Alfa 4C Spider CPZ Track Edition speciaal voor onze markt
Alfa Romeo Nederland nodigde ons uit om de 4C Spider eens te ervaren in combinatie met een stukje Nederlandse racegeschiedenis. We reden de 4C Spider CPZ Track Edition. Een gelimiteerde versie speciaal voor de Nederlandse markt in samenwerking met Circuit Park Zandvoort. Het label op de spatborden, wat extra details in carbon fiber, en een door Alfa Romeo geleverde GPS-gestuurde Lap Timer, kenmerken deze versie. Deze editie is er ook als coupé en kost met dak 77.450 Euro en zonder 88.350 euro. Je zult ‘m ongetwijfeld zien staan als je eind deze maand naar het Spettacolo Sportivo gaat. Soms is het ontstaan van zoiets een eenvoudig rekensommetje; Wie een van de 20 exemplaren van deze editie koopt, ontvangt namelijk een officieel eigendomscertificaat dat onder andere ondertekend is door Prins Bernhard Junior, de nieuwbakken eigenaar van het circuit aan de kust en sinds jaar en dag Alfa Romeo-liefhebber.
Uiteraard reden we even langs om Zijne hoogheid even te vragen of dit toeval is. Helaas was hij die dag zelf niet aanwezig maar troffen we een groot aantal Lotus-liefhebbers, die de 4C even niet hadden zien aankomen. Wat een verrassing en wat een verschijning! Terwijl dat Britse merk meer gemeen heeft met deze locatie, reed er tijdens de hoogtijdagen op het hoogste podium van de autoracewereld, nooit een Alfetta over ons nationale circuit tijdens een officiële Formule 1 Grand Prix. Want terwijl heel Zandvoort op 7 augustus 1948 ook zag hoe indrukwekkende Alfa’s over de baan raasden, kon het circuit pas in 1952 officieel een plekje in de GP afdwingen. Precies een jaar nadat Fangio in Bari de laatste F1 GP-titel voor ‘Il Biscione’ in de wacht sleepte.
[nggallery id=1138]
Wat de F1 betreft kwam de Nederlandse GP voor Alfa Romeo dus te laat (naoorlogse levering van motortechniek niet meegerekend). Maar uiteraard zijn er een hoop andere memorabele momenten geweest op Zandvoort, waarbij dat legendarische Italiaanse racemerk uit Milaan, wel degelijk een belangrijke rol vervulde. Bijvoorbeeld met de Giulia GT, GTA en GTAm in de jaren ’60 en ’70. Dat Alfa Romeo ooit tot op het hoogste podium weer in ere herstelt dient te worden, weet intussen iedere purist. Dat lange parcours is reeds ingezet en er wordt al gesproken over een rentree in de F1…vroeg of laat. Inmiddels droomt men op Circuit Park Zandvoort ook weer van eerherstel op dat podium. Deze dromerij en het circuit lieten we vervolgens weer achter ons. Wij reden met de even strak als de coupé sturende 4C Spider richting een buitengewoon gepassioneerde Italiaan in Scheveningen voor een fijne lunch met verse vis. Watertanden deed hij samen met ons. Wij vanwege het kostelijke door hem geserveerde voedsel en hij vanwege de naar eigen zeggen zeer ‘sexy Alfa’ voor zijn deur. Italiaanse sfeer ten top! Over top gesproken…het miserabele Hollandse zomerweer herinnerde er ons haarfijn aan dat een Spider in ons land veel minder vaak tot genot leidt. Toch haalden we het overigens ingenieuze vouwdakje van de 4C Spider er uiteindelijk af. Al was het vanwege het geweldige geluid dat nog doordringender is in de open lucht. Als beloning brak de zon nog door ook!
[nggallery id=1139]
Uhh AE,
Alfa Romeo heeft zeker wel de Grandprix van Nederland gereden eind jaren 70 en begin jaren 80. Maar wel weer een leuk verhaal dit en voor Nederland een uniek exemplaar.
Ciao
Squadra
En Huub Rothengatter heeft nog met een Ossela met Alfa Romeo motor op Zandvoort gereden.. https://nl.pinterest.com/pin/504403226992402790/
Alfa Romeo heeft volgens mij ook de Grandprix van Nederland gereden inderdaad. Zelf heb ik niet veel met Alfa Romeo maar vind het een mooie auto.
@Verzekering auto Alleen als constructeur van motoren, niet als renstal 😉
@Lancia4Ever
Alfa heeft wel de Grand Prix van Nederland gereden met de Alfa 179 en 182..