Het nieuwe Alfa Romeo logo
Het nieuwe Alfa Romeo-logo is evenals de nieuwe Giulia een signaal dat het automerk weer een krachtig merk wil zijn. Een merk zonder fratsen dat gebaseerd is op vooraanstaande techniek en een lange traditie van absolute rijbeleving. Puurder qua beleving en doordachter dan welk ander automerk dan ook. Het nieuwe door Robilant Associati (dezelfde firma die het Lancia-logo in 2007 hertekende) getekende embleem is een ode aan het verleden en tegelijkertijd een teken dat vernieuwing moet uitstralen.
De Giulia is het eerste model met dit logo en voortaan zal ieder andere nieuweling in het gamma hetzelfde embleem ontvangen. De slang met (opnieuw gestileerde) Saraceense jongeling in de bek is groter en duidelijker zichtbaar. Deze versmelt vervolgens voortaan met de cirkel eromheen en het grote rode Milanese kruis. Het goud is voortaan zilver en de achtergrond is voortaan één zilverkleurig vlak met een mooi subtiel patroon. Het is overigens voor het eerst in 105 jaar geschiedenis dat de witte achtergrond (dat doorgaans onderdeel is van de Milanese vlag met rood kruis) links en de azuurblauwe achtergrond achter de slang rechts verdwijnt.
De letters rondom zijn tegelijkertijd weer klassieker van karakter dan op het embleem dat begin jaren ’70 is bedacht. De toevoeging Milano dat 60 jaar het Alfa-logo sierde blijft ook op de jongste editie ontbreken. Het logo krijgt vanwege de kleurverandering een Italiaanser karakter vanwege het donkerblauw en de tinten groen, wit en rood. Door deze wijziging kan het nieuwe embleem dat het rijke verleden in ere houdt, iets sterker worden herkend op de continenten waar het Italiaanse premium merk op zoek zal gaan naar nieuwe liefhebbers. Inmiddels is ook de website van Alfa Romeo aangepast in de nieuwe huisstijl bij dit logo.