Pratola Serra bouwt eveneens Alfa Romeo motoren
Al sinds 2011 hebben we geschreven over de toekomst van Fiat’s motorenfabriek in Pratola Serra in verband met een toename dankzij nieuwe Alfa Romeo motoren. Goed en vooral mooi nieuws voor de fabriek in de provincie Avellino, die ooit in de jaren ’80 is bedacht als een heilzaam project om het toen nog zelfstandige maar ook noodlijdende Alfa Romeo (in samenwerking met Nissan) te redden. In de fabriek zijn onder Fiat-vlag vooral benzine en dieselmotoren met een grotere inhoud gebouwd voor Fiat, Lancia en Alfa Romeo. De 2.0 dieselmotoren gaan nu ook naar Fiat Professional, maar zoals we al eerder schreven wordt daar ook de kleinere 1.6 aan toegevoegd voor FCA’s compactere modellen. De 1750 TBI is het paradepaardje natuurlijk en wordt duidelijk in verband gebracht met Alfa Romeo’s toekomstige gamma.
Daar zal dankzij de investering van een half miljard waar Termoli ook deelgenoot van is, ook de nieuwe 2.2 diesel aan toegevoegd worden voor het Milanese merk. Dat maakte FCA eergisteren bekend. De euforie (foto boven) was deze week in Termoli uiteraard het grootst, omdat voor deze fabriek de afgelopen jaren nog maar een kleine rol was weggelegd en men nu kan uitzien naar een zeer belangrijke taak. De fabriek waar sinds 1985 juist Fiat’s kleinere motoren van de band rolden, gaat namelijk een splinternieuwe generatie 4 en 6 cilinder MultiAir-motoren bouwen voor Alfa vanaf 2 liter (de 6 cilinder zal in de toekomst vrijwel zeker ook voor Maserati gebruikt gaan worden). Dit gaat dus niet ten koste van Pratola Serra. Of de 1750 TBI uit de regio Campania ook voor de ‘Giulia’ een belangrijke rol zal spelen zoals eerder werd aangenomen, valt echter te betwijfelen. We verwachten dat de ‘1.8’ met ‘Scavenging’-techniek vooral meerdere segmenten gaat bedienen, in plaats van dat het een belangrijke basis wordt voor Alfa’s nieuwe D-segmenter zoals we lange tijd hebben gedacht. In Pratola Serra werken zo’n 2000 werknemers.