Maserati Levante stimuleert productie Mirafiori
De Maserati Levante is alvast het bewijs dat FCA nog veel kan verdienen met de bouw van SUV’s. De groei van het aantal orders zet sinds de productiestart in Mirafiori vorig jaar goed door. Gemiddeld 150 exemplaren rollen dagelijks van de assemblagelijn. De FIM-CISL, een belangrijke vakbond, bevestigt deze week in een verklaring de vruchtbare gang van zaken in Mirafiori, dat vooral aan de productie van de Levante te danken is. Van de 4330 werknemers zijn iets meer dan 3500 momenteel aan het werk. Dat is inclusief de afdeling waar voor alle fabrieken in ItaliĆ« het plaatmateriaal gefabriceerd wordt.
Twee jaar geleden waren het er nog geen 1200 en werd er dikwijls maar een week per maand gewerkt. Dat de SUV van het merk met de drietand steeds populairder wordt, blijkt ook uit de cijfers van het afgelopen kwartaal. Circa 9.900 exemplaren van de Maserati Levante reden sinds januari dit jaar Mirafiori uit.
En hoewel de MiTo allang geen hoge ogen meer gooit, presteert ook de in Mirafiori geproduceerde kleine Alfa wat beter dan gedurende het eerste kwartaal van 2016. Iets minder dan 5000 tegen bijna 3000 vorig jaar. Dit is te danken aan een ververst model, meer aanloop naar de Alfa-dealer dankzij andere nieuwkomers als de Giulia en Stelvio, maar vooral ook dankzij het feit dat het B-segment in Italiƫ momenteel aantrekt door extra subsidies.
Bovendien zijn de vooruitzichten voor de grote oude kraamkamer van Fiat goed. De productie van de Levante zal over niet als te lange tijd worden uitgebreid met een hybride versie die naar verwachting de verkoop enkel verder zal aan doen wakkeren. Nog voor 2020 zal de productie vervolgens worden uitgebreid met een extra model, waardoor zoals beloofd alle werknemers van Mirafiori voor de decenniumwisseling weer allemaal aan het werk zijn.
Zag laatst een witte Levante met Duits kenteken door mijn straat rijden, gewoon een mooie chique auto, ik kan best begrijpen dat hij goed verkoopt ( buiten Nederland ).