ook nog eens de huidige automarkt vergelijken met die van ruim 10 jaar geleden om zo pessimistische beelden te onderbouwen… Ik weet wel waar de beste stuurlui staan…
    Vervolgens zijn er mensen en hier reaguurders hier die denken dat de Giuia, binnen twee jaar, sinds verschijnen wel eventje Audi A4 en de BMW 3 serie eventjes van de troon gaat stoten?! Get real! Laat AR eerst maar eens zorgen dat ze een stabiel dealernetwerk opbouwen, zoals terecht hierboven werd opgemerkt. En of keihard mee gaan met de online manier van verkopen. Dan pas ben je inventief! En last but not least; geduld, op de de tanden bijten en stug door gaan, dat hebben de duitse drie ook bewezen dat dat werkt en dat hebben ze goed bewezen ook!

    Beantwoorden
  • 20 juni 2017 om 19:14
    Permalink

    In België zie je die Giulia veel rijden, dagelijks kom ik er tegen, en rijd zelf ook met eentje. Heb nu 84.000 km zonder problemen. Geleverd september 2016.

    Beantwoorden
  • 21 juni 2017 om 21:55
    Permalink

    Raf 84000 al ionge dan rij je best veel.
    Wij hebben een mito al 13000 km probleemloos.
    Maar die is bijna 4 jaar .

    Beantwoorden
  • 29 juni 2017 om 06:34
    Permalink

    Als je weet wie dat artikel geschreven heeft zou je het begrijpen…. Bovendien weet je dat de maandelijkse aantallen in Italië geen fantasie zijn want het bureau die dat registreert is onafhankelijk. Achterlijk artikel dit..en is 6000 nou echt zoveel als je weet dat er in heel Italië rond de 4000 per maand worden verkocht. Misschien heeft het wel met de huidige situatie in Turkije te maken dat er extra wordt afgenomen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.