Giulietta doet gewoon mee aan comeback Alfa Romeo
Op dit moment wordt er geen enkele Giulietta gebouwd in Cassino… Maar dat is uiteraard tijdelijk, omdat het personeel tot 24 augustus aanstaande de gelegenheid heeft om de Italiaanse zon flink op te vangen aan het strand. Intussen reden wij tijdens een klassiek natte Hollandse zomer, met enkele C-segment Alfa’s door het landschap. Inmiddels hebben we sinds 2010 al enkele duizenden kilometers erop zitten in de Giulietta. ‘De tijd vliegt’ is een cliché die door je hoofd schiet, maar dat komt vooral doordat Alfa Romeo in 2010 een auto heeft neergezet, waar men gelukkig een tijdje mee vooruit kon, zonder er al te veel aan te veranderen. De jongste versie mochten we onlangs proberen als uiterst soepele en slimme 120 pk diesel met TCT-transmissie en kort daarna als sportieve 170 pk MultiAir met dito gerobotiseerde automaat. Vervolgens ook weer de zeer koppelrijke 2.0 diesel, in een prachtig Grigio Lipari (foto’s). Deze lak is overigens ook verkrijgbaar op de Giulia.
Eind 2015 vroegen we ons af, of de Giulietta nog van toegevoegde waarde zou zijn, nu de Giulia een totaal nieuwe standaard voor Alfa Romeo heeft neergezet. De rijdynamiek is naar behoren, evenals de vormgeving, maar het materiaal in het interieur en de techniek is van een andere orde. Toch weten we zeker dat de Giulietta dezelfde bezieling, genaamd “Meccanica delle emozioni”, kan weerspiegelen dankzij een berg aan karakter waar geen vervaldatum op zit. Terugkomend op de productie van de Giulietta, zien we bovendien dat de zes jaar oude hatchback met een kleine comeback bezig is. De afgelopen twee maanden waren namelijk de beste in twee jaar tijd en het afgelopen halfjaar werden er bijna 10% meer van verkocht dan in 2016, te weten 19.000 stuks. Let wel, we hebben het hier enkel over de resultaten op de belangrijke Italiaanse markt. De snaarstrak rijdende Giulietta, is met maar één variant (vijfdeurs) goed voor een vaste plaats in de middenmoot van het nationale C-segment.
[nggallery id=1136]
Maar je ziet het goed… We hebben naast de Giulietta ook alvast het symbool van het nieuwe Alfa-tijdperk meegenomen, in de vorm van de 180 pk sterke Giulia diesel. Deze auto overtreft in alles onze verwachtingen. Verwachtingen die we soms tegen beter weten in al jaren koesterden. Alfa Romeo zet in het D-segment duidelijk de toon en wil dit graag blijven doen. Daarom zal de SUV uit hetzelfde segment dit najaar internationaal gepresenteerd worden en draait de assemblagelijn begin januari al snel op volle toeren. De Giulia is intussen over heel Europa zich al flink aan het settelen. Terwijl officiële marktintroducties met de nodige aandacht van de pers wat worden gespreid, zullen ook tientallen strategisch belangrijk showrooms de komende tijd grondig worden aangepast, om het nieuwe Alfa Romeo een waardig onderkomen te geven. FCA Nederland zal vanaf dit najaar de Giulia ook volop onder de aandacht brengen, maar aangezien de sedan er al een paar maanden is nu, wisten we niet hoe snel we naar de Alfa Romeo-dealer moesten rennen. In geen tijden waren we dermate enthousiast over een nieuw product. We gaan later uiteraard nog uitvoerig in op de 2.2 diesel (foto’s), de 2.0 benzine en… de machtige Quadrifoglio.
[nggallery id=1137]
De Giulietta hoeft zich intussen niet te schamen, ja zelfs de MiTo oogt met z’n meer geprononceerde grille als een waardig familielid. Toch weten we maar al te goed dat dat deze modellen in realiteit niets meer hebben gedaan, dan het merk jarenlang op de kaart houden. Alfa Romeo heeft met de komst van de Giulia een totaal vernieuwde uitstraling van een zeer hoogwaardig niveau, dat eigenlijk de norm en inspiratiebron zal worden voor heel het Italiaanse autoconcern (inclusief de Amerikaanse merken). Dat is een van de redenen dat we stiekem al een beetje dromen van een opvolger van de Giulietta. Dit keer een heel realistische droom, die naar verwachting veel spoediger zal uitkomen bovendien.
Spijtig, dat de kwaliteit nog steeds, niet is, wat het zou moeten zijn !!!
De kwaliteit is top, zelf ook met een Japanse wagen(Honda) die helemaal niet top is met tal van mankementen!
@Frank Byens In de Giulia?!!? Mag je mer weleens haarfijn uitleggen waar dat ‘m in zit?
Kwaliteit is top. Heb op kasseiwegen gereden en geen parasietgeluiden gehoord.
?
Kwaliteitsbeleving is enorm subjectief. Is het een goede auto als het knopje van de multimedia solide aanvoelt? In de perceptie van sommige mensen wel. Alfa heeft niet als doel gehad Audi te overstijgen op dat gebied, ook niet op het gebied van technische snufjes misschien (bijv. Full-led verlichting) Het afwerkingsniveau is de USP van Audi, eerlijk is eerlijk. Maar heeft er ook 20 jaar over gedaan om dat te bereiken. Ik ken genoeg Audi rijders die om die reden de Alfa ook niet of nooit zullen kopen/leasen. Wat je daar verder ook van vindt. Alfa heeft nagenoeg uit het niets nu echt een serieuze concurrent gebouwd. De 156 en 159 waren dat om uiteenlopende redenen niet. Dat Alfa dit gelukt is, is een grootse prestatie. Voor de rest is het afwachten wat kwaliteit en betrouwbaarheid betreft, want de auto is in relatief korte tijd ontwikkeld. Dat is iets waar ik me toch een heel klein beetje ‘zorgen’ om maak op de langere termijn. Maar ze hebben bewezen grote stappen te kunnen maken!
Heb pas het genoegen gehad om in de QV uitvoering te mogen rijden.
Wat een prachtige auto ! Nog steeds van uit elke hoek een schitterende auto.
Een Alfa Romeo blijft met de jaren mooi en apart,een Duitser ben je heel snel op uitgekeken.En die kraakjes af en toe ?
Liever een kraakje dan gesjoemel onder de motorkap.
Neerklapbare achterbank is optie. Is dat ook zo bij BMW of Audi?
Geen idee of de neerklapbare achterbank standaard is bij Auwdi of BMW.
Maar alles wat standaard bij FCA is, is een optie bij die 2.
🙂
Neerklapbare achterbank is bij alle ‘premium’ sedans een optie. Wat belachelijk is, want waarom is het wel standaard op kleinere modellen (A-Klasse, 1 Serie, Giulietta)? Bij 159 sedan was het trouwens ook al een optie, bij de 156 sedan kon de bank helemaal niet omlaag dacht ik.
@Frank Bynens
Waar komt die wijsheid vandaan???
Het lijkt me nog wat te vroeg om te beoordelen of de kwaliteit van de Giulia top is of niet. Dat geldt zowel voor degenen hier die roepen dat het kwaliteit top is, als voor de enkeling die denkt te weten dat het niet zo is.
Beste AE,
Ik ben net terug van bijna 3 weken Duitsland, wat opvalt is de draai die de Duitse pers maakt bij de Giulia. Zelfs de Duitsers staan met knikkende knieen bij deze Alfa. Alfa Romeo is nu echt terug en mensen die weer onzin gaan roepen hebben hier niks te zoeken we zijn een echte liefhebbers site. Ik heb net weer bijna 2000 km gereden in mijn Alfa Romeo 166 wat vandaag de dag nog steeds een heerlijke Alfa Romeo is. Ik verbaasde me vooral over de slechte kwaliteit van de Autobahn waar de Alfa trouwens helemaal geen moeite mee had! Ook lang cruise met 180 soms over de 200 vind de Alfa heerlijk aan alles merk je dat het merk terug is!
Ciao
Squadra
Beste allemaal.
Dat gezeik over de Alfa kwaliteit ben ik stilaan meer dan beu.
Ik heb met de 159 sportwagon net 440000km achter de rug.
Even de indrukwekkende lijst aan gebruikte wisselstukken opgeven :
Olie
Oliefilter
Remblokken en schijven
Ruitenwissers vooraan
H7 lampjes vooraan
Aircocompressor
Banden
En voor ik het vergeet nog ruitewisservloeistof !!.
To heden heb ik firmawagens van voornamelijk duitse merken gehad,en deze mogen wat mij betreft niet eens langs de alfa gaan staan.
Hier in België zie je de 156 nog aardig veel rijden. Steeds volledig roestvrij en in redelijke staat,ondanks dat deze al 20 jaar oud zijn. Hoeveel A4tjes of passats van die leeftijd zie je nog ? Die dingen zijn een zeldzaamheid. In tussentijd wacht ik hoopvol op de bestelde nieuwe Giulia
Jongens, laat je niet zo opfokken door een flapdrol die iets over kwaliteit roept.
Azijnpissers ga op de Autoweek of Autovisie site zijken! Ik heb Zweeds, Duits en Amerikaans gereden, hier was altijd wat mee, alleen zat er ooit een Ford Mondeo saai model tussen zonder problemen! Nu heb ik mijn hart gevolgd en heb een Alfa Romeo MiTo Junior LPG 120PK, na één jaar 54000 km op de teller, totaal geen problemen mee. Ervoor een Fiat Panda benzine wit 68000 km zonder problemen en een Fiat Panda CNG zwart 93000 km zonder problemen!!!
@ Raf,. Als ge in Gent langs komt, vergeet niet even langs te komen voor testrit :'(
Hallo Tobias,
Ik kom regelmatig langs Gent.
Hoor van Jullie Alfa Garage Gent motors toch enkel positiefs.
Heb een aantal jaren in een Giulietta gereden. Mijn eerste Alfa ooit. En met de kwaliteit is echt niets mis. Dat is een vooroordeel dat iemand hier poneert om vervolgens niet meer terug te durven komen. Toch is Alfa mij kwijt geraakt. Omdat mijn Giulietta ingeruild moet worden en ik niet in een nieuwe Giulietta wil investeren voor 4 jaar terwijl ik weet dat ergens (?) in 2018 een radicaal vernieuwde Giulietta op de markt komt. En ten opzichte van andere auto’s levert de huidige Giulietta toch echt aan uitrusting in. Dus, alhoewel ik weg ben van de rijkwaliteiten, afscheid van Alfa. De Giulia zit helaas niet binnen mijn mogelijkheden.