Abarth begint bij 595
Plots is daar ook de eerste Abarth 595 Competizione op basis van de vernieuwde Fiat 500. Nog maar een paar maanden geleden gelanceerd. Er zijn tegenwoordig modellen van FCA waar we veel meer geduld voor op moeten brengen, eer we ze van dichtbij mogen leren kennen. Misschien heeft het allemaal te maken met het succes van de 500 in ons land. Als je op Nederlandse bodem ‘Fiat’ zegt, denkt iedereen automatisch aan dat magische getal. Op de weg is dat ook goed terug te zien. Maar Abarth neemt voortaan wat meer afstand van ‘500’ en staat nu standaard in de folder als ‘595’. Dat maakt het gevoelsmatig enkel exclusiever, al neemt het 500-logo op het dashboardpaneel dat gevoel ook weer een beetje weg. Bovenin zien we de meer extreme 190 pk sterke 695, alleen als Biposto. Zeer gelimiteerd en niet eens opgenomen in Abarth’s normale prijslijst. Ook dat is een nieuwe en meer exclusieve aanpak, want de 695 was een paar jaar geleden feitelijk nog wat nu de 595 Competizione is. Deze laatste konden we nog geen jaar geleden ook met gesloten dak aan de tand voelen. Destijds vertegenwoordigde de 595 nog het middensegment van het merk met schorpioen, maar nu heet de ‘instapper’ dus ook 595, zij het zonder verdere toevoegsels. Abarth’s -bijna jaarlijkse- herindeling van het gamma zorgt zoals je misschien wel merkt, soms voor wat breinbrekende voorstudie. Om dit alles een beetje overzichtelijk te maken, heeft Abarth overigens een prima vernieuwde website geïnstalleerd, die ook in onze taal al volledig beschikbaar is. Mooi daarbij is ook het overzicht van de kits, (oftewel het befaamde ‘Assetto Corse’) met alles op een rij wat op het ene model standaard is en op het andere optioneel.
De 595 Competizione Cabrio die we deze zomer meenamen, oogt lekker agressief en nieuw dankzij de totaal hertekende bumpers (let op de letters ABARTH in de grille onder de kentekenplaat!) en de prachtige nieuwe bijna koraalrode kleur Rosso Abarth. Heerlijk fel ogend, mede dankzij de contrasterende knalgele Brembo’s en de sinistere zwarte 17″ “EsseEsse” spaakvelgen. Bij stilstand al zoveel oogstrelende dynamiek uitstralen, weten alleen Italianen te realiseren. Het interieur voelt wat luxer, wat onder andere komt door de nieuwe (fantastische) graphics op de display achter je stuur, afwerking in Alcantara eromheen en de Uconnect boordcomputer, die natuurlijk met de vernieuwde 500 te maken heeft. De erg mooie Sabelt stoelen trakteren je op een solide en heerlijke zit. Ook voelt dit 180 pk sterke bommetje wat meer gedempt dan z’n voorganger. Dat wil zeggen het voelt minder Spartaans, wat vast te danken is aan de nieuwe Koni’s met FSD (Frequency Selective Damping). Dat is een vooruitgang, want het maakt de Abarth op basis van de 500, enkel nog begeerlijker als alledaags gereedschap. Onze gedachte was dan ook dikwijls; “Ooit wil ik zo’n ding bezitten“. Standaard heeft de 595 145 pk en de Turismo heeft er 165. De 180 van de Competizione zijn wat ons betreft het meest verslavend, vooral in combinatie met het lekkere geluid uit het Record-Monza uitlaatsysteem, dat in een koude toestand flink rauw doorklinkt. Vooral als je wat speelt met het gaspedaal in een lagere versnelling. Het dikke geluid is voor wie er gevoelig voor is, onmiskenbaar een onderdeel van het totale Abarth-gevoel. Ook stationair…
[nggallery id=1140]
Dat fijne Abarth-gevoel dat we hier vaak proberen te duiden, krijg je ook wanneer je de auto sportief de sporen geeft. De looks maken het geheel af en lijken omstanders meer dan bij de vorige editie te biologeren. Verscheidene keren zijn we aangesproken door mannen, die dit toch wel heel gaaf vonden om te zien… en te horen. De prijs van de meest felle schorpioenen was in het verleden nog weleens de reden om de automatische grijns weer van je gezicht te halen. Maar ook dat is samen met de ordening van het gamma in positieve zin aangepast. De 595 begint bij 23.510 euro en de 180 pk Competizione heb je al voor 30.579 euro. De Cabrio die je hier ziet, begint bij 33.479 euro. De automaat kost ruim twee mille meer. Tot slot; Abarth heeft er slim aan gedaan om de aanduiding 595 centraal te stellen. Zoals gezegd draagt het bij aan het ‘Assetto Corse’ gevoel en eert het meer de geschiedenis die we allen zo bewonderen. De nieuwe meer uitgesproken look was enkel op papier heel even wennen voor ons, maar is eveneens een meerwaarde voor het aspect met dat prachtige rood-gele logo. Het neemt meer afstand van het alledaagse product met een ronder en 95 eenheden lager getal als aanduiding. Abarth is uitnodigender dan ooit en voegt daar ook nog de fantastisch ogende 124 Spider aan toe. We kunnen niet wachten…
[nggallery id=1141]
Misschien word er nu wat meer op kwaliteit en winstgevendheid gelet.in europa is een foutje of ongeluk snel vergeven ,in usa wordt je met pek en veren t land uitgeschopt .
Dat beetje extra tijd word misschien daaraan besteed.
Ook als je de boel goed in de gaten houd is er op gebied van personeel veel gedoe ,er word nu verwacht dat er resultaat geboekt word ,da s eng man .