Fiat Tipo gamma wegens succes uitgebreid
In een halfjaar tijd is de Fiat Tipo zo populair geworden, dat het in het C-segment druk bezig is om lijstaanvoerder VW Golf te verdringen. Precies zoals men in Lingotto gehoopt had. De uitdaging was groot, want de genoemde Duitse hatchback is inmiddels al enkele decennia ook beneden de Alpen boegbeeld van het segment. Een zeer concurrerende prijs, gecombineerd met een rijke uitrusting en degelijke kwaliteit, is de slimme cocktail waarmee de Fiat Tipo de uitdaging vorig jaar is aangegaan. Dit is overigens niet enkel een nationale aangelegenheid. In de ons omringende landen kan de Tipo namelijk ook de strijd aan dankzij een zeer scherpe basisprijs. Vanaf 10.990 euro in Duitsland bijvoorbeeld en zelfs nog iets minder dan dat in Spanje, waar Fiat een steeds groter marktaandeel weet te bereiken.
Het contrast met onze markt is zoals gezegd groot. Bij ons is de C-segment Fiat nog altijd een grote onbekende. Andere motoren zouden daar verandering in kunnen brengen, maar de nieuwe drie en viercilinder van FCA is nog niet op ons continent aangekomen. In Italië doet men er intussen nog een schepje bovenop. Zo start men nu met de LPG uitvoering op de 1.4 95 pk en zijn de sedan, hatchback en SW voortaan ook als benzine met een krachtige (1.4) 120 pk krachtbron verkrijgbaar. Het Tipo gamma is nu rijker geworden dus, wat ook inhoud dat de ‘Pop’ ook met 16 inch velgen verkrijgbaar is en dat de ‘Easy’ voortaan standaard met Cruise Control is uitgerust. Het nieuwe ‘Pack Radio’ met Bluetooth en bediening aan het stuur, is nu ook op de Pop leverbaar. Vijf inch touchscreen, met lederen stuurwiel plus bediening, debuteert intussen op de Easy. Easy Business voor de zakelijke rijder is er intussen met regelbare lendensteun, stroomaansluiting in de kofferbak, parkeersensoren, Cruise Control, Brake Control, Speed Limiter en infotainmentsysteem met ‘Uconnect Nav5’ met TomTom 3D navigatie. De nieuwe uitrustingsniveaus waren vorig weekend voor het eerst bij een Fiat-dealer te bewonderen.
Is de nieuwe 1.4 van 120pk dan de multi-air? Zou wel super zijn, is een zeer goede motorisatie.
Nee, de oude Fire met turbo kon tot 120pk, ik ga er vanuit dat het deze is. De multi-air zit op 105/135pk afhankelijk van of het de atmosferische of turboversie is.
Volgens mij is het wel de multi-air
zoals dmantione al zegt gaat het om het oude fire blok met turbo, dit om kosten te sparen. de nieuwere 1.4 multiair zou niet voor deze prijs geleverd kunnen worden, ook zou de CO2 uitstoot lager zijn dan.
“Zo start men nu met de LPG uitvoering”
Lijkt me logischer dat het de CNG (Metano) versie is. LPG is niet goed verkrijgbaar in Italië.
Ik moet zeggen dat ik het een aantrekkelijk model vind met een zeer complete en scherpe propositie.
De 5drs Tipo is echt een prachtige basis voor een Lancia Delta en dan natuurlijk een HF intergrale. Ook de maat voering is perfect voor het WRC ik zou het wel weten!
Ciao
Squadra
Vooral de SW ziet er eigenlijk best prima uit, en voor een scherpe prijs.
Ik hoop dat de zuinige en fiscaal vriendelijke motoren er vlug zijn (ook CNG), nodig om optimaal rendement uit dit positieve ‘momentum’ te halen.
Nee hoor gaat echt om LPG hoor (GPL). Een behoorlijk grote markt in Italië.
In welke landen is de Tipo bezig de Golf te verdringen?
In italie is dat al gebeurd
Nog niet op jaarbasis maar al wel de laatste paar maanden 🙂 Ik verwacht voor 2017 een absolute nr 1 plaats