Fiat 124 Spider wordt goed ontvangen
De nieuwe Fiat 124 Spider (plus de Abarth) gaat komend weekend pas officieel van start op de Italiaanse markt, maar is nu al een hit. Dat zegt Fiat-baas Olivier François in een interview. Reeds meer dan 650 Italianen hebben ‘m al op voorhand gekocht. Voor dit type auto een bijzonder goed aantal, aldus de Fransman die ooit leiding gaf aan Lancia en Fiat en momenteel al een tijdje actief is op meerdere fronten binnen FCA. De 124 Spider is dit jaar een naam die 50 jaar bestaat, dus een mooiere comeback kan men zich niet wensen.
Fiat heeft twee krachtige kanten die steeds verder zullen worden ontwikkeld. Naast de rationele tak met economisch zeer slimme en complete modellen, is er de zeer attractieve lifestyle kant, gebaseerd op iconische modellen uit het verleden. Uit de eerste categorie zien we de Panda maandelijks steeds grotere aantallen halen en de Tipo slaat ook goed aan. In Italië staat de C-segmenter op meer dan 17.000 verkochte exemplaren sinds begin dit jaar en daarbuiten staat de teller op nog eens 50.000 (voornamelijk de sedan aangezien de hatchback en SW nog maar net gelanceerd zijn). De Tipo is bijvoorbeeld in Turkije onder de naam Egea een model dat garant staat voor goede verkoopaantallen.
De 124 Spider is net als 500 een naam met pure aantrekkingskracht dankzij het verleden. Vooral in de VS waar ooit maar liefst 170.000 exemplaren van de open tweezitter zijn verkocht. Fiat bestaat al 117 jaar en is een bijzonder merk. Volgens François was men in Italië dat de laatste tijd een beetje vergeten, maar een model als de 124 Spider zal voor een nieuwe perceptie zorgen. Het feit dat ie in Japan geproduceerd wordt doet daar niets aan af. De 124 Spider heeft meer dan voldoende eigen DNA, zowel qua design, techniek en rijdynamiek.
Over Lancia blijft de voormalige baas van het merk uit Chivasso kort; Ypsilon is een verdienmodel en een eventuele uitbreiding van het gamma kan alleen als dat eveneens economisch volledig verantwoord is, aldus François. Zomaar een Beta Montecarlo of Delta Integrale uit de fabriek laten rollen, is dus niet rendabel hoe aantrekkelijk dat ook klinken mag.
Wat betreft Lancia is dat volgens mij een nieuw geluid: tot nu toe was het één model voor één markt. Nu is in de letterlijke zin sprake van een eventuele uitbreiding. En natuurlijk moet die economisch verantwoord zijn: FCA kan zich geen halo-modellen veroorloven waar geld bij moet.
En leuke Spider natuurlijk 🙂 Doet u mij over een paar jaar maar één in Azur-blauw met tan-lederen bekleding…
Een Lancia Fulvia op basis van de 124 als spider en coupe 🙂 zou best moeten kunnen en economisch verantwoord te maken.
Toch moet je niet onderschatten hoe veel ontwikkelingskosten zitten in het creëren van een versie met dak op basis van de 124 Spider.
Ik zou ook eerder denken aan een Lancia-volumemodel, b.v. o.b.v. de nieuwe Tipo. Andere voor- en achterkant, fraaiere afwerking, misschien wat extra techniek. Lancia als een soort luxe-uitvoering van een (of meer) rationele Fiat(s).
@Ze net als Audi van VW bedoel je dan .
@AR 159 Eerlijk gezegd vrees ik nog minder verschil dan tussen VW en Audi nu, meer zoals de eerste Audi 80 en de eerste VW Passat, met diverse gezamenlijke carrosseriedelen als deuren en spatborden. Ben bang dat meer differentiatie op dit moment gewoon niet te betalen is en niet rendabel. Audi is dan gelijk het voorbeeld waartoe dat op langere termijn kan leiden, maar dan zijn we gauw 10 jaar verder…