Marchionne legt focus op ontwikkeling van Alfa Romeo
FCA staat er volgens de CEO, tijdens de gebruikelijke persconferentie in Genève, goed voor en zal steeds meer in staat zijn om zich verder te ontwikkelen. ‘Geen slecht nieuws dus’ zegt de CEO, alsof hij wil benadrukken dat er meer reden is voor enthousiasme dan negativisme. Dat laatste bijvoorbeeld over het langzamer uitrollen van Alfa Romeo’s gamma tot 2020. FCA heeft geen partner nodig was de intonatie van de man in zwarte trui. Er zijn dan ook geen gesprekken met PSA en geen intentie om met de Fransen een huwelijk aan te gaan. Marchionne is dit keer erg open over de kleine vertraging van de Giulia. Volgens de CEO had het alles met de perfectionering van het product en het proces eromheen te maken; “We kunnen technisch alles bereiken wat we willen en we wilden niet met een product komen dat inferieur is aan de Duitse concurrentie.”
In de F1 zal Alfa Romeo echter pas optreden, als de belangrijke missie rond het Milanese merk slaagt. Daarom krijgt het succesvol uitrollen van het gamma eerst alle prioriteit. De SUV staat direct na het debuut van de Giulia al in de startblokken. Er wordt in Cassino zelfs al aan gewerkt. Intussen zegt Marchionne dat Ferrari het hoogst haalbare in deze tak van sport enkel hoopt te kunnen bewerkstelligen komend seizoen. Mercedes heeft niet stilgezeten en dus zal het een moeilijke klus worden hen te verslaan. Maar de SF16-H is competitief en zal zich bewijzen, ook al moet er ook nu nog veel aan gewerkt worden.
Hoewel de nieuwe Chrysler Pacifica aan de andere kant van de oceaan, als FCA’s eerste plug-in hybride de markt op zal gaan, zegt Marchionne dat de marges voor dergelijke techniek nog veel te klein zijn om direct met een heel hybride offensief te komen. Deze techniek zal vooral in de hogere segmenten voorlopig bij FCA van de band rollen. Marchionne heeft hoge verwachtingen voor de nieuwe Chrysler MPV op de Noord-Amerikaanse markt.
Over een eventuele opvolger van de Punto trekt Marchionne nog even geheel in eigen stijl een rookgordijn op. Volgens de CEO hangt het allemaal van het rendement af en heeft hij af en toe heftige discussies met collega Alfredo Altavilla over een eindbesluit. Hiermee lijkt Marchionne overigens zijn potentiële opvolger weer eens aan te wijzen.
ik vindt dit een geweldige man ,het bedrijf groeit en groeit,alleen de alfa niet te duur maken anders kan ik niet meer alfa rijden
Ik deel deze mening volkomen, laat die Marchionne maar schuiven. Over een tot twee jaar is ” bijna alleen ” nog Viva Italia dat de klok slaat in autoland.
@Ivo Timmers
Geachte heer Timmers, even een update: Plannen Alfa Romeo officieel uitgesmeerd tot 2020.
Laat Marchionne verder maar schuiven. Met wat extra geduld, dan maar. En dan wordt het met wat vertraging toch steeds weer wat mooier op de wegen!
Die man is niet geweldig, nee, een genie in bedrijfsvoering !! Hij heeft Fiat en AR gered.
“””Die man is niet geweldig, nee, een genie in bedrijfsvoering !! Hij heeft Fiat en AR gered.”””
En daarom is het NU tijd dat hij de fakkel overgeeft aan iemand die meer afweet van auto’s ontwikkelen, produceren, op de markt brengen enz.
Hij is heel goed om een (bijna) failliet bedrijf terug op de sporen te brengen, zeer slimme aankopen te doen (Chrysler/Doge/RAM) maar niet goed om FCA verder te leiden naar een groter marktaandeel / productie.
O ja : hij heeft Fiat en AR gered en Lancia de nek omgewrongen.
Dus een “hoera-hoera’ en’ hip hoi’ gevoel deel ik echt niet met jullie 🙁
@Koen: De man brengt de auto’s waar de massa op wacht. Dat dat niet is waar de liefhebbers op wachten, is dan maar jammer. De pijp moet eerst flink roken. Ik ben naast AR liefhebber ook Jeep liefhebber. Moet je ze daar eens horen piepen en zeuren als er iets nieuws komt. Maar ook die liefhebbers zijn uiteindelijk niet de kopende massa, net als Lancia / Alfa liefhebbers.
@koen
Je leed betreffende Lancia deel ik, maar don’t shoot the messenger. Naast een rijke historie, klinkende overwinningen en bijzondere charme zijn verkoopcijfers en ontwikkelingskosten om weer historische modellen te maken ook een graadmeter. Marchionne heeft keuzes durven maken. Ook moedig en door velen hem niet in dank afgenomen. Dat waren vooral diegenen die niet verantwoordelijk zijn voor het betalen van de rekeningen.
Laat Marchionne maar schuiven!
Che sera, sera / What will be, shall be
Doctor Faustus van Christopher Marlowe (eerste acte, eerste scène)
@Marco Pas : Ik ken dat gevoel ook een beetje toen Chrysler en Lancia samengeklutst werden. Maar uiteindelijk zag ik er wel de mogelijkheden in. Onder andere als overgangsfase een redelijk volledige ‘line-up’. Gezamelijke ontwikkelingen zouden daarna wel volgen. Zoals A, B en C door Lancia en D, E en monovolume door Chrysler. Waarbij het goede van beide merken voor een ‘kruisbestuiving’ zou zorgen.
Nee dus, Pimpernel heeft het (weer) goed en slim gespeeld om een aantal %-en van Chrysler op een voordelige manier binnen te rijven door Chrysler modellen op minstens 1 ander markt aan te bieden.
Voorwaarden voldaan ? Stoppen met die handel, was zijn beslissing.
Ik noem dat “leugenachtig”. Anderen noemen dat “marktdoorzicht” en “managerskwaliteiten”.
@niccolo : Volgens “velen” heeft AR meer kans op mondiaal vlak. Tot 500.000 exemplaren. Ik ben benieuwd en we zullen wel zien.
Wat het recente verleden betreft (tot pakweg 25 jaar terug tot nu), is Lancia er regelmatig in geslaagd om meer wagens te verkopen dan AR.
Met minder reklamebudget : tot 5x minder reklamebudget werd er uitgegeven in Italië voor Lancia tov AR. Je zou kunnen zeggen dat AR het nodig had, omdat zij minder verkochten in Italië dan Lancia. En dus wel een duwtje in de rug nodig hadden.
Waarom is / was het budget in de rest van Europa dan niet 5x meer voor Lancia tov AR om Lancia dààr te ondersteunen ?