FCA stopt ook productie Fiat Viaggio en Ottimo
Fiat Chrysler Automobiles heeft ook een halt toegeroepen aan de Chinese productie van de Viaggio (2012) en de Ottimo (2013). De op de Dodge Dart gebaseerde vierdeurs en de uniek voor deze markt uitgedachte vijfdeurs, smelten verkooptechnisch als sneeuw voor de zon. Van krap 70.000 eenheden in 2014 naar amper 13.000 in 2016 (Viaggio en Ottimo samen). FCA’s strategie om het merk Fiat met rijk uitgeruste compacte modellen in de markt te zetten (voor een welvarende jongere middenstand) is vooral sinds het afkoelen van de Chinese economie, uitgelopen op een flinke mislukking. In de VS was de productie van de Dodge Dart en de Chrysler 200 op verlengde versies van een bestaand platform, al eerder gestopt. De basis waar ooit de Fiat Bravo, Lancia Delta en de Alfa Romeo Giulietta al uit voortvloeiden, leek heel even een mondiaal project te worden, maar dat was dus maar van zeer korte duur. Momenteel rolt enkel Alfa’s hatchback uit 2010 nog van de band op dit platform.
Het feit dat FCA nooit deze doorontwikkeling ook naar Europa haalde, wees al op een ongunstig kostenplaatje. Fiat koos er bijvoorbeeld bewust voor om het iets compactere ‘B-wide’ platform te gebruiken voor nieuwe C-segment auto’s uit Turkije. Een platform dat tevens in Italië, Servië en Brazilië in productie is. Toen de 200 en de Dart abrupt uit productie gingen, hing de Chinese toekomst van vergelijkbare producten al direct aan een zijden draadje. Een Fiat-versie op basis van de grotere Chrysler 200 stond oorspronkelijk nog op de planning, maar is al meer dan een jaar geleden geschrapt. Een Crossover behoorde ook tot de plannen officieel, maar is nu uiteraard ook van de baan. De productiecapaciteit van de FCA-GAC fabriek in Changsha komt op 140.000 eenheden per jaar en wacht nu dus op een nieuwe invulling. In China worden reeds Jeeps geproduceerd, wat nu nog verder zal worden uitgebreid via dit ontstane ‘productiegat’. Het is nog onduidelijk hoe FCA nu tegen het vermarkten van het merk Fiat op Chinese bodem aankijkt. De Viaggio/Fei Xiang was in 2012 bedacht als voortvarend idee om het fiasco met Nanjing Fiat (1999-2007) snel te vergeten. Marchionne gaf zelf enige tijd geleden echter aan dat middensegment massaproductie onrendabel is voor FCA, zolang er geen nieuwe partners aan meewerken. Dat verklaart mogelijk waarom er op dit vlak een radicale keuze is gemaakt.
Gelukkig hebben wij de Fiat Tipo!
In China gaat Fiat mogelijk geheel vervangen worden door het veel succesvollere Jeep???
De hans hierboven ben ik dus niet
De Chinese automarkt is de grootste ter wereld, bijna een kwart van de wereldwijde automarkt. Wie er succes heeft, verkoopt er enorme aantallen. Sinds Fiat er startte met de compacte modellen is de markt echter totaal veranderd: de best verkochte auto van het land de Wuling Hongguang is een MPV (650.000 stuks in 2016), de nummer 2 is de Haval H6, een SUV (580.000). Naast een enorme opkomst van SUV’s, MPV’s en Crossovers worden er ook veel (vaak verlengde) E-segmenters verkocht. Het segment waarop Fiat mikte is dus niet meer het juiste segment, en daardoor is Fiat wellicht ook niet meer het meest geschikte merk voor China. De Crossovers en SUV’s van Jeep doen het echter heel goed, vorig jaar 125.000 stuks. Voor Alfa Romeo en Maserati liggen er ook kansen met hun SUV’s en toekomstige E-segmenter, mits lokaal geproduceerd ivm de gigantische importheffingen.
Iemand denkt dat ie lollig is
Hadden gewoon de productie van de delta iets gewijzigd naar china moeten verhuizen ,lange wielbasis luxe en ietwat protsig .krek wat chinezen willen en de kosten zijn laag de mallen zijn oud en hopelijk afgeschreven .dus voor redelijk geld op de marktbte brengen daar .dat het een hatchback is ,is eigenlijk het enigste minpuntje wat ik in dit verhaal kan vinden .
Airbsg,
Lancia is het merk bij uitstek voor China veel luxe voor een normale prijs. Een nieuwe Delta Kappa etc zou voor China een prima auto zijn. Maak Showrooms met Alfa Romeo Jeep en Fiat 500 label en Lancia dealers!
Ciao
Squadra
Ik vrees dat de Giulietta ook geen heel lang leven meer heeft. De update was natuurlijk al niets bijzonders en als het platform nergens meer gebruikt wordt zal het ook moeilijk zijn om dit nog jaren vol te houden… Zeker als Alfa al aangeeft dat een opvolger er waarschijnlijk niet in zit.
De Cherokee gebruikt in basis hetzelfde platform en is een van de meest succesvolle FCA producten in Sales…..
@Squadra
Ben toch bang dat je heel erg aan het dromen bent.
Eerst twee berichten aan @moderator voor twee bugs in het systeem.
1. Voorheen gebruikte ik avatar hans. Toen er ook een ander was, gebruikte ik CCHans. Maar als iemand nu antwoordt op een bericht van hans, krijg ik een bericht.
2. Soms staat bij “Laat een reactie achter” een avatar en e-mailadres van een eerdere reageerder ipv mijn eigen.
On topic: jammer dat het Fiat niet lukt. Nu de verkoop in Brazilië terugloopt zou het mooi zijn als FCA in China of India een serieuste speler zou kunnen worden.
Cchans ,in china kan t alleen nog lukken met elektriek of hybrid suv .word giga gepromoot daar ,moet ook wel, gaan zowat de pijp uit met al die uitstoot van fabrieken en auto s in mindere mate .
In brazilie kan t nog wat worden maar moet je de markt serieus nemen in die hoek pakken de koreanen ook een flink stukje mee en die nemen deze regio wel zeer serieus.
In india is er minder kans nu tata met vw flirt ,misschien iets met marutti ( is ook iets van suzuki) en suzuki .met een lege knip en handen vol aan andere dingen is het een moeilijk verhaal
Gemiste kansen dus en nu weer vw als vriendje die niet wil na general motors .
dussssss.
Fiat in China: het gaat nooit wat worden. Het is te weinig en te laat. Met Jeep en Maserati zijn ze redelijk op weg, maar ik denk dat FCA beter kan stoppen met het voeren van Fiat. Liever helemaal niet dan dat je het merk te grabbel gooit op de Chinese markt. Hetzelfde geldt overigens in de USA.
Met innovatie en slimme marketing kom je een eind in china.als je de modellen ziet (op een enkele na ) zijn echt verschrikkelijk daar .zelfs een kopie ziet er niet uit .
Fiat heeft zeker wel kansen in China maar idd ik denk dat Alfa Romeo en Jeep de grootste spelers zullen worden op deze markt en misschien dat FIAT met het 500 label wat kan doen op kleinere schaal. Ik zou FCA liever samen zien gaan met Mazda en Suzuki zeker de markt in India is interessant voor FCA. Mazda kan dan weer wat beteken voor Lancia en Chrysler met onderstellen die ze dan samen kunnen ontwikkelen een nieuwe Mazda 6 zou met een nieuw onderstel ook een mooie Lancia Prisma en Chrysler 200 kunnen voortbrengen. De Opvolger van de huidige MX5 kan dan als FIAT 124 Spider en Lancia Fulvia coupe kunnen worden ontwikkeld. Ook de Mazda CX5 kan een prima Lancia en Suzuki Vitara versie krijgen met een eigen carrosserie en motoren. Er kan dan meer op Hybride techniek worden ontwikkeld en de Mazda 2 kan op een heel nieuw veel lichter platform zorgen voor een nieuwe FIAT Punto (ala FIAT Tipo) en iets grotere en luxere Lancia Ypsilon, en Suzuki Swift en Baleno. Dan kan Alfa Romeo dit onderstel gebruiken B-Evo voor een nieuwe 5 deurs Alfa Romeo Mito met een eigen wielophanging die ook gebruikt kunnen worden door Abarth Punto. in het C-segment kun je van Tipo tot Lancia Delta tot Mazda 3 en een nieuwe Suzuki.
Alfa Romeo zou dan samen met Dodge en Maserati het Giorgio platform kunnen gebruiken voor ultra sportieve modellen
Ciao
Squadra
Pfoeh, heel plan. Mazda lijkt me niet de gedroomde partner, want dat merk vist wel heel nadrukkelijk in de Alfa-vijver en heeft net als FCA niets op met hybride en elektrische auto’s. Bovendien willen Chinezen geen Japanse auto’s, dus op dat gebied heb je ook niks aan ze.
Suzuki zou wel interessant kunnen zijn om meer voet aan de grond te krijgen in bepaalde Aziatische landen, waarvan India als belangrijkste. Ik denk dat er voor FCA heel veel kansen liggen in India, maar zoals het nu wordt aangepakt werkt het niet. Ik heb nooit begrepen waarom ze de modellen uit Brazilië niet in India op de markt hebben gebracht. Dat zijn echt de perfecte auto’s voor India (en Noord-Afrika).
Belangrijk is dat men langetermijn gaat denken, een markt veroveren vereist nu eenmaal geduld. Typisch FIAT is om eens iets te proberen en als het niet leuk direct op te geven en met een ander geniaal kortetermijnplan te komen. Ik denk dat de Viaggio een schoolvoorbeeld is.
Alleen bij Alfa Romeo lijkt nu een beetje langetermijn gedacht te worden.