Alfa Romeo ‘Giulia’ krijgt eindelijk vorm!
Eindelijk zien we Alfa Romeo’s nieuwe achterwielaangedreven D-segmenter, die zelfs door de CEO van FCA ‘Giulia’ wordt genoemd, op straat verschijnen met deels een definitieve vorm onder de camouflage. De Alfa komt langzaam maar zeker in de laatste testfase terecht, wat te zien is aan het testen van de productierijpe luchtinlaat. Aan de voorzijde heeft men dus de uiteindelijke neus onder het plaksel verstopt. De rest is nog altijd het jasje van de verzaagde Ghibli. Men geeft dus duidelijk zo min mogelijk prijs tot de dag van de onthulling.
Het ‘hart’ aan de voorzijde, oftewel de ‘Scudetto’ is duidelijk van formaat, gezien het feit dat deze vrijwel geheel tot de onderzijde van de auto doorloopt. Ook lijkt de neus vrij hoog en enigszins schuin naar binnen toe te lopen, wat de Alfa vermoedelijk een ‘boos kijkende’ blik mee zal geven. De koplampen met helder glas (à la BMW) lopen eveneens schuin naar binnen richting de Scudetto. Aan de imposante remmen en het uitlaatsysteem te zien, plus een ogenschijnlijk lichtere motorkap gezien het lichtmetalen sluitwerk bovenop, gaat het hier om een meer krachtige variant van de Giulia. Het is nog maar een glimp, maar wat we hier uit ontwaren staat ons erg aan. Deze Alfa Romeo is er eentje die de mensen boven de Alpen stiekem toch wel een beetje zenuwachtig gaat maken.
Zag op internet zojuist al een foto van een mule zonder achterderen voorbij zien komen. Krijgen wij op 24.06 een coupé als bonus?
Ik denk dat er door (Voormalig/ overgestapte) Alfa rijders reikhalzend naar deze auto wordt uitgekeken. Zoals ik het begrepen heb wordt deze maand de auto in zijn definitieve vorm onthult en is het de opvolger van zowel de 159 als 166, en dat werd tijd.
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijke gewicht van de auto zal worden. Ik neem aan dat er wat dat aangaat geleerd is van de 159. Als ze qua design een combinatie maken van een 166 en 156 ( ja da’s nog langer geleden) dan moet het wel een geslaagde auto worden, mits er dus ook op het gewicht e.d. wordt gelet.
Wat mij nog steeds verbaasd is dat de restwaarde van een Alfa “middenklasser” ronduit slecht is. Als ik de 166 ook tot die klasse mag rekenen dan koop je zo’n auto 2e hands nu al voor een 500 euro, eigenlijk te gek voor woorden.
Nog 15 keren slapen!
een late 166 benzine 2004 heb je voor 4000,- euro. 500,– is voor een sloper van 15 jaar.
Nog 14 keren slapen. Die laatste wordt een slapeloze nacht… 😉
Alfa Romeo zal vriend en vijand versteld doen staan met de “Nouva”. Zal zo maar tegen een Maserati aan kunnen leunen. Ben wel benieuwd naar het gewicht.
1400kg inclusief alle opties. met alle exta’s weegt een middeklasser al gauw 100 tot 150 zwaarder dan de goedkoopste uitvoering.
Die gefixeerdheid op het gewicht blijft fascineren. Een 159 TBi woog het zelfde als een 3 serie en was iets lichter dan een A4 met vergelijkbaar vermogen. De drie serie is ondertussen iets lichter geworden, dus met een 3 als benchmark kom je rond de 1.400 kg
Nu laten ze in huis zien dat de benchmark niet altijd bepalend is: Een Ghibli is serieus, maar dan ook echt substantieel, zwaarder dan een 5 van BMW. Dit is ter kennisgeving aangenomen en verder valt iedereen in katzwijm.
Kortom, het moet bij de 159 meer zijn geweest dan het gewicht.
M.b.t. de restwaarde: Een vergelijkbare audi kost het zelfde
@ niccolo, De 159 was ook stevig aan de prijs en de eerste serie voor MY2009 was idd ook wat aan de zware kant. Maar alle auto’s uit die periode waren zwaarder, ook C-klasse, A4 en 3 serie. Vergeleken met de fragiele 156 was ie natuurlijk ook zwaarder, maar je had in iedergeval wel een 5 sterren auto, geen rammelende ophanging meer, airbags rondom en een fatsoenlijke interieurdemping en ook zal alles in het interieur vast en bleef vast. Om over de zachte vering voor en het onderstuur van de 156 maar te zijgen….
Ik kijk wel uit naar de Guilia. Moet wel wat worden anders is de stap naar de CLA shopping brake zo gemaakt.
Ik heb een 166 zoals sommige hier weten. Ik heb bewust gekozen voor een 2.0 liter Twinspark maar wel met 6 bak. Toen ik mijn Spider verkocht wilde ik een 166 na goed mijn huiswerk te hebben gedaan bewust gekozen voor een 2.0 liter deze weegt 1350 kilo en na wat tuning bij de mannen van H&S Corse heb ik een geweldige zaken sedan waar je in alle rust groote afstanden mee kunt rijden.
De prijzen voor een 166 zijn er idd vanaf 500 euro voor eentje met 200.000 plus kilometer dit zijn auto’s die je vaak direct door kunt rijden richting sloop. Alfa’s zijn er in heel erg goed (van liefhebber) tot gewoon slecht een mooie 166 begint rond de € 4000 euro met prijzen die oplopen tot € 10.000 euro voor een late 3.2 V6 met weinig kilometers. Dan onderhoud is een 166 duur nou ik kan mooi vergelijken mijn 166 is van 2004 mijn buurman heeft een Audi A6 benzine van 2004 en mijn neef heeft een BMW E60 5serie van 2007 allemaal rond de 130.000 kilometer gelopen. Buiten de aanpassingen die ik zelf heb gedaan aan de auto. Ander spruitstuk Bilstein dempers met eibach veren is het gewone onderhoud van de Alfa ongeveer de helft als de andere 2 kosten. De 166 rijd je bij goed onderhoud ongeveer voor € 1000 euro per jaar de BMW en de Audi kosten ongeveer tussen de 1.500 a 2000 euro en soms meer. Ik heb nooit een rekening gehad boven de € 1000 euro. Mijn neef had een grote beurt aan zijn 5 serie inclusief bakolie wissel van de automaat deze was € 2.300 euro :(.
Dus mensen denken vaak dat Alfa’s veel afschrijven maar er komt een tijd dat ze in waarde weer gaan stijgen.
Ciao
Squadra
Het lange wachten op de voorstelling van de nieuwe Alfa is bijna voorbij. En de presentatie zal genoeg rimpels opwekken om gesprekstof voor een hele zomer te hebben. Er zal namelijk wat meer snoepgoed te zien en horen zijn dan enkel de nieuwe “Giulia” met 2-liter diesel/benzine. 😉