Testpiloot FCA komt om het leven na crash op Balocco

balocco

Vorige week was er naast alle mooie berichten over de Giulia op het testcircuit, ook het tragische nieuws over een dodelijk ongeval op Balocco. De bekende testbaan van FCA tussen Turijn en Milaan is een plek waar dagelijks intensief tests worden gedaan met nieuw producten van de fabrikant uit Lingotto. Dat gaat soms op de limiet en met meerdere voertuigen. Testpiloot Giuseppe Russo werd dat uiteindelijk fataal toen hij woensdag 26 augustus in botsing kwam met zijn collega Nicola di Zadda. Zadda kwam er met slechts wat lichte verwondingen goed van af. FCA houdt alles stil rond dit ongeval en dus is er ook geen verklaring over hoe dit heeft kunnen gebeuren, ondanks de strenge veiligheidsmaatregelen die altijd op Balocco Proving Ground van kracht zijn.

balocco2

Het enige wat bekend is, is dus de naam van de personen in kwestie die beide per trauma heli zijn afgevoerd. Verder is gezegd dat de 45 jarige Russo uit Turijn uitsluitend voor Maserati tests deed en dat hij reeds in coma in het ziekenhuis van Novara arriveerde. Op vrijdagavond 28 augustus is hij overleden. Zijn organen zijn tevens ter beschikking gesteld, na goedkeuring van de familie. Zadda mocht na korte tijd alweer vertrekken uit het ziekenhuis van Vercelli.

Deel dit artikel:

3 gedachten over “Testpiloot FCA komt om het leven na crash op Balocco

  • 5 september 2015 om 11:54
    Permalink

    Een beetje verwarrend stukje tekst omdat er gesproken wordt over een “testpiloot” en op één van de foto’s een helicopter te zien is. Ik dacht eerst dat Fiat weer actief was als vliegtuigbouwer. “Vroeger” noemde je iemand een coureur en een piloot zit/zat in een vliegtuig.

    Beantwoorden
  • 5 september 2015 om 11:57
    Permalink

    een coureur rijdt bij mijn weten enkel wedstrijden aangezien daar het woord ‘rennen’ in zit.

    Beantwoorden
  • 5 september 2015 om 19:36
    Permalink

    @noordwest
    Volgens mij zocht je een site over Engelse auto’s of zo. Balocco is een testbaan en geen vliegveld, en dat weet de gemiddelde liefhebber van Italiaanse auto’s. Het is ook duidelijk op de foto te zien. In de UK worden veel vliegvelden gebruikt om op te rijden, maar het gaat hier niet over de stig.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.