Marktdebuut Fiat Mobi en opvolger Punto in aantocht
Fiat begeeft zich in Brazilië in zwaar economisch weer en de nieuwe Mobi zal het merk uit Lingotto weersbestendig maken. Dit kleine slimme wonder met klinkende naam, vormt de ultieme volksauto en is slechts 3.566 mm lang, 1633 mm breed en weegt 907 kg. Met een beetje fantasie zou hij bij ons ‘Topolino’ kunnen heten en het leven van concurrenten als de Up! of C1 moeilijk kunnen maken. Precies dat wat de Panda overigens al doet. Onder de kap ligt zoals gezegd voorlopig nog de Fire (Evo Flex geschikt voor ethanol) 1.0 met 75 pk (standaard met 73 pk), gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen. De kofferruimte komt maximaal op 235 liter. De benzinetank is groot voor z’n klasse met 47 liter. Binnenin gaat Fiat met de tijd mee en zien we een 3,5 inch scherm op het dashboard. Brazilianen kunnen tevens hun Smartphone aansluiten om contact te maken met de App Fiat Live On.
Fiat kiest voor een nieuwe stijl en de onlangs in Brazilië gelanceerde Fiat Toro pick-up is duidelijk familie van de Mobi. Maar ook de Europese Tipo draagt zo te zien hetzelfde gen. Gisteren is de verkoop van de Fiat Mobi gestart. De Braziliaanse klant kan voor 31.900 real (8037 euro) al eentje meenemen. De versies van dit belangrijke nieuwe model luisteren naar de namen Easy, Easy On, Like On, Way en Way On. De Mobi 1.0 heeft een top van 154 km/u en gaat naar de honderd in 13,8 seconden. In de nabije toekomst lanceert Fiat op dit model een belangrijke nieuwe driecilindermotor, waar we uiteraard ook in Europa mee kennis zullen maken. De basis van de Mobi zal naar verwachting ook op den duur door Fiat gebruikt worden voor een nieuw Europees product. Deze tactiek zorgt dat Fiat haar producten in de kleinere segmenten uitermate concurrerend op de markt kan zetten.
Een ander model in ontwikkeling waar dat voor geldt is de nieuwe Punto die eveneens in Brazilië is bedacht, maar nu ook in Italië is gespot (foto onder). Deze ‘Global car’ zal in de loop van 2017 gepresenteerd worden en wordt straks waarschijnlijk in Servië naast de 500L gebouwd. De opvolger van de Punto wordt een stuk goedkoper dan zijn voorganger, maar zal verder datgene kunnen bieden wat je van een moderne B-segment auto verwachten mag.
De Mobi is een soort mini SUV. Niet echt voor de Europese markt. Te hoog op de pootjes. Ook zijn de zijramen wat klein, met wat dikke randen. Beetje als Dacia. Minder fraai dan de Tipo.
De Punto is goed nieuws. Goedkoper dan de huidige hoeft niet. Wel graag 100 kg lichter, iets ruimer en met moderne snufjes als achteruitrijcamera. Ik hoop dat ie aan de voor- en zijkant gaat lijken op de nieuwe Tipo met een niet een te sterk oplopende taillelijn. De achterkant wordt wel anders met de voor de Punto kenmerkende hoge achterlichten.
wel opmerkelijk dat Polen een beetje uit de gratie lijkt. Toch met en fabriek die met de Panda 2 en de 500, beide prima gebouwd, Fiat door een moeilijke tijd heeft getrokken. En ook de Idea was een prima auto maar helaas minder succesvol.
Ik vermoed dat als er weer een Punto komt, dat er geen 5-deur 500 gaat komen, lijkt mijn dan een beetje zinloos.