Marchionne wil Ferrari groter modelgamma geven
Sergio Marchionne is een man van de keiharde cijfers en daarom heeft hij het lef om het sterkste automerk ter wereld een stukje minder exclusief te maken de komende jaren. Marchionne gaf -niet voor de eerste keer- aan dat Ferrari nog veel meer auto’s kan produceren en verkopen, en dat er veel kansen liggen in het uitbreiden van het modelgamma. Iets wat zijn voorganger (Luca Cordero di Montezemolo) overigens met afgrijzen zal hebben aangehoord deze week. Hij zei dit tijdens de presentatie van prachtige resultaten van afgelopen jaar. Maar liefst 8014 Ferrari’s werden wereldwijd verkocht, wat er 350 meer zijn dan in 2015 (+4,6%). Welke nieuwe extra modellen Ferrari in de toekomst zal produceren is nog niet bekend, maar er wordt al wel vaker gesproken over een ‘instapmodel’ op basis van een nieuw modulair platform.
Ferrari is precies in deze week van nieuwe mooie jaarcijfers door de Brand Finance uit Londen uitgeroepen tot sterkste automerk en op een na sterkste merk ter wereld als het om de commerciële potentie gaat. Daar zal Marchionne ook bewust van zijn en dus wil hij er veel meer uithalen. Ferrari, dat dit jaar haar zeventigste verjaardag zal vieren, heeft in 2016 een netto-omzet gedraaid van 3,1 miljard (+8,8%). Op alle continenten is geplust. Marchionne overweegt overigens om met Ferrari een aandeel te kopen in de F1.
Misschien dat een (Ferrari) Dino V6 2.9 Turbo met midden motor en iets van 540PK een mooie aanvulling is. Als ik FCA CEO zou zijn dan liet ik deze modellen maken in de Maserati fabriek in Modena, Maserati maakt dan zijn eigen versie en die noem je Bora deze zal meer GT zijn dan supercar. En dan zou ik Lancia als merk in 2019 her lanceren met op deze basis de Lancia Stratos.
Ciao
Squadra
Een wat kleinere Ferrari die op wat grotere schaal geproduceerd wordt, zou Ferrari een heel eind helpen de Europese CO2-verplichtingen na te komen. Een Dino heeft als voordeel dat het wel een Ferrari is en toch niet, en daarmee de exclusiviteit behouden kan blijven. Wellicht wel de juiste auto op het juiste moment.
@squadra maar goed dat jij geen CEO bent 😉
De Dino herlanceren zou nog kunnen, maar die auto moet je niet bij Maserati gaan bouwen. Ferrari = Ferrari. Een nieuwe Bora als vervanger van de GranTurismo is leuk, maar die plannen zijn er al (Alfieri).
Het herlanceren van Lancia met een sportauto? Dat is echt drie keer geld weggooien. Lancia is te onbekend, heeft geen dealers en het kost teveel geld om zo’n merk te herlanceren. Geld dat FCA niet heeft. En áls je Lancia terug laat komen, ik zeg áls, dan als luxemerk en niet als sportief merk. Daar heeft FCA er al genoeg van.
Gisteren een restauratie van een Ferrari Mondial gezien in Classic Car Rescue, een nieuwe Mondial voor de hele society dan zou hoe heurt het zeggen!