Verkoop Magneti Marelli opnieuw ter sprake
Het was een tijdje geleden volop een onderwerp op de beurs, de mogelijk overname van Magneti Marelli door Samsung. Maar de Koreaanse multinational kwam in opspraak en dus werd het even helemaal stil rond de eventuele overname van de Italiaanse onderdelengigant van FCA. Vandaag kwam het in Zuid Korea plots weer ter sprake en dat had een positief effect op het aandeel FCA (+0,83%). Fiat Chrysler Automobiles zou een totale overname wensen, maar Samsung was in 2016 geïnteresseerd in een specifiek onderdeel dat 824 miljoen euro waard zou zijn. Lingotto wil voor 4,8 miljard wel van de hele mondiale groep van Milanese komaf af.
Stomme zet de verkoop immers het brengt meer op, op de lange termijn dan verkoop. Ja je hebt dan in een keer een dikke zak centen maar je bent de goede jaar cijfers van dit goed renderende onderdeel kwijt. Daarnaast ben je ook de kennis kwijt wat een verlies is aan de innovatieve kant van FCA .
Beetje net als V&D dat is goedkoop overgegaan naar investeringsmaatschappij. Die heeft voor dik geld alle vastgoed de deur uit gedaan en toen gingen ze de boel voor hoge prijzen terug huren ja de verkoop leverde ze meer op dan een jaartje huur kosten. Maar de huurprijzen gingen vors omhoog. Daarna gingen de verkopen omlaag en de huur bleef stijgen en werd de hoge huur de strop om de nek.
Hoe stom kan FCA zijn. Concurrenten zouden een moord doen voor een onderdelenbedrijf zoals MM. Zoals AR 159 terecht aangeeft is dit bedrijf zeer belangrijk voor FCA als het gaat om kennis en innovatie, zeker met de de kant die de automobiel nu opgaat (autonomous driving etc.). Fiat is de laatste jaren jammer genoeg al geen lichtend voorbeeld meer als het gaat om innovaties.
Helaas staat dhr. Marchionne bekend om z’n nogal kortzichtige en op de korte termijn gerichte beleid. Zie wat zijn op de korte termijn misschien financieel voordelige afbraakbeleid toe geleid heeft. Het imago van de Italiaanse auto is zo’n beetje slechter dan ooit, en Fiat moet zich continu richten op het veroveren van klanten, in plaats ze vast te houden.
Goede zet van FCA. Het bedrijf is de laatste jaren omgevormd tot een mondiaal concern, dat wereldwijd auto’s produceert en verkoopt. Onderdelen maken en elektronica ontwikkelen is geen kernactiviteit, die kun je slimmer en goedkoper extern inkopen, net zoals alle succesvolle fabrikanten. Als ze 4,8 miljard kunnen krijgen voor Magneti Marelli dringen ze de grote schuldenlast versneld terug.
@AR159: de investeringsmaatschappij die destijds V&D overnam was niet geinteresseerd in de winkels, alleen in het vastgoed. Die hebben ze succesvol verkocht, en zoals alle investeringsmaatschappijen doen hebben ze V&D vervolgens volgehangen met vreemd vermogen, met schulden. Een faillissement is dan onvermijdelijk en ook niet erg voor de investeringsmaatschappij maar alleen voor het personeel en de kredietverstrekkers. HEMA is ook zo’n voorbeeld, ooit florerend, nu alleen nog maar een schuldpositie die ze niet kunnen betalen.
@Dac1991: Marchionne is allesbehalve kortzichtig en juist vooral een lange termijn strateeg. Het imago van Italiaanse auto’s is onder andere slecht vanwege de slechte electronica in het verleden, dus dat is zeker geen reden om Magneti niet te verkopen
Mischien voor de heren die hier mopperen, we hebben mopar ook nog en verder onderdelen kan je overal kopen
Als FCA met de opbrengst Lancia weer in de markt zetten met een compleet gamma en meer winst maken vind ik het een prima zet.
Zo grappig, al die beterweters hier die zich zoveel slimmer achten dan toppers als Elkann / Marchionne.
@mareblu
De nettoschuld van FCA was eind 2016 nog 4,6 miljard euro. Dat is geen forse schuldenlast meer gezien een EBIT van meer dan 6 miljard euro. Daarvoor hoeven ze MM niet te verkopen.
Men verwacht dit jaar een EBIT van meer dan 7,0 miljard,een nettowinst van meer dan 3,0 miljard en een nettoschuld per ultimo 2017 van minder dan 2,5 miljard.
Het verhaal over die torenhoge schuldenlast is achterhaald.
Ach Henk, ik denk wel voor mezelf.
En ik denk het mijne over SM.
Als die “toppers” er voor gezorgd hebben dat Lancia dood en begraven is, dan voel ik me echt niet verplicht om iets bij FCA te kopen.
Ik zal mijn vrouw binnen anderhalf jaar niet nog eens naar FCA leiden om een product van hen te kopen.
Dat heb ik wel gedaan zo’n 3 jaar geleden, met als resultaat dat zij nu rondrijdt in een Ypsilon CNG.
Zij zal vermoedelijk nu iets elektrisch willen : wat biedt FCA tegen dan aan… ?
Indien ze opnieuw voor CNG gaat : dan komt Fiat eventueel in aanmerking.
Maar nu zonder “voorsprong” tov Opel en eventuele andere toekomstige aanbieders van CNG.
(VW groep is zo goed als uitgesloten, na ervaring van een kapotte versnellingsbak op 150.000 km) (Had de Lancia dealer maar een beetje moeite gedaan was het in 2007 mogelijk zelfs een Musa geworden ipv de Skoda Roomster)
O ja : de 4e Lancia Ypsilon heeft tot hiertoe de meeste pannes gehad.
Kwaliteit lijkt me niet meer wat het ooit geweest is tov de Y van halfweg de jaren ’90 of de Y10 van begin jaren ’90.
Soms vraag ik me af of deze Ypsilon een maandagochtend wagen is ?
(achterklepsluiting kapot, remsensor met rare kuren, ramen sluiten niet aan de ruitenrubbers aan, rubber afwatering paravant hing los bij aflevering (zogenaamde hersteliing daarvan : geluidsisolatie losgetrokken), twin-air module kapot (550€ coulance op een som van 1.100 €)
En dan mag ik niet slimmer zijn dan SM (en zijn korte termijn plannen en megalomane ideeën) om eens ergens anders te gaan kijken ?
Ik moet alles maar goed vinden wat zij doen en “blij” zijn dat ik een FCA product “mag” kopen ?
Yeah, right : met zo’n arrogantie verkopen ze aan mij niet.
@Koen
Sorry, sorry, voor mij teveel woorden om een punt te maken, blijft ongelezen.
Sergio Marchionne is een beetje de Arsene Wenger van de autoindustrie.
In het begin de ideale persoon om de boel te leiden, maar op een gegeven moment moet je in de spiegel kijken en conclusies trekken en wegwezen.
@ Specht : wie Arsene Wenger is, weet ik niet 🙂 , maar je hebt helemaal gelijk ivm die spiegel / conclusies trekken / wegwezen !
@ henk : flauwe reactie van jou.
Marchionne heeft grote overwinningen gebracht bij AC Fiat dat op het punt stond te degraderen. Wenger heeft zelden iets in de wacht gesleept.
Onderdelen extern inkopen kan altijd, dat doet men bij FIAT nu ook. Echter, gezien Magneti Marelli goed draait, heb ik zo’n vermoeden dat de onderdelen extern niet goedkoper zijn. Het nadeel van extern inkopen komt echter wel om de hoek kijken: Zodra je verkoopt, heb je geen controle meer over de prijs van onderdelen. Je verliest een deel van de controle over de kostprijs van je produkten. Zoiets is minder een probleem bij produkten waar je veel marge op maakt, maar bij produkten waar je minder marge op maakt (lees: Panda’s) kan het dodelijk zijn.
Verkopen levert dus zeker geen voordeel op wat betreft “slimmer en goedkoper inkopen”. Dat is een sprookje wat men je soms graag vertelt. Wel kan verkoop nog steeds zinnig zijn als het een blok aan het been is, of geld nodig is. Van beide lijkt totaal geen sprake.
Ik sluit me daarom bij de rest aan en zou het oliedom vinden, sterker nog, ze zijn knettergek geworden in Lingotto.
@Koen, ik heb in 2013-2015 een Panda Tracking 0.9 Twinair op CNG gehad voor mijn huidige MiTo, daar heb ik in twee jaar tijd 93.000 km mee gereden totaal zonder problemen, je hebt gewoon pech met die Lancia CNG lijkt mij….
Ik ken de prijs van de Lancia CNG, niet echt goedkoop, was de Panda CNG ook niet, voor hetzelfde geld heb je een mooie MiTo met de kop eraf voor je vrouw!!!
Magneti Marelli verkopen lijkt me geen slechte zet. Ik denk niet dat FCA er nu echt voordeel uithaalt dat het eigenaar is van een toeleverancier. Als de verkoop weer ruimte oplevert om te investeren in nieuwe producten, dan zeg ik: doen.
@koen ik ben ook niet altijd fan van Marchionne, maar om nu een maandagochtend-Yp als argument te gebruiken….
Als het zover komt, denk ik dat het waarschijnlijker is dat het geld gebruikt wordt om de Agnelli’s geld in de zak te steken (die hebben flink wat moeten neertellen om hun invloed te behouden na fusie met Chrysler), dan dat het in nieuwe modellen gestoken wordt: Er loopt immers al een investeringsplan. Dat er opeens nog weer miljarden geïnvesteerd gaan worden lijkt me onwaarschijnlijk: Twee keer zoveel investeren levert niet tweemaal zoveel verkopen op.
Het is niet uitgesproken, maar de verzelfstandiging van Ferrari had ook alles te maken met aandeelhouderspolitiek en minder met bedrijfsvoering. Ik heb daar een leuk centje aan verdiend, wie weet gaan ze nog een keer een dergelijk iets uithalen, of gewoon ouderwets dividend uitkeren.
De verkoop is alleen bedoeld om de 4.5 miljard schuld af te lossen niks meer
Rene1964 schreef : “”voor hetzelfde geld heb je een mooie MiTo met de kop eraf voor je vrouw!!!””
Neenee, ZIJ betaalt haar auto zelf 🙂
En ze wil enkel een nieuwe auto om “problemen” die je met een 2e hands kan hebben, te vermijden.
Niet dus met deze Ypsilon 🙁
Ook om problemen met een “wat oudere” auto te vermijden gaat die elke 4 à 5 jaar weg.
OneFiveNine schreef : “ik ben ook niet altijd fan van Marchionne, maar om nu een maandagochtend-Yp als argument te gebruiken….”
Ik heb die tekst (die Henk niet leest) enkel gebruikt om aan te tonen dat FCA (voor mij) op gelijke voet staat met andere merken indien er een aankoop van een nieuwe auto aankomt.
Lancia is weg, waarom zou ik Fiat moeten promoten ? Omdat het Italiaans is ?
Ik vrees dat ik nu extra garantie ga promoten… Maar ik denk dat ze dat zelf ook wel kan bedenken.
Waarmee ik niet heb gezegd dat Kia, Hyundai of Toyota de volgende auto zal zijn.
Dat ligt allemaal nog open.
Ik verwijt SM niet de mogelijke maandagochtend-auto die we hebben gekocht.
Wat ik hem wel (gedeeltelijk) verwijt, is de mindere kwaliteit : besparen op elk onderdeel, bepaalde mooie hebbedingetjes niet meer aanbieden in vergelijking met een vorig model.
Maar hij is niet de enige : ook andere fabrikanten doen dit om de winstgevendheid te vergroten.
Tot eer en en glorie van de aandeelhouders…
Ik lees nu pas de reactie van dmantione… 🙂
Met “eer en glorie” bedoelde ik jou niet 🙂 , wel inderdaad de Agnelli’s en andere groot-aandeelhouders.
Dat is ook mijn gedacht (en gedachtegang van anderen dat ik al gelezen heb) : centen binnenhalen voor de (erfgenamen) Agnelli’s die eigenlijk geen interesse hebben in auto’s bouwen en verkopen. Enkel het financiële voor ogen hebben door de mooie kersen te verkopen en dan te “cashen”.
“Kwatongen” zien zelfs in de toekomst de verkoop van het hele FCA auto-concern aan de Chinezen…