Alfa Romeo Stelvio First Edition van start

De rijk uitgeruste Alfa Romeo Stelvio First Edition is nu officieel te bestellen bij de dealer. Over het uitrustingsniveau van deze ‘openings editie’ hebben we reeds uitvoerig geschreven. In Italië zal deze uiterst luxe D-segment SUV met sportieve rijeigenschappen vanaf 57.300 euro te krijgen zijn. Het betreft inderdaad een met luxepakket uitgeruste 2.0 turbo met 280 pk te zijn, voorzien van Q4 vierwielaandrijving. Bij ons is de richtprijs voor deze eerste editie circa een kleine 10 mille meer (68.000). Nederlandse klanten kunnen echter naar verwachting achteraansluiten vooralsnog, aangezien de productieaantallen deze maanden nog redelijk laag zijn. De Italiaanse markt zal dus de belangrijkste afnemer zijn.

De Stelvio Firste Edition 2.0 Turbo Q4 is gekoppeld aan een 8-traps automaat. Nul tot 100 gaat in slechts 5,7 seconden en 280 pk komen vrij bij 5250 t/min. Het maximale koppel van 400 Nm wordt bereikt bij 2250 t/min. Omdat dit bij normale omstandigheden vrijwel geheel naar de achterwielen gaat, geeft de lichtvoetige Stelvio doorgaans de sensatie van een achterwielaangedreven auto. Wanneer het allemaal wat minder is qua grip, gaat 50% naar de voorwielen. De top van de eerste SUV van Alfa Romeo ligt op 230 km per uur. De Euro 6b motor heeft een verbruik van gemiddeld 7 liter per 100 km, terwijl de CO² uitstoot volgens de folder op 161 g/km ligt. Leeg weegt de Stelvio 1660 kg en de inhoud van de bagageruimte komt op 525 liter. De Stelvio is 1648 mm hoog 1903 mm breed (zonder zijspiegels) en 4687 mm lang (wielbasis van 2818 mm).

Deel dit artikel:

6 gedachten over “Alfa Romeo Stelvio First Edition van start

  • 19 januari 2017 om 10:12
    Permalink

    Ben benieuwd hoe de auto in het echt overkomt. Ik vind ‘m wel mooi op de foto’s, maar ook een beetje lomp in vergelijking met de (hoest) Macan (hoest). Indicatieve vanafprijs van de Stelvio is trouwens 55.000 euro.

    Beantwoorden
  • 19 januari 2017 om 13:21
    Permalink

    @Lusso: inderdaad, 100kg lichter dan de Macan en de Jaguar F-Pace. Dat belooft veel voor de rij eigenschappen , praktijkverbruik etc. Ik denk dat dit model Alfa veel meer gaat brengen dan de Giulia.

    Beantwoorden
  • 19 januari 2017 om 17:22
    Permalink

    En die 1660 kg is dat voor de standaard versie die alleen RWD heeft?
    Of voor deze versie met 4 wiel aandrijving, want dat scheelt wel wat kilootjes….

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.