Fiat Bravo krijgt tweede leven in Brazilië

Bravo2

De Fiat Bravo wordt in Cassino inmiddels niet meer gemaakt, maar in Brazilië is men klaar voor een vervolg via een facelift. Dankzij een oplettende lezer van AutoEdizione (waarvoor dank!), kunnen we je deze korrelige beelden tonen van een nieuwe Bravo tijdens een testfase (beeldmateriaal van de Braziliaanse site Auto Esporte). Zoals gezegd hebben wij hier in Europa al noodgedwongen stilletjes afscheid moeten nemen van deze mooie betrouwbare Italiaanse hatchback, die stilistisch meerdere generaties Golf de baas bleef zonder enige wijziging, maar verkooptechnisch natuurlijk nooit een dag serieus heeft kunnen concurreren met de eeuwige opponent uit Wolfsburg. Slechts in de beginperiode na de lancering in 2007  bereikte de Bravo als record een schamele twaalfde plaats in het Europese klassement en werden er in een jaar tijd 97.000 stuks verkocht. We missen de Fiat Bravo nu al, want zoals we al vaker hebben geschreven, is het concept van een conventionele C-segment Fiat hatchback iets wat we graag op de markt zien. Helaas lijkt Lingotto niet langer in een succes via deze weg te geloven en het feit dat er nooit extra versies van de Bravo zijn bedacht getuigen hier ook van (een stationwagon zat wel degelijk in de pijplijn, maar bereikte nooit de productiefase). De dagen van de succesvolle Tipo lijken hiermee nog verder weg dan ooit.

bravo

De Bravo ging 4 jaar geleden al naar Brazilië en blijft dus ook in de nabije toekomst een speler op deze markt. Toch ligt er ook voor deze markt de komende 4 jaar geen directe opvolger in de planning en dus zal het oude model nog wel een tijdje in gebruik blijven verwachten we. Alleen in China is er met de Ottimo aan een nieuw hoofdstuk in dit segment begonnen.

fiat plan

Toch toonde Fiat verrassend genoeg tijdens de presentatie van afgelopen voorjaar (afb. boven) dat er op de langere termijn ook weer een nieuw C-segment model aan zit te komen en wel in 2016. Deze zal ditmaal overigens wel gecombineerd worden met de lancering van een Stationwagon. Een compacte sedan op dezelfde basis zien we volgend jaar al (vermoedelijk de opvolger van de Turkse Linea). In China verschijnt in dat jaar tevens zelfs een D-segment Fiat, die vrijwel zeker op de nieuwe Chrysler 200 is gebaseerd.

De facelift van de Bravo in Brazilië toont vooral aan de voorzijde een grondige wijziging, die meer aansluiting zal vinden bij andere verfriste modellen zoals de Punto en de Linea. Motorisch blijft de trouwe 1.4 T-Jet voorlopig ook nog dienst doen.

Bravo2 back

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.