Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Lancia en Maserati in Genève 2015
Minder pers, minder introducties, kortere speeches, minder auto’s en zelfs minder bezoeker; een paar jaar geleden was dit op de toen nog zo indrukwekkende salon van Genève haast een ondenkbaar scenario. Ondanks de headlines gisteren over een te verwachten groei tot 1% voor de totale automarkt, spreekt toch vooral dat wat je in Zwitserland ziet en hoort voor zich. Marchionne verwacht voorlopig nog geen structurele verandering voor Europa, vooral zolang de Euro een kwakkelende munt blijft. Daarom heeft Genève voor steeds minder autofabrikanten prioriteit en dus ook niet voor FCA, dat tegenwoordig in Sao Paulo, Detroit en Guangzhou grotere stands heeft staan. Als resultaat hiervan zien we in Genève weliswaar mooie maar voornamelijk ingetogen merkenstands. Het accent ligt op de displays waarop de modellen staan te glanzen met grotere tussenruimtes dan vroeger. Een bijkomende tendens is overigens dat autobouwers steeds vaker kiezen voor steeds uitgebreidere virtuele introducties via het internet.
[nggallery id=1091]
Alfa Romeo toont niet voor niets de grootste nieuwkomer pas aankomende zomer en loopt daar in Genève nog op geen enkele wijze op vooruit. De nog verse 4C Spider moet voor de aandacht zorgen en de jongste uitvoeringen van de Giulietta en de MiTo vormen bijna een onopvallende onderdeel van een inmiddels jaren oud decor. De open 4C wordt overigens begeleid door een prachtige zeldzame 1900 Sport Spider uit het Museo Storico dat in juni ook weer de poorten zal openen. Lancia bestaat nog en heeft zoals altijd een mooie stand, ondanks dat er welgeteld 3 auto’s staan met alle 3 enkel Ypsilon als typenaam. Dertig jaar Ypsilon is daarom een uiterst ingetogen feestje. Maserati heeft het druk genoeg commercieel gezien en kiest ervoor om in Genève geen extra vuurwerk in te zetten op de opvallende Centennial Editions van de GranTurismo MC Stradale en de GranCabrio MC na. Eigenlijk nog een Centenario stand terwijl we reeds in 2015 zitten.
[nggallery id=1092]
Mooie opmerkingen van Wester in Geneve: Alle Alfa’s met achterwielaandrijving.
“Wanneer de anderen van gedachte zijn veranderd, beter voor ons. Ik ben blij met de gedachte dat we (straks) de enige zijn met een sedan in het C-segment met achterwielaandrijving”.
http://www.quattroruote.it/news/industria/2015/03/05/alfa_romeo_wester_trazione_posteriore_per_tutte_.html
Die Lancia stand is echt om te huilen…